تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۷ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

شنبه ، 10 مرداد 1394 ، 11:12

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

آخرین روز هفته کاری با انتشار تعدیل منفی 13 درصدی شرکت خبهمن(به دلیل افزایش هزینه های مالی و کاهش سود سرمایه گذاری ها) و معاملات مثبت آن پی گیری شد. در این گروه نماد خودرو و به خصوص تجاری سازها با خبر افزایش همکاری گسترده شرکت بنز آلمان(به نقل از مدیر عامل ایران خودرو) با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه گردیدند. گروه های قطعه ساز، لیزینگی و بانکی نیز همراه با گروه خودرویی مثبت شدند و کل بازار را به سمت افزایش تقاضا سوق دادند. در ادامه دادوستدها و در اواسط بازار از هیجانات معاملات اندکی کاسته شد و برخی گروه ها و نمادها همچون ولساپا، ولصنم، خاذین، ختراک و ونوین حتی نوسانات منفی را نیز تجربه نمودند. در نیمه آخر بازار و با افزایش مجدد تقاضا، اکثر گروه ها و به خصوص گروه های خودرویی، بانکی و حمل و نقلی  مثبت و همراه با صف خرید به کار خود پایان دادند. بازگشایی موفق با رشد حدود 9 درصدی نماد خفناور(به دلیل اعلام تعدیل مثبت) و صف خرید سنگین نماد خاور(به دلیل علاقه شرکت بنز به خرید زیر مجموعه های شرکت ایران خودرو دیزل) چشم نوازی می نمود.

گروه حمل و نقل نیز اکثرا معاملاتی مثبت را تجربه نمودند اما نمادهای حفارس و حتوکا با توجه به صف فروش ابتدای ساعات معاملاتی، شروعی منفی داشتند که در ادامه زمان دادوستدها متعادل شدند. رشد سریع روزهای گذشته نماد حفارس بدون تغییرات خاص در شرایط بنیادی شرکت را می توان از دلایل فشار فروش آن عنوان نمود.

در گروه محصولات غذايي و آشاميدني تایید شایعه افزایش سرمایه 193 درصدی از محل سود انباشته نماد غبشهر در کنار احتمال افزایش حدود 6 درصدی نرخ محصولات گروه غذایی، دادوستدهای مثبتی را برای این شرکت و مابقی شرکت های همگروه ایجاد نمود که در این بین نماد غشان از اقبال بیشتری برخوردار بود.

در گروه فلزی و معدنی تعدیل منفی شرکت آلمینیوم سازی اراک و اعلام زیان در سه ماه اول سبب تشکیل صف فروش و افت قیمتی آن شده است. کاهش حاشیه سود، کاهش مبلغ فروش و افزایش مجدد هزینه های مالی از دلایل اعلام تعدیل منفی مذکور می باشد.  این در حالیست که شرکت با جایگزین نمودن تولید شمش آلیاژی به جای شمش بیلت(به دلیل حاشیه سود بالاتر) و با افزایش تناژ تولید و قیمت محصولات، علاوه بر پوشش زیان انباشته، موفق به تقسیم سود در مجمع اخیر شده است. احتمال افزایش حدود 5 درصدی نرخ برق موجب کاهش حدود 8 درصدی عایدی نماد فایرا خواهد شد که شایعه آن این روزها رنگ و بوی واقعی تری به خود گرفته است. رشد قیمتی نماد فمرآد حتی با تکذیب شایعه افزایش سرمایه شرکت همچنان ادامه داشت و اغلب هم گروهی ها نیز با معاملاتی متعادل با گرایشی مثبت به کار خود پایان دادند. در این بین بازگشایی منفی حدود 7 درصدی نماد فملی، تاثیر منفی 134واحدی بر شاخص کل داشته است.

در گروه ساختمانی شفاف سازی  شرکت مسکن شمال شرق در مورد انعقاد قرارداد با بنیاد مسکن خراسان رضوی، داوستدهای مثبتی را برای آن ایجاد نمود. نکته حائز اهمیت تاثیر پروژه مذکور در سال مالی آینده(95) می باشد. بقیه هم گروهی ها اکثرا متعادل با گرایشی مثبت دنبال شدند. درگروه سیمانی، رشد قیمت نماد سفارس به عنوان لیدر گروه اکثرا دادوستدهای متعادل و مثبتی را برای مابقی شرکت های گروه  ایجاد نمود. در این بین معاملات منفی نمادهای سهگمت، سغرب و سیدکو قابل تامل بود.
در گروه پالایشگاهی، تعدیل منفی سنگین نماد شاوان و احتمالا تعدیلات منفی بقیه هم گروهی ها، شرایط سخت و دشواری برای بازگشایی آنها ایجاد نموده است که تاثیر منفی بر کل بازار خواهند داشت و فعالین و متوالیان بازار سرمایه حتما باید مد نظر قرار دهند. در گروه پتروشیمی اکثرا معاملاتی متعادل و مثبت را مشاهده نمودیم که در این بین افت مجدد قیمت نمادهایی همچون کرماشا، شیراز، شپدیس، شیران و شپلی نمایان تر بود.

در گروه آی تی به غیر از نماد مداران، مابقی شرکت های گروه با تکذیب افزایش تعرفه ها منفی شدند. گروه دارویی نیز اکثرا مثبت دنبال شدند. تایید خبر افزایش سرمایه 45 درصدی نماد دیران از محل آورده و مطالبات نقدی سهامداران، معاملاتی مثبت را برای آن رقم زد.
درگروه برقی با ادامه انتشار اخبار مثبت از انعقاد قراردادهای مختلف گروه مپنا، شاهد افزایش تقاضا همراه با صف خرید در این نماد بودیم. اکثر شرکت های این گروه نیز معاملاتی متعادل و مثبت داشتند و از معدود نمادهای منفی این گروه می توان به نماد بترانس به دلیل گزارش اعلامی ضعیف و همچنین نماد بشهاب اشاره نمود.



تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه۷ مرداد ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد سرمایه گذاری غدیر ◄

مطالب مرتبط
بنر