اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 5 دی 94

يكشنبه ، 6 دی 1394 ، 09:54

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

شرکت آلمینیوم ایران
شرکت در آخرین پیش بینی حسابرسی شده برای سال مالی منتهی به 29/12/94 زیان هر سهم خود را با سرمایه ی 607،417 میلیون ریال به مبلغ (3641) ریال اعلام نموده است. شرکت در پیش بینی قبلی خود سود هر سهم را مبلغ 1,101 ریال اعلام نموده بود  همچنین در دوره ی شش ماهه منتهی به 31/06/94 مبلغ (1,828) ریال زیان به ازای هر سهم محقق نموده است.

از دلایل تعدیل منفی شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1)    کاهش 17% مبلغ فروش و پیش بینی فروش به مبلغ 11،192 میلیارد ریال
2)    افزایش 2.5% بهای تمام شده و پیش بینی آن به مبلغ 11،984 میلیارد ریال
3)    افزایش 52% هزینه های عمومی، اداری و تشکیلاتی به رقم 528 میلیارد ریال
4)    کاهش 31% درآمد حاصل از سرمایه گذاری و تحقق مبلغ 29 میلیارد ریال عمدتا به دلیلی افت سود سپرده های بانکی
5)    افزایش 1115% هزینه های متفرقه و تحقق مبلغ 322 میلیارد ریال

نکات با اهمیت:
•    حاشیه سود ناخالص شرکت در پیش بینی قبلی 13 درصد که در پیش بینی فعلی به (7%) تبدیل شده و با توجه به تبدیل سود ناخالص به زیان ناخالص حاکی از زیان ده بودن عملیات شرکت است. قابل ذکر است که 6 ماهه حاشیه زیان ناخالص (5%) محقق شده است.

•    عمده ی مبلغ فروش شرکت را شمش خالص آلمینیوم با وزن 36% تشکیل می دهد. نموادر زیر ترکیب فروش شرکت را بر اساس مبلغ فروش بودجه نمایش می دهد:

 


•    شرکت مقدار تولید محصولات خود را در پیش بینی جدید نسبت به پیش بینی قبل به غیر از محصول شمش آلیاژ، افزایش داده است. نمودار زیر مقایه ای از مقدار تولید محصولات شرکت نمایش می دهد: (ارقام به تن)

 


شرکت در شش ماهه ابتدایی سال 94 مقدار 50% از تولید پیش بینی شده را را پوشش داده است. همچنین مقدار تولید شرکت در دوره ی شش ماهه ماهه 1394 نسبت به شش ماهه ی ابتدای سال 1393 کاهشی 13% داشته است.

•    مقدار فروش شرکت تقریبا متناسب با تولید محصولات توسط شرکت در نظر گرفته شده است. نمودار زیر مقایسه ای از مقدار فروش شرکت را نمایش می دهد: (ارقام به تن)

 


شرکت در دوره ی شش ماهه سال 1394 موفق به پوشش 46.2%  از مقدار فروش شده است.
•    در جدول زیر نرخ فروش محصولات و همچنین مقایسه ی آن با ادوار گذشته آورده شده است: (ارقام به میلیون ریال در هر تن)

 



با توجه به کاهش قیمت جهانی فلزات از جمله آلمینیوم در طی یک سال اخیر افت نرخ فروش محصولات نیز در جدول بالا مشاهده می شود. افت نرخ های فروش شرکت نسبت به پیش بینی قبل موجب افت فروش شرکت شده است.

روند قیمت آلمینیوم در طی یک سال اخیر در نمودار زیر به تصویر کشیده شده است:

 


همانطور که مشاهده می شودد قیمت آلمینیوم از فروردین 94 تا کنون 15% افت داشته است. با توجه به فروش محصولات شرکت به قیمت جهانی،‌ افت قیمت این فلز بسیار بر روی مبلغ فروش تاثیر گذار می باشد. عمده دلیل کاهش نرخ و مبلغ فروش شرکت در دوره ی جاری را می توان به افت قیمت جهانی آن مرتبط دانست.
•    منابع و مصارف ارزی : با توجه به منفی بودن تراز ارزی شرکت، تغییرات نرخ ارز می تواند بر روی سود هر سهم شرکت تاثیر قابل توجهی بگذارد.  شرکت در شش ماهه ی ابتدایی سال 1394 نرخ هر دلار را برای صادرات و واردات 29،986 ریال در نظر گرفته است و در این دوره 57 میلیون دلار فروش صادراتی و 63 میلیون دلار واردات مواد اولیه داشته است.

در دوره ی شش ماهه ابتدایی ترکیب فروش شرکت 66% داخلی و 34% خارجی می باشد و همچنین ترکیب منابع تامین مواد اولیه نیز 62% داخلی و 38% خارجی بوده است.
•    ترکیب بهای تمام شده بهای تمام شده شرکت در پیش بینی جدید سال مالی 1394 به مقدار 2.5% نسبت به پیش بینی قبلی افزایش یافته است. نمودار زیر ترکیب بهای تمام شده را تا تاریخ 31/6/94 نمایش می دهد:

 


همانطور که در نمودار مشخص است: 63% از بهای تمام شده ی شرکت را مواد مستقیم تشکیل می دهد و این عامل بیشترین تاثیر را بر بهای تمام شده دارد. شرکت در شش ماهه ی ابتدایی نرخ خرید داخلی پودر آلومینا را برای هر کیلوگرم 13،492 ریال خریداری کرده است که در مقایسه با شش ماهه ابتدایی سال 93 حاکی از 66% افزایش نرخ می باشد. همچنین متوسط نرخ خرید خارجی در شش ماهه ابتدایی سال 94 به ازای هر کیلوگرم 12،164 ریال بوده است.
همچنین یکی از دلایل محقق شدن زیان در شش ماهه، پایین تر بودن فروش از بهای تمام شده می باشد و در جدول زیر حاشیه سود ناخالص محصولات در شش ماهه ابتدایی آورده شده است.

 

همانطور که در جدول نیز آورده شده است، فروش محصول اصلی شرکت که شمش خالص می باشد در بخش صادرات 19.5% کمتر از بهای تمام شده می باشد.
•    هزینه های عمومی و اداری نیز 52% افزایش یافته است. هزینه حقوق و دستمزد و مزایا در شش ماهه ابتدایی سال 1394 مقدار 39% از این هزینه را شامل می شود.

•    سایر درآمد و (هزینه) های متفرقه یکی از مهم ترین دلایل افت سود پیش بینی شرکت و همچنین سود محقق شده ی گزارش شش ماهه،‌ زیان هزینه های متفرقه می باشد و این مبلغ کاهنده 32 میلیارد تومان از درآمد شرکت می باشد. عمده ی ایجاد این زیان ناشی از زیان حاصل از تسعیر نرخ ارز به رقم 30 میلیارد تومان در دوره ی منتهی به 31/6/94 شناسایی شده است این مورد ناشی از 30.4 میلیارد تومان زیان تسعیر ارز حاصل از تسهیلات یورویی می باشد.

نتیجه گیری
با افت نرخ رشد اقتصادی چین به زیر 7% در کنار شائبه ی افزایش نرخ بهره ی آمریکا و سپس افزایش آن در طی سال جاری، فشارهای بسیار به فلزات اساسی از جمله آلمینیوم وارد شد و موجب افت قیمت این فلز شد. با کاهش 15% قیمت آلمینیوم نرخ فروش شرکت کاهش یافته است و باقی هزینه ها از جمله دستمزد و غیره افزایش یافت. از سویی زیان تسعیر نرخ ارز در شش ماهه ابتدایی سال 94 به رقم 31 میلیارد تومان که ناشی از تسهیلات ارزی شرکت به ارز یورو می باشد، توانست 32 میلیارد تومان هزینه ی متفرقه برای شرکت رقم بزند.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد خاور
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 5 دی 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر