اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس16 دی 94

پنجشنبه ، 17 دی 1394 ، 09:41

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

پتروشیمی زاگرس در نه  ماهه منتهی به 31/09/94 مبلغ 1,947 ریال معادل 75 درصد بودجه را محقق کرده است به طوری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 40 درصد کاهش داشته است.

فروش شرکت در نه ماهه حدود 21,493 میلیارد ریال بوده است که 80 درصد بودجه را پوشش داده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد کاهش داشته است. از دلایل کاهش مبلغ فروش می توان به کاهش در مقدار تولید و همچنین کاهش نرخ واحد محصولات عمده شرکت عنوان کرد. سهم هر یک از محصولات شرکت در بودجه ٩٤ به تفکیک در نمودار زیر آمده است
مبلغ فروش متانول صادراتی که 99 درصد محصول شرکت می باشد در 9 ماهه نخست سال 80 درصد مبلغ بودجه شده را محقق کرده است. البته باید در نظر داشت که مبلغ فروش متانول صادراتی در نه ماهه 7 درصد نسبت به  نه ماهه سال گذشته کاهش داشته است.
در نه ماهه نخست سال 94 حدود 84درصد از مقدار تولید متانول بودجه محقق شده است. در نمودار زیر مقدار تولیدات شرکت آمده است: (ارقام به تن)

 


در 9 ماهه نخست سال 94 هم 84 درصد مقدار فروش بودجه شده متانول محقق شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش14 درصدی همراه بوده است. مقدار فروش محصولات شرکت به تفکیک در نمودار زیر آمده است : (ارقام به تن)

 


متوسط نرخ فروش هر تن متانول در نه ماهه ٩٤ و بودجه و مدت مشابه سال قبل در جدول زیر آمده است: (ریال به ازای هر تن)

 

 

 

 

همانطور که مشاهده میشود نرخ فروش هر تن متانول در سال 94 نسبت به 93 کاهش یافته که ناشی از کاهش قیمت جهانی متانول در سال جاری است  که در نمودار زیر تغییرات قیمت جهانی متانول در سال 2015 نشان داده شده است :

 

 


 

 

قیمت جهانی متانول روند نزولی داشته و از نرخ 350 دلار در ابتدای سال 2014 به حدود 250 دلار در ماه مارس 2015 رسیده است. در حال حاضر نرخ هر تن متانول 201 دلار سی اف آر چین می باشد.  

نتیجه گیری :
حدود 98 درصد از فروش متانول شرکت به صورت صادراتی است. در نتیجه عمده درآمد فروش محصولات شرکت، مستقیما به نرخ ارز (دلار) و نرخ جهانی فروش متانول بستگی دارد. همچنین نرخ جهانی فروش متانول متاثر از بهای جهانی نفت است که در سال جاری به شدت کاهش یافته  باعث کاهش قیمت جهانی متانول شده است. نکته دیگر نرخ خرید گاز طبیعی است که شرکت برای سال 94 حدود 348 تومان به ازای هر مترمکعب در نظر گرفته شده است . کاهش نرخ گاز خوراک میتواند تاثیر بسزایی در سودآوری شرکت داشته باشد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد خکاوه
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 16 دی 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر