تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۶ دی و پیش‌‍بینی بازار فردا

چهارشنبه ، 17 دی 1393 ، 08:06

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات کارشناسان اختصاصی کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

ادامه ریزش قیمت ها و القا جو منفی بازار و در نهایت صف فروش اکثر نمادها همچنان روز سخت و طاقت فرسایی را برای فعالین بازار سرمایه رقم زد. دقیقا یکسال از شروع روند نزولی بازار می گذرد و حتی با اصلاح حدود 50% قیمت در برخی نمادها و قرار داشتن در p/e نزدیک به 4 و 3، همچنان میل به فروش و شناسایی ضرر دیده میشود که علاوه بر معاملات هیجانی و جو منفی حاکم بر بازار سرمایه، مواردی چون عدم کاهش سود بانکی و موسسات مالی اعتباری، کاهش نرخ نفت و عدم رفع ابهامات صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی و نرخ بهره مالکانه معدنی ها، کلاف پیچیده و مبهمی را ایجاد نموده که روز به روز بر زیان سهامداران و بازار سرمایه بخصوص سهامداران خرد می افزاید.

امری که بازمانبر شدن توافق هسته ای و پیروزی جمهوری خواهان و قدرت گرفتن تندروها به چالشی بزرگ تبدیل شده و عملا کار را بیش از پیش سخت نموده است. عملا تا عدم کاهش نرخ سود بانکی و دست یابی به توافق حداقل هسته ای نمی توان به رشد بازار سرمایه امید داشت.

برای فردا بازاری متعادلتر از امروز اما همچنان منفی پیش بینی میشود که با توجه به برخی شفاف سازی های هلدینگ خلیج فارس و جمع آوری مکرر صف فروش آن، امری منطقی به نظر میرسد.

از رخدادهای مهم دیگر امروز می توان به ادامه جابجایی بلوک در درصدهای مثبت این بار در نماد کچاد، مصاحبه فطانت فر مبنی بر رونق بخشیدن حتی کوتاه مدت بازار سرمایه با 3 روش، حضور وزیر امور خارجه و پاسخ به سئوالات نمایندگان مجلس و در نهایت قانع شدن آنها، ریزش قیمت نفت به حدود48 دلار و جالب تر تخفیف حدود60% نفت عربستان به متقاضیان غربی و اروپایی، ساخت و تکمیل نیروگاه52مگاواتی در کشور ایران توسط مپنا و همچنین قرار داد شرکت گاز با بخش خصوص برای تقویت صادرات برق اشاره نمود. در انتها امیدواریم هرچه زودتر با اتخاذ تدابیر لازم، اصلاح فرسایشی بازار و در نتیجه خروج مجدد پول و نقدینگی از بازار سرمایه خاتمه یابد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 16دی ماه ۹۳
تحلیل تکنیکال نماد بیمه دی ◄

مطالب مرتبط
بنر