اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 25 آبان 94

سه شنبه ، 26 آبان 1394 ، 09:23

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

کالسیمین

شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 2،000 میلیارد ریال به مبلغ 171 ریال اعلام نموده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 46 درصد تعدیل منفی همراه شده است.هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 30 درصد این مبلغ محقق شده است.پیش بینی تقسیم سود برای سال 94 به میزان 90 درصد سود خالص می باشد.گفتنی است که سود هر سهم تلفیقی به مبلغ 137 ریال به ازای هر سهم پیش بینی شده است.
تعدیل منفی شرکت نسبت به پیش بینی قبل در پی موارد زیر رخ داده است :
1) کاهش 39 درصدی مبلغ فروش و رسیدن آن به مبلغ 2،234 میلیارد ریال
2) کاهش 39 درصدی درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری و رسیدن آن به مبلغ 95 میلیارد ریال
3) افزایش 35 درصدی هزینه های عمومی و رسیدن آن به مبلغ 89 میلیارد ریال
4) افزایش 23 درصدی هزینه های مالی و رسیدن آن به مبلغ 81 میلیارد ریال

نکات با اهمیت :

•    ترکیب مبلغ فروش بودجه به تفکیک محصولات در نمودار زیر نشان داده شده است: همانطور که از نمودار مشخص است شمش روی مهمترین محصول شرکت می باشد.

 


•    مقدار تولید محصولات شرکت در بودجه نسبت به پیش بینی قبل و شش ماهه اول سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به تن) مجموع تولید پیش بینی شده برابر با 342 هزار تن می باشد که نسبت به بودجه قبل 3 درصد رشد داشته است.این در حالی است که طی دوره شش ماهه تولید با پوشش 52 درصدی بودجه ؛ به میزان 178 هزار تن بوده و نسبت به دوره مشابه سال قبل 16 درصد کاهش را تجربه کرده است.

 


•    مقدار فروش محصولات شرکت در بودجه نسبت به پیش بینی قبل و شش ماهه اول سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به تن) مجموع فروش پیش بینی شده برای سال 94 برابر با 42 هزار تن می باشد که نسبت به پیش بینی قبل 22 درصد کاهش یافته است.هم چنین طی دوره شش ماهه اول فروش به میزان 16 هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش قابل توجه 68 درصدی همراه شده است.عمده این کاهش به جهت حذف فروش کنسانتره روی خام می باشد که طی شش ماهه اول سال گذشته 34 هزار تن فروش داشته است.

 


•    در جدول زیر متوسط نرخ فروش محصول شمش روی که 92 درصد مبلغ فروش شرکت را تشکیل می دهد درمقایسه با بودجه قبل و هم چنین فروش شش ماهه 94 نشان داده شده است ؛ (ارقام ریال به تن)

 

 

•    مطابق پیش بینی قبلی فروش صادراتی شمش با نرخ روی lme به مبلغ 2,170 دلار و نرخ تسعیر 33,00 ریال در نظر گرفته شده بود که در پیش بینی جدید این نرخ کاهش یافته و به مبلغ 1,870 دلار و با همان نرخ تسعیر 33,000 ریال در نظر گرفته شده است. گفتنی است در حال حاضر نرخ این محصول 1،734 دلار می باشد.
•    مرجع قیمت گذاری محصولات شرکت بورس فلزات لندن می باشد .میانگین نرخ ماهانه شمش روی ؛ طی 7 ماه گذشته در این بورس در نمودار زیر نشان داده شده است: (ارقام دلار به تن) از ماه می میلادی روند نزولی آن آغاز شده و تا سپتامبر حدود 25 درصد ریزش را تجربه کرده است.

 


•    گفتنی است که طی دوره شش ماهه مبلغ 885 میلیارد ریال فروش صورت گرفته و 40 درصد مبلغ بودجه پوشش داده شده است.95 درصد فروش این دوره خارجی و مابقی داخلی بوده است.از محل صادرات  مبلغ 25.3 میلیون دلار حاصل شده که با نرخ 33،302 ریال به ازای هر دلار تسعیر شده است.
•    بهای تمام شده در بودجه نسبت به پیش بینی قبل 41 درصد افت داشته و به مبلغ 1،767 میلیارد ریال رسیده است.طی دوره شش ماهه 39 درصد این مبلغ پوشش داده شده است.56 درصد مبلغ بهای تمام شده در بودجه را مواد مصرفی تشکیل می دهد.خاک پرعیار و متوسط عیار که به ترتیب 23 درصد و 14 درصد مواد مصرفی بودجه را تشکیل می دهند ؛ متوسط نرخ هر تن از این مواد مصرفی نسبت به پیش بینی قبل به ترتیب 10 درصد رشد و 6 درصد افت پیدا کرده است.

نتیجه گیری :

بررسی اطلاعات شش ماهه شرکت، نشان می دهد که تولید طبق بودجه و برنامه اعلامی صورت گرفته و پوشش شش ماهه آن نیز مناسب بوده است. اما آنچه موجب تعدیل منفی شرکت گردیده کاهش مبلغ فروش می باشد. مقدار فروش محصول شمش روی 34 درصد افت داشته ؛ که 37 درصد آن طی دوره شش ماهه پوشش داده شده است.هم چنین نرخ فروش این محصول با توجه به افت قیمت جهانی آن طی ماه های اخیر با 11 درصد کاهش برآورد شده است. نهایتا کاهش فروش ، شرکت را به سمت افزایش دریافت تسهیلات و در پی آن افزایش هزینه های مالی سوق داده است. با توجه به اینکه قیمت های فعلی روی در بازارهای جهانی کمتر از نرخی است که شرکت در آخرین پیش بینی لحاظ نموده است لذا در صورت تداوم روند کاهشی نرخ جهانی فلز روی شاهد تعدیل منفی شرکت در گزارشات آتی خواهیم بود. البته با توجه به اینکه نرخ ارز در حال حاضر بالاتر از نرخ تسعیری است که شرکت در پیش بینی لحاظ نموده لذا این اثر منفی تا حدی تعدیل خواهد شد به طوریکه برای 6 ماهه دوم با لحاظ نمودن نرخ 1,734 دلار برای فلز روی و نرخ 34,000 ریال برای نرخ تسعیر ارز نهایتاً (28) ریال از سود شرکت کاسته خواهد شد.


تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 26 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر