تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۴ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

دوشنبه ، 5 مرداد 1394 ، 09:00

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

گروه خودرویی در ادامه غیبت اکثر بانک ها، با افزایش اندک تقاضا، شروعی مثبت داشتند اما با گذشت زمان معاملات و باتوجه به قرار داشتن اکثر آنها در سطوح حمایتی، معاملات مثبت تری را دنبال کردند. در این بین نماد خساپا متعادل و مثبت مورد بازگشایی قرار گرفت اما در ادامه با افزایش عرضه ها معاملاتی منفی را سپری کرد. برخی قطعه سازان همچون نماد خکار و خزر منفی و همراه با صف فروش به کار خود پایان دادند. نمادهای گروه حمل و نقل و لیزینگی نیز در شروع اکثرا منفی بودند و با گذشت زمان دادوستدها، آنها نیز متعادل با گرایشی مثبت به کار خود پایان دادند.

نمادهای حکشتی و ولبهمن در این گروه ها ازاقبال بیشتری برخوردار بودند و احتمالا فردا معاملات مثبت تری را تجربه خواهند نمود. درگروه بانکی نماد وگردش مثبت بود و نمادهای حکمت، وبصادر و ونوین، با افت قیمتی و نماد وانصار متعادل و مثبت به گردونه دادوستدها بازگشتند. نخستین نشست کارگروه تخصصی تشکیل «بورس تعاون» در سازمان بورس و با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز شد. بنابراین در صورت ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه یکی دیگر از الزامات توسعه بخش تعاون تکمیل شده و می‌توان برای رسیدن به سهم 25 درصدی آن در اقتصاد ملی امیدوار بود.
در گروه پتروشیمی و شیمیایی، نماد های پترول، شپلی، شلعاب و شمواد اشتیاق بیشتری برای مثبت شدن داشتند و در نتیجه همگی به غیر از پترول با صف خرید به کار خود پایان دادند. در نماد پترول ادامه حمایت سهامدار عمده (شرکت مدبران اقتصاد) از دلایل مثبت بودن سهم بود. گرچه هنوز ابهام در خصوص اعلام نرخ های جدید قیمت پایه محصولات پتروشیمی و همچنین نرخ دلار بازار آزاد، تردید معامله گران را در پی داشته است اما معضل بزرگ فروش خارج از بورس برخی از شرکت های پتروشیمی نیز مزید بر علت شده تا رکود در بورس کالا نیز ادامه دار باشد. در گروه پالایشگاهی نماد ونفت در بازه های منفی مورد بازگشایی قرار گرفت ولی در ادامه معاملات، مثبت پی گیری شد. مابقی شرکت های همگروه اکثرا منفی بسته شدند. در این بین نماد شپاس با معاملات منفی 9 درصدی و نماد شرانل نیز بعد از انتشار گزارشی ضعیف با صف فروش به کار خود پایان دادند.
ادامه افت قیمت های نفت و فلزات پایه در بازارهای جهانی، همچنان معاملات منفی وکم فروغی را در گروه فلزی و معدنی ایجاد نمود. در این بین نمادهایی همچون کپرو در ادامه حمایت های سهامدار عمده(شرکت سرمایه گذاری آتیه تکادو) به همراه نمادهای فباهنر و فپنتا مثبت به کار خود پایان دادند.
گروه های بنیادی محور آی تی و دارویی اکثرا بعد از شروعی مثبت، متعادل و منفی شدند. در این بین برخی نمادها همچون رکیش، دالبر، شتهران همچنان پرتقاضا و مثبت به کار خود پایان دادند. داروسازی زهراوی بعد از رشد سریع روزهای اخیر(به دلیل شایعه افزایش سرمایه) با عرضه سهامدار عمده خود، معاملات منفی را تجربه نمود. احتمالا این عرضه ها برای جلوگیری از ادامه رشد سریع آن صورت گرفته است. دادوستدهای بسیار کم حجم و شناوری پایین آن علی رغم شرایط ایده آل بنیادی از نکات منفی نماد دزهراوی محسوب می شود. گروه آی تی نیز با لغو تحریم ها و افزایش مراودات مالی و به تبع آن با افزایش چشمگیر تراکنش ها می توانند مورد توجه مجدد قرار گیرند.
گروه ساختمانی اکثرا بعد از شروعی متعادل، مثبت شدند و نماد ثشرق با اقبال بیشتر و نماد ثاخت با فشار فروش بالاتر(به علت گزارشی ضعیف) به کار خود پایان دادند. گروه سیمانی نیز اکثرا متعادل و منفی پیگیری شدند. در این بین نماد سخاش همچنان با صف خرید و معاملاتی بدون عرضه و کم حجم به کار خود پایان داد و احتمالا در روز های پیش رو با گره مثبت و رشد 15% کام سهامداران را شیرین نماید.
در انتها بعد از چند روز افت مکرر قیمت ها، با توجه به قرار داشتن اکثر گروه ها و نمادها در سطوح حمایتی(بخصوص گروه خودرویی) رشد بازار را مشاهده نمودیم و احتمالا فردا نیز بازاری متعادل با گرایشی مثبت را نظاره گر باشیم. اما ادامه رشد قیمت ها منوط به افزایش نقدینگی بازار و بازگشت پر قدرت بزرگان حقوقی و حقیقی و افزایش حجم دادوستدها می باشد. امری که با توجه به ابهامات پیش رو(حواشی کنگره و بررسی توافق هسته ای، ابهامات گروه پالایشگاهی و پتروشیمی، سودهای بانکی) کمی دور از ذهن به نظر می رسد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه۴ مرداد ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر