اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 26 آبان 94

چهارشنبه ، 27 آبان 1394 ، 08:57

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

داروسازی کوثر

شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 540 میلیارد ریال به مبلغ 56 ریال اعلام نموده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 54 درصد تعدیل منفی همراه شده است.هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 ؛ مبلغ (101) ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی شده است.پیش بینی تقسیم سود هر سهم برای سال 94 به مبلغ 6 ریال می باشد.
از دلایل تعدیل منفی شرکت نسبت به پیش بینی قبل :
1)    کاهش 15 درصدی فروش و رسیدن آن به مبلغ 619 میلیارد ریال ؛ اگرچه بهای تمام شده نیز با کاهش 17 درصدی به مبلغ 471 میلیارد ریال برآورد شده اما نهایتا کاهش بیشتر مبلغ فروش منجر به افت 9 درصدی سود ناخالص شرکت گردیده ؛
2)    افزایش 30 درصدی هزینه های مالی و رسیدن آن به مبلغ 155 میلیارد ریال
نکات با اهمیت :
•    ترکیب فروش محصولات شرکت براساس مبلغ فروش بودجه در نمودار زیر نشان داده شده است :

 


•    مقدار تولید و فروش شرکت رقمی برابر و نسبت به پیش بینی قبل با کاهش همراه شده است.در نمودار زیر مقدار فروش محصولات در مقایسه با بودجه قبل و هم چنین شش ماهه ابتدایی سال نشان داده شده است : (ارقام به هزار عدد) محصول کپسول 18 درصد کاهش مقداری نسبت به بودجه قبل داشته است.طی دوره شش ماهه نیز با پوشش 22 درصدی بودجه ؛ 76 درصد افت را نسبت به مشابه سال قبل نشان می دهد.

 


•    میانگین نرخ فروش قرص در بودجه فعلی با 9 درصد رشد نسبت به بودجه قبلی فرض شده ؛ این درحالی است که در شش ماه ابتدایی سال حدود 20 درصد پایین تر از نرخ بودجه به فروش رسیده است.
•    مجموع فروش دوره شش ماهه ابتدایی سال بالغ بر 130 میلیارد ریال از محل فروش داخلی بوده که 21 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.
•    از طرف دیگر طی دوره شش ماهه مبلغ 223 میلیارد ریال جهت تامین مواد اولیه هزینه شده که 36 درصد آن از خارج تهیه شده است.برای تهیه مواد اولیه طی این دوره 2.9 میلیون دلار هزینه شده که با نرخ 27،500 ریال تسعیر شده است.
این در حالی است که نرخ ارز مبادله ای بیش از 27,500 ریال طی شش ماهه اول سال 94 بوده است. 
•    حاشیه سود ناخالص شرکت از میزان 22 درصد در بودجه قبل به میزان 24 درصد در بودجه فعلی تغییر یافته است.هم چنین این نسبت برای دوره شش ماهه برابر با 16 درصد بوده است.
•    گفتنی است که درآمدهای غیر عملیاتی شرکت با 20 درصد رشد نسبت به بودجه قبل بالغ بر 64 میلیارد ریال محاسبه شده است.این افزایش عمدتا مربوط به رشد سود نقدی پخش فردوس می باشد که شرکت مالکیت 20 درصدی آن را در اختیار دارد.
•    سود ناخالص شرکت ؛ طی دوره شش ماهه 16 درصد مبلغ پیش بینی شده را پوشش داده است اما در ادامه به جهت پوشش 48 درصدی هزینه های عمومی ؛ سود عملیاتی 6 درصد بودجه را پوشش داده است و درنهایت نیز پوشش 57 درصدی هزینه های مالی منجر به شناسایی زیان (101) ریالی به ازای هر سهم طی این دوره گردیده است.این درحالی است که در شش ماهه ابتدایی سال گذشته ؛ مبلغ 186 ریال سود هر سهم محقق شده است.
نتیجه گیری :
بررسی اطلاعات شرکت ؛ نشان دهنده کاهش مقدار تولید و فروش در پی کاهش فروش طی شش ماه ابتدایی سال می باشد.از طرف دیگر افزایش هزینه های مالی منجر به تعدیل منفی شرکت گردیده است. قابل ذکر است که به جهت ممنوعیتی که سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ؛ جهت ارائه هر گونه تسهیلات به شرکت های توزیع و داروخانه ها گذاشته است ؛ صاحبان داروخانه ها به دلیل قطع تسهیلات و انباشت موجودی ها ؛ خریدهای خود را به صورت هفتگی انجام می دهند و با توجه به ادامه این روند در بازار فروش های شرکت تحت تاثیر این عامل با کاهش همراه شده است.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد کنتورسازی ایران
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 26 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر