اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 14 دی 94

سه شنبه ، 15 دی 1394 ، 09:30

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

سرمایه گذاری پردیس :
شرکت  طبق اطلاعات منتشر شده طی دوره ١٢ ماهه (حسابرسی نشده) منتهی به 30/٠9/١٣٩٤ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 1,000 میلیارد ریال مبلغ 74 ریال اعلام نموده است. سود شرکت طبق اطلاعات منتشر شده برای سال مالی 93 به ازای هر سهم 134 ریال بوده است؛ به این ترتیب شرکت در سال مالی ١٣٩٤ به میزان 45% سود خود را نسبت به سال 93 کاهش داده است.

از دلایل کاهش سود سال ٩٤ شرکت نسبت به مدت مشابه سال ٩3 می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1) کاهش 240 % سود حاصل از فروش سرمایه گذاری و اعلام (96) میلیارد ریال زیان برای سال  مالی منتهی به 30/٠9/١٣٩٤
2) افزایش 29 % هزینه های عمومی و اداری

نکات با اهمیت :
•    پرتفوی شرکت براساس بهای تمام شده طبق اطلاعات منتشره در پایان دوره ٣٠/9/٩٤ به صورت زیر می باشد : (بهای تمام شده پرتفوی شرکت مبلغ 1,095 میلیارد ریال)

زیان حاصل از فروش سرمایه گذاری های شرکت مبلغ (96) میلیارد ریال گزارش شده در حالی که سال 93 مبلغ 68 میلیارد ریال سود گزارش شده بود. این زیان عمدتا ناشی از فروش پالایش نفت اصفهان (23 میلیارد ریال زیان) ، پالایش نفت بندر عباس (13 میلیارد ریال زیان)، بانک پاسارگاد (18 میلیارد ریال زیان) و  سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين (24 میلیارد ریال زیان) می باشد.

 

همانطور که مشاهده میشود زیان حاصل از فروش سرمایه گذاری ها عمدتا ناشی از فروش سهام مربوط به گروه پالایشی است که عمده دلیل آن را میتوان  به کاهش قیمت نفت در سال جاری  و تاثیر مستقیم ان بر روی قیمت سهام شرکت های این صنعت نسبت داد .در نمودار زیر بهای تمام شده تحصیل و قیمت واگذاری هر سهم  این 4 شرکت  به تفکیک آمده است: (ارقام به ریال)

 



همانطور که مشاهده میشود قیمت دو سهم پالایشی نفت بندر عباس و اصفهان به ترتیب با کاهش 41 و 56 درصدی همراه بوده است.

افزایش 29 درصدی مربوط به  هزینه های عمومی و اداری نسبت به سال مالی 93 عمدتا ناشی از افزایش هزینه استهلاک دارایی ها است که نسبت به سال  مالی  قبل 3.5 برابر افزایش یافته و به مبلغ 3.9 میلیارد ریال رسیده که این افزایش مربوط به جابه جایی دفتر مرکزی شرکت و انتقال مانده سرفصل های پیش پرداخت های سرمایه ای به حساب دارایی های ثابت و اخذ استهلاک مورد نیاز از دارایی های مزبور است.همچنین از دیگر علل افزایش هزینه های عمومی و اداری میتوان به افزایش نزدیک به 10 برابری هزینه های شارژ و عوارض نوسازی ساختمان اشاره کرد که به عمدتا مربوط به هزینه های ملک گاندی است که شرکت آن را طی سال 94 از طریق مزایده به فروش رسانده است.

افزایش 33 درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری که عمدتا مربوط به  سرمایه گذاری در اوراق مشارکت پذیرفته شده در بورس و اوراق سلف موازی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر می باشد.
افزایش 3645 درصدی درآمد های متفرقه  و رسیدن به مبلغ 21 میلیارد ریال که ناشی از فروش آپارتمان خیابان گاندی طی سال جاری است.

نمودار زیر ترکیب صنایع عمده در پرتفوی شرکت را در ابتدا و انتهای سال مالی منتهی به 30/09/94 نمایش می دهد:

 



نتیجه گیری :
همانطور که در نمودار بالا مشاهده میشود سیاست سرمایه گذاری شرکت با توجه به رکود بازار سرمایه در داخل و افت قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی در طی سال جاری بیشتر به سوی سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و سپرده های بانکی که درآمد ثابت دارند رفته است .این تغییر سیاست همانطور که ذکر شد منجر به افزایش 33 درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.همچنین میتوان زیان حاصل از فروش سرمایه گذاری ها را  هم به نوعی هزینه این تغییر ساختار  سرمایه گذاری دانست که پیش بینی میشود در سال آینده دیگر شاهد این میزان هزینه ناشی از فروش سرمایه گذاری ها نباشیم.



تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل اختصاصی از بازار بورس 14 دی 94 و پیش بینی بازار فردا
پنجره ای برای تولید نور خورشید!(بخش اول) ◄

مطالب مرتبط
بنر