تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۵ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

سه شنبه ، 6 مرداد 1394 ، 10:50

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

شروع بازار با معاملات مثبت گروه خودرویی و منفی گروه بانکی همراه بود. معاملات در بقیه گروه ها نیز اکثرا متعادل با گرایشی مثبت در جریان بود اما خیلی زود، گروه بانکی به لیدری نماد وبصادر ، بازار را به مدار منفی سوق دادند. در این بین بازگشایی منفی نمادهای وسینا، وپست، وتجارت و وکار مزید بر علت شد و بر منفی شدن بیشتر بازار افزود.

گروه حمل و نقل و به خصوص نماد حکشتی طبق انتظار شروعی مثبت داشتند اما آنها نیز به واسطه حاکم شدن جو منفی بر کلیت بازار، به محدوده های منفی بازگشتند. در اواسط بازار و در ادامه حمایت برخی حقوقی ها و سهامداران عمده در نمادهای وبصادر و خپارس، بازار  متعادل شد اما در اواخر بازار مجددا با موج نزولی دیگری مواجه شدیم و اکثر گروه ها منفی و همراه با صف فروش به کار خود پایان دادند. گروه لیزینگی در بازار امروز به لیدری نماد ولساپا از فشار فروش کمتر و نوسانات مثبتی برخوردار بودند. در گروه خودرویی هم صف فروش نماد خساپا به دلیل تذکیب واگذاری سهام خپارس به رنو، بر شدت افت آنها افزوده بود.

در گروه های آی تی و دارویی همچنان نماد رکیش، دالبر و شتهران پرتقاضا و مثبت دنبال شدند وگروه ساختمانی نیز اکثرا متعادل با گرایشی منفی به کار خود پایان دادند. نمادهای ثشرق و ثاباد از تقاضای بالاتر و معاملاتی مثبت تر و ثنوسا، وساخت، ثاخت و ثفارس از فشار فروش بیشتر و افت  قیمتی بیشتری برخوردار بودند که البته بازگشایی منفی حدود16% و 9% وساخت و ثنوسا بر شدت منفی شدن آنها افزود بود.

گروه پتروشیمی و پالایشگاهی اکثرا منفی پی گیری شدند که گروه پتروشیمی از فشار فروش به مراتب بالاتری برخوردار بوده است. در این بین معاملات مثبت نمادهای شپلی، خراسان و مارون چشم نوازی می نمود. در گروه فلزی، معدنی و سنگ آهنی نیز که اکثرا منفی دنبال شدند، معاملات مثبت نمادهای فلوله، فولای، فزرین، فمراد، نمایان تر بود. همچنان رشد تولید و افزایش عرضه نفت در بازارهای بین المللی، ادامه ضعف اقتصادی اتحادیه اروپا و موتور حرکتی آسیا(چین) و به تبع آن افزایش روز افزون ارزش دلار منجر به روندی نزولی و بی ثبات برای نفت، فرآورده های نفتی و پتروشیمی و فلزات پایه شده است که فعالین بازار باید آنها را مد نظر قرار دهند. از نکات مثبت پیش روی گروه های مذکور می توان به رشد دلار در فصل تابستان که تقاضای حواله و خرید نقدی ارز افزایش می‌یابد، اشاره نمود. در این دوره زمانی بنگاه‌های اقتصادی شروع به خرید کالا و تجهیزات کرده و سبب افزایش تقاضا و قیمت انواع نرخ ارزهای مختلف به خصوص دلار می شوند. امری که در روزهای اخیر کاملا محسوس تر می باشد. همچنین خبر فعال شدن مجدد شركت هایی همچون شرکت بی‌ای‌اس‌اف آلمان(بزرگ‌ترین شركت تولید محصولات پتروشیمی در جهان) که از سال1959 در ایران فعال بوده(اما بعد از تحریم ها تنها با شرکتی کوچک فعالیت می نمود) هم می توان به عنوان اخبار مثبت این گروه نام برد.

ارتقا رای موسسه رتبه بندی کپیتال اینتلیجنس از وضیعت ثبات به مثبت در مورد چشم انداز اقتصاد ایران و همچنین تحلیل و گزارش مجله معتبر اقتصادی اكونومیست از چشم‌اندازهای گسترده مثبت پیش روی ایران بعد از توافق با قدرتهای جهانی، از پتانسیل های بالقوه ایران حکایت دارد. در این گزارش ضمن بررسی روند 50 ساله تولید ناخالص ملی و همچنین میزان تولید نفت، از ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان با جمعیت حدود 80 میلیونی آموزش دیده‌ و نیروی کار ارزان همراه با ذخایر نفت و گاز بسیار گسترده و بورس اوراق بهاداری که با سرمایه‌گذاری حدود150میلیارد دلاری دومین بازار سهام در خاورمیانه است، یاد شده است. در پایان سال 2014 تنها 1/ 0 درصد از سهام شركت‌های بورسی متعلق به خارجی‌ها می باشد و در مقایسه با سهم 50 درصدی خارجیان در بازار سهام استانبول بسیار ناچیز می باشد. صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه و همكاران اولین صندوق سرمایه‌گذاری خارجی فعال در بورس می باشد. همچنین پیش بینی می شود ایران برای رهایی از ركود و استفاده از پتانسیل‌هایش به بیش از هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمند است و ظرف 5 سال آینده ایران فقط به 230 تا 260 میلیارد دلار سرمایه در حوزه نفت و گاز احتیاج خواهد داشت تا زیرساخت‌های فرسوده خود را با تكنولوژی روز بازسازی کند. ایران ظرف یک دهه آینده از تولید ناخالص داخلی ایران احتمالا از عربستان سعودی و ترکیه پیشی خواهد گرفت و به موتور محرک اقتصادی خاورمیانه تبدیل خواهد شود.

در کل شکل گیری واگرایی منفی در اغلب گروه های بازار،  همچون گروه لاستیک سازی(علی رغم ادامه کاهش مواد اولیه،کائوچه طبیعی و مصنوعی) از ادامه روند نزولی و احتمالا فرسایشی بازار حکایت دارد و تا افزایش مناسب حجم دادوستدها و ورود نقدینگی مناسب نمی توان انتظار رشد مستمر قیمت ها را انتظار داشت. در نتیجه برای فردا معاملاتی منفی را انتظار داریم.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۵ مرداد ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر