اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 2 آذر 94

سه شنبه ، 3 آذر 1394 ، 09:28

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

بانک دی در آخرین صورت سود و زیان خود که برای دوره مالی شش ماهه منتهی به 31 شهریور سال جاری منتشر کرده است، تحقق 157 ریال از سود پیش بینی شده خود را اعلام نموده است که معادل 37درصد بودجه میباشد که بهبود اساسی هم از لحاظ مبلغ سود محقق شده و هم درصد پوشش، نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.

در ادامه به بررسی ابعاد بیشتری از این گزارش میپردازیم:

•    سود تسهیلات اعطایی بعنوان مهمترین رقم منعکس در صورتهای مالی بانک ها، در گزارش شش ماهه بانک دی رشد زیادی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته و به بیش از 11هزار میلیارد ریال بالغ گردیده است که در دوره مشابه سال قبل تنها 4هزار میلیارد ریال بوده است و این یعنی 179درصد رشد! مبلغ بودجه شده برای سود تسهیلات کل سال 19هزار میلیارد ریال است و این نشان از پوشش 59درصدی این درآمد در شش ماهه ابتدای سال دارد. این در حالیست که یکماهه ابتدای سال بدلیل مشخص نبودن نرخ سود بانکی، توقف اعطای تسهیلات در بسیاری از بانکها را شاهد بودیم.

•    مهمترین نقطه ضعف گزارش شش ماهه سالجاری، سود حاصل از سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری هاست که نسبت به دوره مشابه سال قبل افتی 56درصدی را نشان میدهد. این مبلغ تنها 16درصد از پیش بینی کل سال برای این بخش از درآمدهای بانک را پوشش داده است. البته بخش عمده ای از این بخش به سود حاصل از سپرده های سرمایه گذاری مدت دار در بانک های داخلی اختصاص دارد که احتمالا در شش ماهه دوم سال محقق خواهد شد.

•    تغییر با اهمیت دیگری که در گزارش شش ماهه بانک دی ملاحظه میگردد، افزایش 61درصدی سود سپرده های سرمایه گذاریست که اثرات افزایش شدید سود تسهیلات را تا حدودی خنثی کرده است، با این حال، سهم بانک از درآمدهای مشاع در شش ماهه به 529 میلیارد ریال رسیده است که این رقم هم در شش ماهه سال گذشته و هم یکساله 1393 زیان بوده است. میزان پوشش این درآمد نسبت به بودجه نیز بالغ بر 30درصد میباشد.

•    افت 15درصدی سایر درآمدها که عمدتا مربوط به فروش دارایی های تملیکی می باشد و افزایش 89درصدی نتیجه مبادلات ارزی که نشان از گشایش نسبی در فضای مبادلات بین المللی بانک دارد نیز از نکات قابل توجه بخش درآمدی این گزارش است.

•    در بخش هزینه ای، رشد قابل توجهی در هزینه های اداری و عمومی رخ داده است که بدلیل افزایش سطح حقوق و دستمزد نسبت به سال گذشته و همچنین افزایش شعب بانک میباشد. این هزینه ها در شش ماهه به 1،168میلیارد ریال رسیده است که 55 درصد پیش بینی کل سال می باشد. در مقابل، دیگر هزینه ها از جمله هزینه مطالبات مشکوک الوصول و هزینه مالی و هزینه کارمزد افت محسوسی دارند که البته کاهش 84درصدی هزینه مالی جای تامل و بررسی بیشتر دارد. در نمودار زیر روند تغییرات هزینه های بانک در دوره مورد بررسی ارائه شده است.(ارقام به میلیون ریال)

 



•    یکی از دلایل افزایش سود شش ماهه سالجاری نسبت به سال قبل در عدم اعمال مالیات در گزارش سالجاری بازمیگردد که اگر 130میلیارد ریال سال قبل را بعنوان مالیات شش ماهه امسال نیز فرض کنیم، افزایش سود شش ماه امسال نسبت به پارسال، جزئی خواهد بود.

نتیجه گیری:
بانک دی تا پایان شهریور سال جاری بیش از 2،207 میلیارد ریال سود انباشته و 500 میلیارد ریال سود سهام پرداختنی دارد و گزارش حسابرسی شده طرح توجیهی و مصوبه هیات مدیره بانک جهت افزایش سرمایه 100درصدی بانک از محل سودانباشته و مطالبات و آورده نقدی به سازمان بورس ارائه شده است که در صورت تصویب مجمع فوق العاده و اجرا، میتواند به بهبود شاخص کفایت سرمایه و نیز تامین مالی مناسب برای افزایش سودآوری بانک کمک کند.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد فسرب
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 2 آذر 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر