تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۶ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

چهارشنبه ، 7 مرداد 1394 ، 12:19

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

در ابتدای بازار ،گروه بانکی(به خصوص بانک صادرات) در سایه حمایت حقوقی ها شروعی متعادل داشتند. به دنبال آن گروه خودرویی، لیزینگی و در ادامه کل بازار تحت تاثیر نوسانات مثبت گروه بانکی قرار گرفتند و معاملاتی متعادل با گرایشی مثبت را تجربه نمودند. البته گزارش مناسب و پوشش 25 درصدی سه ماه اول بانک صادرات نیز مزید بر علت بوده است. در گروه بانکی نماد وتجارت، در گروه خودرویی تجاری سازهایی همچون نمادهای خکاوه و خاور و در گروه قطعه ساز ها نمادهایی همچون خوساز و خمحرکه، در گروه حمل و نقل نمادهای توریل و حکشتی و در گروه لیزینگی نمادهای ولصنم و وایران از اقبال مناسب تر برخوردار بوده و در نتیجه رشد قیمتی بالاتری را تجربه نمودند.
گروه سیمانی شروعی متعادل و کم حجم داشتند اما با بازگشایی منفی نماد سشرق(حدود8% منفی) اکثر نمادهای این گروه منفی و با افت قیمتی به کار خود پایان دادند. در این بین خبر عدم افزایش قیمت سیمان و از دستور کار خارج شدن این افزایش نیز مزید بر بی اقبالی آنها شده است. همچنین قرار است در آینده قیمت سیمان براساس عرضه و تقاضا تعیین شده و سازمان های مرتبط نظارت های لازم را بر بازار داشته باشد. شرط اجرایی شدن این هدف بهبود وضعیت و منطقی شدن بازار عرضه و تقاضای سیمان است. به صورت کلی نیاز داخلی کشور 52 میلیون تن سیمان است، و بازار صادراتی ما هم حدود 11 تا 13 میلیون تن اعلام شده است. گروه ساختمانی با ادامه افت نماد وساخت و رشد قیمتی نمادهای ثغرب و ثعمرا پی گیری شد. افزایش سرمایه 150 درصدی نماد ثرود نیز به ثبت رسید. در معاملات فیزیکی مسکن نیز تحرکات مثبتی شنیده می شود که می توان دادوستدهای این گروه را با افزایش تقاضا مواجه گرداند.
در گروه تجهیزاتی و برقی نمادهای بسویچ و بکاب با اقبال زیاد مواجه گشتند و به صف خرید رسیدند. همچنین نماد رمپنا هم با توجه به انعقاد بزرگترین قرارداد صادرات برق به عراق با ارزش 2.5 میلیارد دلاری معاملاتی متعادل با گرایشی مثبت را تجربه نمود. نیروگاه مذکور رمپنا قادر خواهد بود سالانه 18 میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کند که این پروژه می‌تواند 20 درصد به ظرفیت برق عراق اضافه کند. قدرت رقابت پذیری مجموعه مپنا با زیمنس آلمان و GE آمریکا به خوبی نمایان می باشد. براساس این قرارداد اولین واحد نیروگاه رومیله 16 ماه دیگر یعنی در اوایل سال 2017 وارد مدار خواهد شد و برق تولیدی، 15 تا 17 سال از سوی دولت عراق به صورت تضمینی خریداری خواهد شد. شرکت شامارا به عنوان سرمایه‌گذار و گروه مپنا به عنوان پیمانکار  این پروژه فعالیت خواهند نمود.
درگروه فلزی و معدنی، نماد فایرا با صف فروش و افت قیمتی حدود 5 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. نمادهای فمراد، فپنتا و قباهنر همچنان رشد قیمتی را تجربه نمودند و بقیه هم گروهی ها اکثرا متعادل با گرایشی مثبت دنبال شدند.
درگروه شیمیایی و پتروشیمی صف خرید و رشد قیمتی مجدد نمادهای شپلی و شمواد و افت قیمتی همراه با صف فروش نمادهای شاراک و کرمانشاه نمایان تر بود. بقیه هم گروهی ها اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. مدیر عامل شرکت پتروشیمی بین الملل در نخستین کنفرانس مشترک اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا از ارائه فرصت سرمایه گذاری ٦,٦ میلیارد یورویی در طرح‌های موجود شرکت هلدینگ خلیج فارس خبر داد(خبرگزاری تسنیم). صنایع ریلانس، بزرگ‌ترین مجری تاسیسات پالایش نفت خام جهان، در تلاش است تا روابط تجاری با ایران را به محض برداشته شدن تحریم‌ها ازسر بگیرد. ادامه افت جهانی طلا(روز گذشته حدود 3 دلار کاهش)، افت اکثر فلزات گران بها و فلزات پایه، ادامه افت قیمت نفت و افزایش ارزش دلار با مقارن شدن با سقوط بورس چین(روز گذشته حدود 9 درصد ریزش را تجربه نمود) شتاب بیشتری گرفته است و همین موضوع سبب شده شرکت ملی پتروشیمی قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی را در مبادلات دیروز بورس کالا 5 تا 7 درصد کاهش دهد که از ادامه افت قیمت ها در بازاراهای بین اللملی و بازار داخلی حکایت دارد.
در گروه آی تی، نماد رکیش همچنان در مدار رشد قرار دارد اما بقیه هم گروهی ها اکثرا متعادل با گرایشی منفی دنبال شدند. در این بین خبر افزایش سرمایه شرکت همکاران سیستم و افزایش نرخ محصولات آنها با بی اقبالی بازار مواجه گردید. نرخ‌های جدید پایه خدمات فنی-تخصصی انفورماتیک برای سال جاری از سوی سازمان نظام صنفی رایانه ای تعیین شد که بخش های شبكه، سخت افزار، امنیت و فضای مجازی با افزایش 22 درصدی روبه‌رو می باشند.
در انتها ادامه خریدهای هرچند ناچیز حقوقی ها می تواند به بازگشت سریع تر تعادل و شادابی بازار کمک نماید. امری که با ادامه خرید مدبران اقتصاد در نماد پترول، فولاد مبارکه در نماد هرمرز، بیمه ملت در نماد خپارس و به خصوص صندوق بازارگردانی سپهر صادرات در نماد وبصادر، سرمایه گذاری سمند در نمادهای خودرو، ختوقا و ولغدر رنگ بوی جدی تری به خود گرفته است. کاهش مجدد ارزش معاملات از دیگر نکات ضعف این روزهای بازار می باشد که اگر معاملات بلوکی را از آنها کسر نمایم به رقم حدودی 85 میلیارد تومان خواهیم رسید که نگران کننده می باشد و تامل بیشتری را می طلبد.


تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۶ مرداد ۹۴
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس ◄

مطالب مرتبط
بنر