تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۰ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

يكشنبه ، 11 مرداد 1394 ، 09:58

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

بانکی دات آی آر: در گروه خودرویی تایید فروش بلوک 20 درصدی شرکت کمک فرایند امین سایپا در راستای تجهیز نقدینگی و سبک سازی مجموعه خودرویی سایپا و همچنین همکاری شرکت بنز آلمان با مجموعه ایران خودرو، ایران خودرو دیزل و زیر مجموعه های آن، شروعی پرتقاضا و مثبت همراه با صف خرید را برای آنها ایجاد نمود. صف خرید پرحجم نماد خاور بارها عرضه گردید و علیرغم متعادل شدن کل بازار و نوسانات منفی برخی هم گروهی ها، در نهایت با رشد قیمتی به کار خود پایان داد. اما با توجه به نزدیک شدن سهم به مرز 100 تومان و مقاومت تکنیکالی آن، به نظر فردا شروعی منفی را تجربه نماید و به منظور کسب انرژی مجدد و هضم معاملات پر حجم مذکور، چند روزی نوسانی و متعادل دنبال شود. در این گروه نماد خکار گره منفی 12درصدی را تجربه نمود و گروه لیزینگی هم بعد از شروعی مثبت، متعادل و منفی شدند. در این بین نمادهای وایران و ولیز همچنان از اقبال و رشد قیمتی بیشتری برخوردار بودند. نماد ولساپا همچنان با قرار داشتن در سطوح مقاومتی(250 تا260 تومان) و ناتوان درگذر از آنها، معاملاتی متعادل و منفی را تجربه نمود اما در صورت تثبیت روی مقاومت 260 تومانی، هدف300 تومانی به راحتی قابل دسترس خواهد بود.

گروه بانکی همسو با گروه خودرویی، بعد از شروعی مثبت، اکثرا متعادل و با نوسانات منفی همراه بودند. معاملات مثبت نمادهای  حکمت، وبصادر و وتجارت و منفی نمادهای وگردش و وپست در این گروه نمایان تر بود. حمایت های صندوق بازارگردانی سپهر صادرات از نماد وبصادر و همچنین خریدهای بانک قوامین در نماد حکمت، احتمالا می تواند یکی از دلایل رشد این روزهای آنها محسوب شود.

گروه حمل و نقلی که از رشد مناسب تری نسبت به گروه خودرویی و بانکی برخوردار بودند، علی رغم فروکش هیجانات دادوستدها، همچنان مثبت و پرتقاضا به کار خود پایان دادند. توافق هسته‌ای و لغو تحریم ها در صنعت حمل و نقل به خصوص دریانوردی، به ورود مستقیم لاینرها به بنادر ایران و همچنین رونق حوزه ترانزیت کشور و در نهایت کاهش هزینه حمل و نقل کالاها خواهد انجامید. پس از رفع تحریم‌ها، کالاها به طور مستقیم وارد بنادر ایران شده و انتظار داریم شاهد رونق مجدد و مضاعف تخلیه و بارگیری در بنادر باشیم و چون مسیر ایران یک مسیر کوتاه، امن و کم هزینه برای ترانزیت کالا از کشورهای آسیای جنوب شرقی به کشورهای آسیای میانه می باشد، با افزایش سودآوری مضاعف این صنعت مواجه خواهیم گشت. بعد از توافق هسته‌ای اخیر لاینر‌های (hanjin) و (Hyundai) از کشور کره، لاینر (PIL) از سنگاپور، شركت کشتیرانی (Wan Hai) از تایلند، شركت هلدینگ لاینر Evergreen، هلدینگ کشتیرانی,Yang Ming شركت CMA CGM فرانسه و شركت کشتیرانیMSC  سوئیسی از خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا برای پهلوگیری در بندر شهید رجایی اعلام آمادگی کرده اند.

گروه پتروشیمی اکثرا شروعی متعادل و مثبت داشتند و نمادهای شکربن، شپترو و خراسان از اقبال بیشتر و معاملاتی مثبت تری برخوردار بودند اما صف فروش نماد شپدیس علیرغم حمایت های بانک تجارت، قابل تامل بود و تاثیر منفی حدود 35 واحدی بر شاخص کل داشته است. خروج نام چند شرکت نفتی ایران( شرکت عملیات و مدیریت پترو پارس و شرکت مهندسی منابع پترو پارس) از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا و وزارت خزانه‌داری انگلیس، از اخبار مثبت این گروه بود. تعدیل منفی حدود 40 درصدی نماد شبریز در ادامه تعدیلات منفی گروه پالایشگاهی، ابهامات نرخ خوراک و ادامه افت قیمت های جهانی نفت، همچنان شرایط سختی را برای گروه پتروشیمی و به خصوص بازگشایی گروه پالایشگاهی ایجاد نموده است.

درگروه ساختمانی رشد 158 درصدی عایدی شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان كرمان به دلیل افزایش سودآوری سرمایه گذاری ها و البته بازگشایی متعادل و منفی آن را مشاهده نمودیم. در این گروه نمادهای ثاباد، ثتران، ثغرب، ثاخت و ثعمرا معاملاتی متعادل و مثبت و بقیه هم گروهی ها، اکثرا متعادل و منفی به کار خود پایان دادند.

گروه فلزی با توجه به تعدیل منفی 7 درصدی عایدی هر سهم شرکت ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ به دنبال افت 45 درصدی سود عملیاتی آن، اکثرا معاملاتی منفی را تجربه نمودند. ادامه افت قیمت های جهانی فلزات پایه، فشار فروش و افت قیمت نمادهایی همچون فایرا مزید بر علت بود. معاملات نماد میدکو علیرغم تایید شایعه قرار داد 4000 میلیارد ریالی هلدينگ صنايع معدني خاورميانه در جهت تجهیز و بهره برداری از معدن زغال سنگ خمرود در بازه های منفی پیگیری شد.

درگروه خدمات فني و برقی، نماد رتکو با رشد حدود 10 درصدی به گردونه معاملات بازگشت و نمادهای رمپنا و بترانس در سایه عقد قرار دادهای مهم با کشور عراق و تجدید همکاری ها با شرکت زیمنس آلمان، در کانون توجه فعالین بازار سرمایه قرار گرفتند و با پشت سر گذاشتن معاملاتی مثبت، رشد شاخص کل را سبب شدند. به غیر از نمادهای آکنتور، بکاب و بشهاب مابقی شرکت های هم گروه اکثرا متعادل و مثبت پی گیری شدند.

در گروه دارویی شایعه افزایش سرمایه 300 درصدی نماد دزهراوی از محل سود انباشته و همچنین شرایط بنیادی ایده آل این شرکت به همراه مابقی شرکت های این گروه، به رشد آنها منجر گردید. نماد دزهراوی با دو سطوح مقاومتی 6000 و 6100 تومانی مواجه می باشد و به نظر برای رشد بیشتر نیاز به کسب انرژی مجدد و عدم عرضه سهامداران عمده خود دارد. نمادهایی همچون دبالک، کی بی سی، دالبر، دسینا، دیران، دارو و دالبر با گزارشات مثبت و پوشش های مناسب، با تعدیل مثبت در گزارشات آتی مواجه خواهند بود. در این بین نمادهایی همچون والبر، تپیکو، پخش، دکوثر، دجابر، دتولید و کی بی سی به دلیل شناوری بالاتر دارای نقدشوندگی بالاتری می باشند. در این بین تولیدکنندگان داروهای خاص با حاشیه سود بالاتر از شرایط بنیادی به مراتب بهتری برخوردار می باشند. عدم ابهام و شفاف بودن صورت های مالی و پتانسیل فراوان این صنعت، افزایش تقاضای آنها را در پی داشته است. از مزایای این گروه می توان به افت ارزش یورو(حجم بالای استفاده شرکت های دارویی برای واردات مواد اولیه)، بستر مناسب برای صادرات دارو به کشورهای همسایه به خصوص عراق و تبدیل شدن به قطب تولید داروی خاور میانه، قرار داشتن ایران جز بیست کشور پر مصرف دارویی جهان در کنار قیمت های پایین دارو، قرار داشتن صنعت دارو به عنوان سودآورترین صنایع دنیا بعد از نفت و گاز و پتروشیمی، مصرف انرژی بسیار اندک صنعت دارویی، کاهش هزینه های مالی و سرمایه در گردش عمدتا به دلیل تسهیل مبادلات مالی پس از تحریم ها، گشایش اعتبارات خارجی یا همان LC، وجود زیر ساخت های مناسب همچون انواع دانشکده و لابراتوارهای داروسازی و تنوع بسیار بالای گیاهان دارویی  اشاره کرد. از معایب این گروه هم می توان به نرخ گذاری دولتی، نیاز به واردات حدود 50 درصدی مواد اولیه، عدم داشتن برند بین المللی علیرغم کیفیت بالای محصولات، تک نرخی شدن ارز و افزایش بهای تمام شده، انحصاری بودن فعالیت و تولید و واردات گروه دارویی و در نهایت شناوری کم اکثر نمادهای بورسی این گروه اشاره کرد.

در انتها با توجه به مفروضات گفته شده و در صورت عدم رخداد سیاسی خاصی، برای فردا دادوستدهایی متعادل با گرایشی منفی به خصوص در گروه های بانکی، خودرویی و حمل و نقلی پیش بینی می شود.




تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد ایران ترانسفو
اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۰ مرداد ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر