اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 8 آذر 94

سه شنبه ، 10 آذر 1394 ، 09:11

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

پتروشیمی آبادان
سود هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به 29/12/94 براساس اطلاعات حسابرسی نشده شش ماهه ؛ با سرمایه ای معادل 630 میلیارد ریال به مبلغ 331 ریال پیش بینی شده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 35 درصد تعدیل منفی همراه شده است.هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 23 درصد این رقم محقق شده است.پیش بینی تقسیم سود به ازای هر سهم 252 ریال می باشد.

مواردی که منجر به تعدیل منفی شرکت گردیده به شرح زیر می باشد:

1)    کاهش 28 درصدی فروش خالص شرکت نسبت به بودجه قبلی در راستای کاهش 25 درصدی مقدار تولید و فروش می باشد که به تبع آن بهای تمام شده فروش نیز کاهش یافته است. از دلایل کاهش مقدار تولید و فروش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    کاهش خوراک دریافتی از پالایشگاه آبادان به دلایل اورهال خارج از برنامه بخش های مختلف در شش ماهه اول 1394
•    کمبود مواد اولیه EDC در بازار های داخلی و همچنین عدم امکان تهیه از بازار های خارجی به دلایل تحریم با قیمت های پیش بینی شده مطابق با بودجه
•    کمبود ماده اولیه VCM در بازار های داخلی و همچنین بازارهای خارجی به دلایل شرایط حمل و همچنین تحریم
2)    کاهش 2 درصدی نرخ هر واحد محصول PVC نسبت به بودجه قبلی در راستای کاهش قیمت جهانی PVC با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت.
3)    افزایش 11 درصدی هزینه های اداری، عمومی و فروش در بودجه فعلی نسبت به بودجه قبلی و رسیدن آن به مبلغ 91 میلیارد ریال.

نکات با اهمیت :
•    براساس مبلغ فروش بودجه ترکیب فروش محصولات شرکت به شرح نمودار زیر می باشد :

 


•    مقدار تولید و فروش شرکت به میزان 75 هزار تن پیش بینی شده که مقدار آن نسبت به بودجه قبل 25 درصد کاهش داشته است. تنها تغییر جزئی در ترکیب فروش نیز مربوط به افزایش 3 درصدی محصول PVC و در مقابل آن کاهش 2 درصدی NAOH می باشد. در نمودار زیر میزان فروش دوره شش ماهه در مقایسه با بودجه و مشابه سال گذشته نشان داده شده است: (ارقام به تن) مجموع فروش دوره شش ماهه به میزان 28 هزار تن بوده که با پوشش 37 درصدی بودجه؛ 38 درصد افت را نسبت به مشابه سال گذشته داشته است.

 

•    طی دوره شش ماهه مبلغ فروش با پوشش 31 درصدی بودجه به مبلغ 569 میلیارد ریال رسیده که 80 درصد آن داخلی و 20 درصد آن صادراتی بوده است. از محل صادرات مبلغ 3.7 میلیون دلار حاصل شده که با نرخ 30،727 ریال تسعیر شده است.

•    میانگین نرخ های فروش محصولات نسبت به پیش بینی قبل تغییراتی داشته که در جدول زیر نمایش داده شده است : (ارقام ریال به تن)

 


•    37 درصد بهای تمام شده در بودجه به سربار تولید اختصاص دارد و 35 درصد آن را نیز مواد مصرفی تشکیل می دهد. 38 درصد مواد مصرفی در بودجه نیز به EDC و 30 درصد هم به گاز خوراک از پالایشگاه اختصاص دارد. و میانگین نرخ مصرفی آن در بودجه نسبت به شش ماهه ابتدایی و هم چنین بورس کالا در جدول زیر نشان داده شده است : (ارقام ریال به تن)

 

•    هزینه های مالی شرکت با کاهش 12 درصدی از 55 میلیارد  ریال به 48 میلیارد ریال رسیده است که در شش ماهه نخست سال 44 درصد ان را پوشش داده است.

•    در بودجه فعلی خالص سایر درآمدها نیز با افزایش 22 درصدی نسبت به بودجه قبل به مبلغ 63 میلیارد ریال برآورد شده است که در شش ماهه نخست سال 22 درصد مبلغ بودجه پوشش داده شده است.

نتیجه گیری:
با وجود کاهش مقدار برآوردی تولید و فروش شرکت در بودجه فعلی به دلایل مشکلات ناشی از تحریم ها در تامین مواد اولیه و همچنین اورهال شدن خارج از برنامه پالایشگاه آبادان، اما همچنان مقدار پوشش تولید در شش ماهه نامناسب و در حدود 38 درصد بوده است که محقق کردن بودجه فعلی نیز در هاله ای از ابهام قرار می گیرد. البته نرخ فروش PVC که عمده ترین محصول شرکت می باشد در بودجه فعلی 5 درصد پایین تر از مقدار واقعی شش ماهه در نظر گرفته شده که با در نظر گرفتن قیمت شش ماهه تا حدودی عقب ماندگی ناشی از کمبود تولید جبران خواهد شد. نکته قابل توجه دیگر در نظر گرفتن نرخ مواد اولیه مصرفی EDC  و گاز خوراک به نرخهایی با 45 درصد و 240 درصد افزایش نسبت به شش ماهه نخست سال و همچنین برآورد نرخ VCM در بودجه با 18 درصد کاهش نسبت به شش ماهه می باشد که ادامه روند با نرخ های شش ماهه می تواند موجب افزایش سودآوری شرکت شود. شرکت در شش ماهه نرخ تسعیر ارز را 30،727 ریال به ازای هر دلار در نظر گرفته است که با توجه به روند صعودی دلار و قرار گرفتن آن در بازه های 36،000 ریالی و تداوم این روند، مقداری از عقب ماندگی شرکت در تحقق بودجه جبران خواهد شد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد فاذر
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 9 آذر 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر