اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس19 دی 94

يكشنبه ، 20 دی 1394 ، 09:47

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

پتروشیمی شیراز :
شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به ٢٩/١٢/٩٤ منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 5,100 میلیارد ریال به مبلغ 245 ریال اعلام نموده است. این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 55 درصد تعدیل منفی همراه شده است. هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/٩٤ ؛ مبلغ 35 ریال حدود 14 درصد پیش بینی را محقق ساخته است.
از دلایل تعدیل منفی شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1)    کاهش 12 درصدی فروش
2)    افزایش 17.5 درصدی هزینه های عمومی و اداری
3)    افزایش 83 درصدی هزینه های مالی
4)    کاهش 28 درصدی درآمد حاصل از سرمایه گذاری

نکات مهم :
شرکت پیش بینی فروش خود را بر اساس  آخرین اطلاعات مبلغ 9,562 میلیارد ریال برآورد کرده است که نسبت به پیش بینی قبلی با کاهش 12 درصدی همراه است. همچنین فروش شرکت در شش ماه نخست سال 94 مبلغ 4,160 میلیارد ریال بوده است که 44 درصد بودجه را پوشش داده است. از دلایل کاهش مبلغ فروش می توان به کاهش در مقدار تولید و همچنین کاهش نرخ واحد محصولات عمده شرکت عنوان کرد. سهم هر یک از محصولات شرکت در بودجه ٩٤ به تفکیک در نمودار زیر آمده است

 



همانطور که مشاهده میشود 57 درصد از فروش پیش بینی شده شرکت به مبلغ  4,518 میلیارد ریال مربوط به اوره صادراتی است که در 6 ماهه منتهی به 31/6/94  39 درصد آن پوشش داده شده است.

میزان کل تولید شرکت در پیش بینی اخیر سال٩٤ حدود 6 درصد کمتر از پیش بینی قبلی برآورد شده است که در شش ماهه نخست سال حدود 47 درصد آن محقق شده است. اوره  و آمونیاک هم که از عمده تولیدات شرکت می باشد در پیش بینی جدید  به ترتیب  با کاهش ٩.5 و 8.5 درصدی نسبت به پیش بینی همراه است. که علت آن را میتوان عدم بهره برداری از طرح توسعه اوره و آمونیاک شرکت به دلیل عدم ايفاء بموقع تعهدات شرکت گاز نسبت به وصل گاز  برای این طرح دانست که پيش بيني شده بود در تاريخ 1/10/94  به بهره برداري برسد و ظرفیت تولید اوره شرکت را حدود 73 هزار تن افزایش دهد . همچنین بهره برداری از این طرح میتوانست موجب افزایش 46 هزار تنی تولید آمونیاک شرکت در دی ماه 94 شود که 13.6 هزار تن آن مازاد بر مصرف داخلی و قابل فروش بوده  است.در نمودار زیر مقدار تولیدات شرکت آمده است: (ارقام به تن)

 



شرکت در پیش بینی اخیر خود مقدار فروش اوره صادراتی خود را نسبت به پیش بینی قبلی 13 درصد کاهش داده است. همچنین شرکت طبق صورت های مالی 6 ماهه منتهی به 31/6/94  39 درصد بودجه خود را پوشش داده است. مقدار فروش محصولات شرکت به تفکیک در نمودار زیر آمده است : (ارقام به تن)

 



جدول زیر مقایسه ای از متوسط نرخ فروش دو محصول اصلی شرکت را به طور مقایسه ای نمایش می دهد: (نرخ هر کیلو براساس ریال)

 

نموادر زیر روند نرخ جهانی را نمایش می دهد: (ارقام دلار به ازای هر تن)

 


نمودار فوق نرخ های اوره  را تا ماه سپتامبر نمایش می دهد این در حالی است که نرخ های فعلی اوره نیز کاهش داشته و در حدود 231 دلار به ازای هر تن گزارش شده است. روند نزولی نرخ اوره جهانی در نمودار فوق مشهود است این موضوع بر افت ریالی فروش شرکت تأثیر گذار بوده، اگر چه افزایش نرخ دلار تا حدی اثر ناشی از افت نرخ های جهانی را تعدیل نموده است.

شرکت نرخ خوراک خود در پیش بینی 94 را 13 سنت و با نرخ دلار 26500 ریال در نظر گرفته است. قابل ذکر است که براساس اطلاعات 6 ماهه واقعی حسابرسی شده مقدار گاز مصرفی 196,422,000 متر مکعب و به مبلغ 874,946 میلیون ریال گزارش شده که متوسط نرخ مصرفی گاز مبلغ 4,454 ریال به ازای هر متر مکعب محقق شده است.  در صورتی که فرض کنیم کل این مقدار به عنوان خوراک مصرف شده است و نرخ گاز را 13 سنت در نظر بگیریم نرخ دلار 34,261 ریال برای 6 ماهه اول سال در نظر گرفته شده است که با توجه به مفروضات بودجه، دارای ابهام است.

نتیجه گیری :
همانطور که از جدول مربوط به نرخ محصولات مشخص است، نرخ فروش اوره کشاورزی به دلیل عدم دریافت مجوز افزایش نرخ، نه تنها افزایش نداشته، بلکه نسبت به پیش بینی قبلی 2 درصد افت داشته و نرخ فروش اوره صادراتی نیز با توجه به افت نرخ جهانی اوره با کاهش مواجه شده است. با این همه از مهمترین دلایل اصلی تعدیل منفی 55 درصدی شرکت می توان به کاهش تولید و به تبع آن مقدار فروش نسبت به پیش بینی قبلی شرکت، با توجه به عدم بهره برداری از طرح توسعه اوره و آمونیاک عنوان کرد. در صورت تامین گاز مورد نیاز پروژه و بهره برداری از آن میتوان به افزایش تولید و فروش شرکت امید داشت همچنین عمده بخش بهای تمام شده شرکت مربوط به خوراک گازی آن است که شرکت برای سال 94 آن را 13 سنت با نرخ26500 ریال تسعیر کرده، در صورتی که نرخ تغییر نرخ خوراک که این روزها  به بحث اصلی پیرامون پتروشیمی ها تبدیل شده میتواند تاثیر مستقیمی بر سودآوری شرکت داشته باشد.

► تحلیل تکنیکال نماد پترول
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 19 دی 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر