تحلیل اختصاصی از بازار بورس 9 آذر 94 و پیش بینی بازار فردا

سه شنبه ، 10 آذر 1394 ، 08:27

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

افزایش چشمگیر عرضه های بلوکی و معاملات عمده

در گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل، عرضه حدود 6 میلیون سهم و صف خرید حدود 27 میلیون سهمی خدیزل در شروع دادوستدها، صف خرید نمادهای وایران و حفارس و معاملات کم حجم، متعادل و منفی بقیه هم گروهی ها را مشاهده نمودیم. دلیل صف خرید نماد وایران احتمالا حمایت های حقوقی سرمايه گذاري ارزش آفرينان و در نماد حفارس هم شروع رقابت معامله عمده سهم، بود. خبهمن سهامدار اصلی خدیزل سود نقدی این سهم را 50 تومان محاسبه نموده که فروش 10% آن، سود سرمایه گذاری ها را کاهش داده اما با توجه به عرضه خدیزل در قیمت 340 تومان و بهای تمام شده 100 تومانی، به طور خالص حدود 19 میلیارد تومان معادل 37 ريال(13%) به سود هر سهم خبهمن افزوده شد. امروز دوشنبه مورخ 1394/09/09 تعداد 200ر902ر303 سهم معادل 08ر87 درصد از سهام شركت حمل و نقل بين المللي خليج فارس به صورت يكجا و نقد و يا نقد و اقساط (15% نقد و مابقي اقساط طبق شرايط اعلامي) به قيمت پايه هر سهم 600ر3 ريال در نماد حفارس4 توسط سازمان خصوصي سازي به وكالت از شركت بازرگاني دولتي ايران عرضه شد.كارگزاران خريدار در صورتي مجاز به ورود سفارش خريد به سامانه معاملاتي هستند كه 3 درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قيمت پايه را نقدا يا به صورت ضمانت نامه بانكي بدون قيد و شرط از مشتري دريافت كرده و حسب مورد به حساب شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه واريز يا به اين شركت ارائه نمايند.

گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری اکثرا متعادل و مثبت دنبال شدند که در این بین دادوستدهای مثبت نمادهای وبیمه، وگردش و دی، جابجایی بلوک حدود 14.5 میلیون سهمی ونوین در درصدهای مثبت و جهش قیمتی نمادهای میهن و دانا نمایان تر بود همچنین صف خرید و عرضه مکرر آن، معاملاتی پرحجم و مثبت را برای نماد وبیمه در پی داشت. بانک پارسیان در پیش بینی 6 ماهه، سود هر سهم خود را با سرمایه    2376میلیارد تومانی 98ریال اعلام نمود و طی این دوره  به زیان 28 ریالی اکتفا نمود.

گروه های فلزی و معدنی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند و از معدود نمادهای مثبت گروه به زنگان، فسرب و فولاد می توان اشاره نمود همچنین گروه سنگ آهنی با اعمال مجدد فشار فروش ناشی از افت جهانی قیمت های سنگ آهن، با صف فروش به کار خود پایان دادند.

گروه پتروشیمی تحت حمایت های سهامداران عمده و پر رنگ شدن خبر مجدد کاهش نرخ خوراک، اکثرا مثبت دنبال شدند تا جایی که نمادهای پارسان، پترول، جم، زاگرس، شاراک، شفارس، شپارس، شسینا، شدوص، وپترو و شاملا معاملاتی مثبت و صف خرید را تجربه نمودند. دلیل صف خرید و معاملات پرحجم نماد شاراک فروش بلوک پتروشیمیران و نماد پترول خرید حدود 65 درصدی حقوقی بود. در گروه پالایشگاهی جهش نماد شاوان و ادامه حمایت های سهامدار عمده نماد شبندر و خبر انجام معامله عمده پالایشگاه بندر عباس(احتمالا خریدار مجموعه پارسیان) کل گروه را با افزایش تقاضا مواجه گردانید. پتروشیمی جم در پیش بینی6 ماهه94، سود هر سهم را با تعدیل مثبت 13 درصدی، 171تومان اعلام نمود. افزایش نرخ ارز و حجم فروش مقداری دلیل تعدیل مثبت مذکور می باشد. شپترو طی دوره 6 ماهه با تعدیل منفی 35 درصدی عمدتا به دلیل کاهش مقداری فروش در پی اورهال پالایشگاه آبادان و عدم تامین سایر مواد مورد نیاز اعلام شده است. تعداد 000ر000ر346ر2 سهم معادل 17 درصد از سهام شركت پالايش نفت بندرعباس توسط سازمان خصوصي سازي به وكالت از طرف شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به صورت يكجا و نقد و يا نقد و اقساط ( 20% نقد و مابقي اقساط طبق شرايط اعلامي )به قيمت پايه هر سهم 294ر4 ريال در نماد شبندر4 عرضه شد.

گروه ماشين آلات و تجهيزات با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه شده اند تا جایی که نمادهای تمحرکه، لابسا و لخزر صف خرید شدند اما گروه های تجهیزاتی و برقی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند و فقط نماد فاما همچنان صف خرید و رشد قیمتی را تجربه نمود همچنین نماد تکنو با توجه به تعديل منفی اعلامی با افت حدود 8 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

گروه غذایی اکثرا مثبت بودند تا جایی که نمادهای غپینو، غمارگ و غشاذر صف خرید شدند. شرکت غمارگ دلیل تعدیل مثبت و افزایش33 درصدی مقدار فروش را، افزایش سود ناشی از خرید تجهیزات بطری زنی اعلام نمود ضمن اینکه مقدمات و شروع انتقال ماشین آلات این شرکت که بصورت امانی نزد شرکت صنعتی بهشهر می باشد در حال انجام است. نماد معاملاتي شركت شهد جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي، متوقف شد. اکثر نمادهای گروه قندی معاملاتی منفی را تجربه نمودند که در این بین معاملات مثبت و صف خرید نماد شهد به دلیل خبر افزایش سرمایه 218 درصدی و ادامه صف خرید نماد قزوین چشم نوازی می نمود. شرکت قند شهد (خوی) که طی 3 ماه اخیر با احتساب تقسیم سود 60 تومانی دارای بازدهی 57 درصدی سهام شده ، درصدد افزایش سرمایه 218 درصدی برآمده که از دو محل دو سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها سرمایه 6.6 میلیارد تومانی کنونی را به 21 میلیارد تومان خواهد رساند تا قادر به اصلاح وضعیت ساختار مالی با ضوابط و مقررات سازمان بورس، ارتقاء نماد و همچنین گسترش سطح فعالیت از طریق منابع داخلی شود. این تصمیم منتظر بررسی های سازمان بورس و صدور مجوز قانونی است(بورس پرس).

پایگاه خبری اینترنشنال بیزینس‌تایمز با اشاره به مسأله پی ام دی گزارش داد ممکن است روز اجرای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرود(فارس).

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای شاراک و ونوین با رشد 9.21 واحدی به ارتفاع 62,648 واحدی رسید که در این بین نمادهای تاپیکو و رمپنا بیشترین تاثیر منفی را داشتند و با توجه به نحوه دادوستدها احتمالا فردا بازاری متعادلتر و مثبت تر از روزهای اخیر را مشاهده خواهیم نمود.


تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 8 آذر 94
تحلیل تکنیکال نماد وملت ◄

مطالب مرتبط
بنر