اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۵ مرداد ۹۴

سه شنبه ، 6 مرداد 1394 ، 12:25

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

فولاد مبارکه اصفهان

شرکت در آخرین پیش بینی برای سال مالی منتهی به 29/12/94 ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 50.000 میلیارد ریال از مبلغ 453 ریال به 173 ریال کاهش و سپس به فاصله چند روز از انتشار آخرین پیش بینی، طبق گزارش اصلاحیه سود هر سهم را به 205 ریال رساند. هم چنین طی دوره 3 ماهه منتهی به 31/3/94 ؛ مبلغ 54 ریال، حدود 26 درصد این مبلغ را محقق ساخته است .سود تلفیقی هر سهم نیز به مبلغ 213 ریال پیش بینی شده است.
در گزارش اصلاحیه، رشد سودآوری به دلیل رشد 72 درصدی درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری و رسیدن آن به مبلغ 3.727 میلیارد ریال رخ داده است.رشد درآمدهای سرمایه گذاری از محل افزایش سود نقدی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از مبلغ 15 ریال به مبلغ 450 ریال و هم چنین افزایش سود نقدی سنگ آهن گل گهر از مبلغ 378 ریال به مبلغ 500 ریال با توجه به برگزاری مجامع سالیانه شرکت های مذکور می باشد.گفتنی است که فولاد دارای 19.2 درصد مالکیت سرمایه گذاری توسعه معادن و هم چنین 9.9 درصد سنگ آهن گل گهر می باشد.
در ادامه عمده دلایل افت سود آوری شرکت از 453 ریال به 205 ریال (55درصد کاهش) ذکر شده است.
-    افت حدود 17هزار میلیارد ریالی ( 16 درصدی ) مبلغ فروش شرکت و تنزل نسبت حاشیه سود از 32درصد به 25 درصد
-    افزایش 3 هزار میلیارد ریالی (43درصدی) هزینه های مالی
سایر نکات با اهمیت
-    تناژ تولید و فروش در پیش بینی جدید درخصوص محصولات اصلی ، تغییر قابل ملاحظه ای نسبت به پیش بینی قبلی نداشته و عمده کاهش مبلغ فروش ناشی از افت متوسط نرخ فروش محصولات است. انتظار می رود حدود 80درصد از فروش شرکت در داخل کشور صورت گیرد. نموار زیر تغییر قیمت محصولات داخلی را در گزارشات مختلف شرکت نمایش می دهد: (ارقام ریال به ازای هر کیلو گرم)



-    همانطور که از نمودار فوق مشخص است متوسط نرخ فروش محصولات در پیش بینی جدید افت داشته و حتی نسبت به نرخ های واقعی سه ماهه اول نیز کمتر است.
نمودار زیر سهم هر یک از محصولات شرکت در پیش بینی مبلغ فروش را نمایش داده است :


-    در خصوص محصولات صادراتی، با در نظر گرفتن نرخ دلار 33,000 متوسط نرخ فروش دلاری محصولات مطابق با جدول زیر خواهد بود.


-    علی رغم افت 16 درصدی فروش، بهای تمام شده در پیش بینی جدید تنها 7 درصد افت داشته و به حدود 67 هزار میلیارد ریال رسیده است که 34 هزار میلیارد ریال آن مربوط به هزینه مواد اولیه می باشد. موجودی اول دوره سال 94 مبلغ 17 هزار میلیارد ریال گزارش شده که با توجه به افت نرخ سنگ آهن از سرعت افت بهای تمام شده کاسته است. به عبارتی بررسی متوسط نرخ خرید مواد اولیه طی سال 94  پایین تر از متوسط نرخ مواد اولیه موجود در اول دوره می باشد.
-    درصورتی که در پیش بینی سال 94 مقدار فروش محصولات را مطابق با مفروضات شرکت در نظر گرفته و متوسط نرخ فروش محصولات را مطابق با اطلاعات واقعی سه ماهه لحاظ کنیم حدود 175 ریال به سود شرکت افزوده خواهد شد.

نتیجه گیری :
در داخل کشور با توجه به رکودی که در ساخت و ساز و به تبع آن در فروش محصولات فولادی به وجود آمده است شاهد کاهش نرخ محصولات فولادی هستیم؛ از طرف دیگر نرخ های جهانی این محصول نیز طی ماه های اخیر تحت تاثیر کند شدن نرخ رشد چین و مازاد عرضه فولاد در جهان، نزولی بوده که درمجموع منجر به کاهش مبلغ فروش شرکت نسبت به سال گذشته شده است. اگرچه نرخ سنگ آهن و گندله به عنوان مواد اولیه شرکت نیز سیر نزولی در ماه های اخیر داشته  و منجر به کاهش بهای تمام شده آن گردیده است اما با توجه به خرید های قبلی مواد اولیه توسط شرکت و همچنین به  جهت رکود در بازار و مشکلات فروش حاشیه سود شرکت با افت همراه شده است. از طرفی حضور محصولات وارداتی فولاد با قیمت های پایین تر از محصولات داخلی شرایط را برای فولادی ها سخت تر کرده است. با این همه بودجه جدید شرکت برای سال 94 با دیدی محتاطانه برآورد شده و انتظار کاهش نرخ های فروش محصولات بیش از نرخ های فعلی در آن دیده شده است.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۵ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر