اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۳تیر ۹۴

يكشنبه ، 14 تیر 1394 ، 10:23

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

ذغالسنگ نگین طبس

براساس اطلاعات منتشره ؛ شرکت در پایان دوره دوازده ماهه منتهی به 29/12/93 ؛ با سرمایه ای معادل 90 میلیارد ریال مبلغ 278 ریال سود به ازای هر سهم ساخته است. این رقم 82 % مبلغ پیش بینی شده را پوشش داده است.هم چنین نسبت به سال قبل از آن با 30 درصد افت همراه شده است.
کاهش سود شرکت نسبت به سال 92 ؛ در پی موارد زیر رخ داده است :
1)    افزایش بیشتر بهای تمام شده نسبت به فروش ( به طوری که مبلغ فروش در سال 93 با 19 درصد رشد نسبت به سال قبل همراه شده درحالیکه بهای تمام شده آن 23 درصد افزایش یافته است ؛ بدین ترتیب حاشیه سود ناخالص شرکت از میزان 25.6 درصد در سال 92 به میزان 23.6 درصد در سال 93 رسیده است.)
2)    افزایش هزینه های اداری و هزینه های مالی ( به ترتیب 34 درصد و 31 درصد افزایش نسبت به سال 92 داشته اند. )
3)    کاهش 95 درصدی درآمدهای غیر عملیاتی که دلیل آن فروش دارایی های ثابت و سهام شرکت های مس کاوان و زرکاوان ارسباران و شناسایی سود از این محل در سال 92 بوده است.

سایر نکات با اهمیت :
•    همان طور که در نمودار زیر مشخص می باشد ؛ تنها محصول شرکت ( ذغال سنگ )  اگرچه  از نظر مقدار تولید در سال 93 با 16 درصد رشد همراه شده است اما مقدار فروش آن 2 درصد کاهش را نسبت به سال 92 تجربه کرده و 84 درصد مقدار تولید به فروش رسیده است. (ارقام به تن)

•    در نمودار زیر مقدار فروش سه ماهه سال های 92 و 93 آورده شده است و اگرچه فروش سه ماهه اول تا سوم سال 93 سبت به سال قبل از آن با رشد همراه بوده است اما عملکرد شرکت در سه ماهه آخر مناسب نبوده است و نسبت به دوره مشابه سال قبل با 38 درصد افت همراه شده است.(ارقام به تن)

•    اگرچه مقدار فروش نسبت به سال 92 کاهش یافته است اما میانگین نرخ فروش ذغالسنگ 22 درصد رشد داشته تا مبلغ فروش شرکت را در این سال با 19 درصد رشد همراه سازد.
•    مشتری اصلی شرکت فرآوری ذغالسنگ پرورده طبس بوده که سهم آن از کل مبلغ فروش شرکت از میزان 63 درصد در سال 92 به میزان 77 درصد در سال 93 رسیده است.
•    78 درصد بهای تمام شده را سربار تولید تشکیل می دهد که نسبت به سال 92 حدود 38 درصد رشد پیدا کرده است.این رشد ناشی از افزایش مقدار استخراج و افزایش سطح عمومی قیمت ها می باشد.در سال 93 به میزان 101 درصد میزان پیش بینی شده استخراج صورت گرفته است.
•    نسبت جاری شرکت در پایان سال 93 برابر 0.62 بوده که نشان از بدهی بالای شرکت و عدم پوشش آن توسط دارایی ها می باشد.تسهیلات دریافتی 15 درصد بدهی های جاری شرکت را تشکیل می دهد که نسبت به سال 92 حدود 2.417 درصد افزایش یافته است.این تسهیلات با نرخ 20 تا 25 درصد دریافت شده و 32.6 میلیارد ریال آن باید در سال 94 و 2 میلیارد ریال آن در سال 95 بازپرداخت شود.
•    سود سهام پرداختنی نیز بالغ بر 54 میلیارد ریال می باشد که 83 درصد آن مربوط به سود سهام مصوب سال 92 می باشد.
•    عمده بدهی شرکت بالغ بر 77 میلیارد ریال که 38 درصد بدهی جاری شرکت را تشکیل می دهد مربوط به سایر حساب ها و اسناد پرداختنی می باشد.30 درصد این مبلغ ؛ مطالبات کارکنان و حقوق و مزایا آن ها می باشد.
•    موجودی مواد و کالا نیز در سال 93 رشد قابل توجه 280 درصدی را نسبت به سال قبل داشته و به مبلغ 47 میلیارد ریال رسیده است.38 درصد این مبلغ بالغ بر 18 میلیارد ریال مربوط به موجودی چوب می باشد که در سال 92 برابر با 4 میلیارد ریال بوده است.افزایش مبلغ موجودی چوب ، ناشی از افزایش مقداری چوب در پایان سال و هم چنین افزایش نرخ چوب در سال 93 بوده است.
•    سود انباشته شرکت در پایان سال 93 با 60 درصد کاهش نسبت به سال قبل برابر با 273 ریال به ازای هر سهم می باشد. البته کاهش سود انباشته به دلیل افزایش سرمایه شرکت از این محل و همچنین پرداخت سود سهام می باشد.


نتیجه گیری :
اگرچه میزان استخراج و تولید شرکت در سه ماهه آخر به طور تقریبی مشابه سه ماهه های اول تا سوم بوده است اما شرکت در فروش سه ماهه آخر موفق نبوده و همین موضوع میزان فروش آن را نسبت به سال گذشته کاهش داده است.
تسهیلات مالی دریافتی شرکت نیز ساختار سرمایه شرکت را تغییر داده است و هزینه مالی زیادی را برای سال 94 شرکت ایجاد کرده است.طلب از شرکت های گروه و وابسته در سال 93 نسبت به سال قبل از آن 38 درصد کاهش یافته است که نکته مثبتی می باشد اما شرکت برای کاهش بدهی های خود باید در پی کاهش حساب های دریافتنی و هم چنین موجودی کالا خود باشد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

 

 

► تحلیل تکنیکال نماد بانک صادرات
تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۳ تیر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر