تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۳۱ مرداد ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

سه شنبه ، 3 شهریور 1394 ، 10:10

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

گروه های خودرویی، لیزینگی و بانکی بعد از شروعی مثبت اکثرا متعادل و منفی شدند. قرعه نوسانگیرها این بار به نام نمادهای خاهن، ختراک و خریخت افتاد و رشد قیمتی و معاملاتی مثبت را تجربه نمودند. نماد خکاوه طبق تحلیل تکنیکی که روی سایت قرار گرفت به سطوح حمایتی عکس العمل مثبتی نشان داد و با برگشت قیمتی و نوسانات مثبت مواجه گردید اما گروه لیزینگی اکثرا با فشار فروش و منفی پی گیری شدند.

درگروه بانکی، نماد وپست مجددا با اقبال مواجه گشت و صف خرید شد و بقیه شرکت های گروه اکثرا متعادل و مثبت به کار خود پایان دادند. بیمه ای ها نیز اکثرا منفی پی گیری شدند. روز گذشته حقوقی ها با خریدهای کم حجم، بازاری متعادل را ایجاد نمودند که امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد. همچنان خریدهای صندوق سپهر صادرات در نماد وبصادر، مدبران اقتصاد در نماد پترول، بانک قوامین در نماد وانصار، فولاد مبارکه در نماد هرمز، شرکت زرین پرشیا در نماد ثاخت و فروش نماد ستران توسط بانک سینا، نمایان تر بود.

رشد 13 درصدی فروش و 51 درصدی درآمدهای متفرقه شرکت کشتیرانی با تعدیل مثبت 12 درصدی و البته با معاملات متعادل و منفی آن همراه شد. در این بین نمادهای توریل و حفارس صرفا به دلیل تکنیکالی، مثبت شدند که با توجه به رشد شارپ اخیر نماد حفارس همچنان پرریسک تلقی شده و از نسبت ریوارد به ریسک جذابی برخوردار نمی باشد.

نمادهای کاما، زنگان، کپرور، فولاي، هرمز و فباهنر از معدود نمادهای مثبت گروه فلزی و معدنی بودند و بقیه اکثرا منفی به کار خود پایان دادند. افت اندک قیمت دلار به دلیل تعویق تصمیم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، رشد ناچیز قیمت های جهانی فلزات پایه را در پی داشت که خیلی زود مجددا وارد روند نزولی شدند که از نگرانی سرمایه گذاران بین المللی حکایت دارد.

پتروشیمی ها اکثرا با معاملاتی منفی پی گیری شدند که در این بین نمادهایی همچون تاپیکو، شکربن، شپدیس و وغدیر(به دلیل سنگینی وزن پتروشیمی ها در پرتفوی شرکت وغدیر در این گروه آورده شده) از اقبال بیشتری برخوردار بودند. رشد هزینه های مالی اکثر شرکت های این گروه و همچنین شپدیس موجب تعدیل منفی 5 درصدی آن شد اما تحت حمایت سهامدار عمده با  معاملاتی مثبت همراه گردید و رشد 16 واحدی شاخص کل را ایجاد نمود. البته با افتتاح فاز سوم طرح تولید محصولات (آمونیاک) شرکت با رشد چشمگیر تولید مواجه خواهد شد اما همچنان کاهش قیمت های نفت و به تبع آن کاهش محصولات پتروشیمی، افزایش نرخ خوراک و ادامه ابهامات آنها، پتانسیل های واحدهای پتروشیمی را کاهش داده است. در بازارهای جهانی انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر افزایش ذخایر نفت آمریکا، ادامه افزایش تولید شرکت های موسوم به گروه اوپک، ادامه تضعیف اقتصاد چین و نگرانی های پیرامون آن سبب افت مجدد قیمت های جهانی به خصوص نفت شد( نفت خام آمریکا به پایین‌تر از ۴۰ دلار و در بازار لندن نفت خام برنت ۴۵.۲۱ دلار مبادله شد). همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام نمود، صنعت پتروشیمی ایران قابلیت جذب ٧٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری را دارا می باشد و هم اکنون نیز ١٠٠ طرح تعریف شده دارد که منتظر تأمین منابع ارزی از سوی سرمایه گذاری ها می باشد. در گروه پالایشگاهی، با جمع آوری مکرر صف فروش نماد شتران و حق تقدم آن و ادامه معاملات منفی بقیه شرکت های گروه مواجه بودیم. نماد شبندر به تقسیم 100 درصدی سود ( 50 تومان ) در مجمع عادی سالیانه پرداخت و با فشار و اعتراض سهامداران، مدیریت شرکت ملزم به پیگیری عوارض پرداختی در خصوص آلایندگی، مطالبات شرکت و عدم پرداخت سهم صندوق توسعه و رفع مشکلات پیرامون آن گردید.
در گروه های ماشين آلات، برقی و تجهیزاتی، نمادهای تپمپي، لخزر، تایرا و بكاب همچنان مثبت بودند و بقیه اکثرا منفی دنبال شدند. در گروه قندی نماد قند ثابت خراسان جهت برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضاي هيات مديره، متوقف شد و قشکر با رشد حدود 10 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. بقیه گروه نیز اکثرا مثبت پی گیری شدند که در این بین تک نماد قلرست با صف فروش و معاملاتی منفی نمایان تر بود.

رشد 51 درصدی عایدی و تعدیل مثبت شرکت آ.س.پ سبب توقف آن شد. شرکت باغمیشه نیز با رشد 3 درصدی سود، مثبت و صف خرید شد وگزارشات مناسب  بقیه شرکت های گروه، موجب افزایش تقاضا و رشد قیمتی اکثر نمادهای گروه ساختمانی شد که در این بین از معدود نمادهای منفی گروه می توان به وتوس، ثامان و ثمسكن با حجم معاملاتی اندک اشاره نمود. خبر حائز اهمیت این گروه، مالیات بر خانه‌های خالی بود که رسماً طبق بخش نامه و ماده قانونی 169 مالیات های مستقیم، ابلاغ گردید. بر اساس آن، به منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملكردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد خواهد شد. گروه سیمانی همچنان کم حجم و اکثرا منفی دنبال شدند و از معدود نمادهای مثبت می توان به سبزوا، سكرما، سدشت و سخاش اشاره نمود.

گروه دارویی و آی تی همچنان کم حجم و مثبت پی گیری شدند که در این بین گروه دارویی متعادل با گرایشی منفی تر دنبال شدند. نمادهای دعبید، شتهران، دارو، دکوثر، رانفور، مفاخر و سیستم با معاملاتی مثبت تر و نمادهای دسینا، والبر، کی بی سی، دلقما، مرقام و افرا با اقبال کمتر و معاملاتی منفی پی گیری شدند. نماد رکیش نیز پر حجم و مثبت به کار خود پایان داد.

با توجه به مفروضات اشاره شده و در صورت عدم رخداد سیاسی خاصی، به نظر فردا همچنان معاملاتی متعادل با گرایشی منفی را نظاره گر باشیم و با توجه به کمبود منابع مالی و نقدینگی، فعالین بازار به سمت شرکت های کوچک متمایل خواهند شد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۳۱ مرداد ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد نوسازی و ساختمان تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر