اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۵ خرداد ۹۴

چهارشنبه ، 6 خرداد 1394 ، 08:52

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

حمل و نقل بین المللی خلیج فارس

طبق اصلاحیه ای که شرکت بر روی پیش بینی سال مالی منتهی به 29/12/94 داشته ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 349 میلیارد ریال به مبلغ 92 ریال اعلام نموده ؛ این درحالی است که در پیش بینی قبل این رقم برابر (192) ریال زیان به ازای هر سهم بوده است.
طبق بودجه جدید فروش شرکت در سال 94 بالغ بر 4.857 میلیارد ریال درنظرگرفته شده که نسبت به بودجه قبل 3 درصد افت داشته است.این افت درنتیجه کاهش مبلغ برخی از قراردادهای شرکت که در راس آن حمل گندم سراسری قرار دارد رخ داده است.بهای تمام شده نیز با 4 درصد کاهش نسبت به پیش بینی قبل به مبلغ 4.777 میلیارد ریال برآورد شده است.بدین ترتیب حاشیه سود ناخالص شرکت از میزان 0.24 درصد در پیش بینی قبل به میزان 1.6 درصد در پیش بینی فعلی رسیده است.هزینه های عمومی و اداری نیز با 6 درصد کاهش نسبت به بودجه قبل بالغ بر 89 میلیارد ریال محاسبه شده است که در پی آن حاشیه زیان عملیاتی شرکت از میزان 2.05 درصد در بودجه قبل به میزان 0.07 درصد در بودجه فعلی تغییر یافته است.سودآوری شرکت نیز از محل کاهش بیشتر بهای تمام شده نسبت به فروش و کاهش هزینه های عمومی و اداری بوده است.

پتروشیمی فارابی

طبق اطلاعات 12 ماهه منتشره برای سال مالی منتهی به 29/12/93 ؛ شرکت با سرمایه ای معادل 150 میلیارد ریال ، مبلغ (287) ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرده است. این درحالی است که در بودجه سال 93 ؛ این رقم برابر 534 ریال سود به ازای هر سهم بوده است.
فروش شرکت طی این دوره بالغ بر 873 میلیارد ریال بوده و 97 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.هم چنین این مبلغ نسبت به سال قبل از آن 23 درصد افت داشته است.مقدار تولید و فروش شرکت نیز نسبت به سال 92 به ترتیب 40 درصد و 23 درصد کاهش پیدا کرده است.طی این دوره میزان 19.4 هزار تن دی اکتیل فتالات و انیدرید فتالیک به فروش رسیده است.82 درصد مبلغ فروش داخلی و مابقی از محل صادرات حاصل شده است.بهای تمام شده نیز با پوشش 104 درصدی مبلغ بودجه بالغ بر 937 میلیارد ریال شناسایی شده و نسبت به سال 92 حدود 8 درصد کاهش یافته است.علت افزایش مبلغ بهای تمام شده نسبت به بودجه ؛ انجام اورهال کامل خط تولید انیدرید فتالیک می باشد که در 3 ماهه چهارم عملا تولیدی از این محصول صورت نگرفته است و باعث افزایش بهای تمام شده در کل دوره گردیده است.بدین ترتیب مبلغ 64 میلیارد زیان ناخالص برای سال 93 شناسایی شده است.
هزینه های عمومی و اداری نیز با پوشش 165 درصدی مبلغ بودجه بالغ بر 82 میلیارد ریال محقق شده است که شرکت دلیل آن را تغییر رویه به حساب گرفتن هزینه ها در پیش بینی و عملکرد واقعی عنوان کرده است. بدین ترتیب با انجام اورهال و محقق نشدن فروش سه ماهه آخر سال و هم چنین افزایش بهای تمام شده و هزینه های اداری برخلاف مبلغ بودجه ؛ شرکت برای سال 93 زیان شناسایی کرده است.
قابل توجه است که شرکت دراین خصوص اعلام کرده است که با تغییرات ناگهانی و شیب شدید نزولی نرخ جهانی نفت ، قیمت فروش محصولات این شرکت نیز تحت تاثیر بازارهای جهانی با افت شدیدی روبرو بوده و هم چنین مقدار موجودی مواد اولیه که با نرخ بالا تهیه و در انبار های شرکت موجود بوده است دلیلی بر افزایش بهای تمام شده شرکت می باشد.هم چنین با کاهش جهانی نرخ ها مشتریان شرکت اقدام به واردات محصولات تولیدی این شرکت نموده و فروش را از نظر ریالی و مقداری تحت تاثیر قرار داده اند.
درنهایت باید اشاره کرد که بودجه شرکت برای سال 94 بدون تغییر به مبلغ 542 ریال اعلام شده است.نکته قابل ذکر این است که درخصوص درآمد اجاره مخازن ؛ علی رغم پیگیری های انجام شده ، منطقه ویژه اقتصادی با وضع مقررات و موانع جدید و به دلیل مغایرت فعالیت ترانزیت مواد نفتی با قوانین گمرکی ، باعث مسدود شدن درآمدهای پیش بینی شده در بودجه می باشد و این موضوع هنوز در حال پیگیری می باشد.


تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 6 خرداد 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر