اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 22 دی 94

چهارشنبه ، 23 دی 1394 ، 11:51

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

لابراتوارهاي سينادارو
شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به ٢٩/١٢/٩٤ منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 200 میلیارد ریال به مبلغ 2,831 ریال اعلام نموده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل بدون تغییر بوده است.هم چنین طی دوره نه ماهه منتهی به 30/09/٩٤ ؛ حدود 78 درصد این مبلغ را پوشش داده است.شایان ذکر است سود خالص دوره 9 ماهه نسبت به مشابه سال قبل از آن 23 درصد رشد داشته است.

از دلایل پوشش مناسب شرکت در نه ماهه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

پوشش مناسب فروش شرکت در نه ماهه 94
نکات مهم
مبلغ فروش شرکت در نه ماهه سال جاری 1,144 میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش داشته است و 71 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.. ترکیب فروش محصولات در بودجه به شکل نمودار زیر می باشد :

 


همانطور که مشاهده میشود 57 درصد از فروش پیش بینی شده شرکت به مبلغ  923 میلیارد ریال مربوط به قطره است که در 9 ماهه منتهی به 30/9/94  72 درصد آن پوشش داده شده است.

عمده محصول تولیدی شرکت قطره چشمی است و  و بیش از 80% از سهم بازار تولیدات داخلی محصولات چشمی در اختیار شرکت می باشد.



میزان کل تولید شرکت در طی دوره نه ماهه سال٩٤ با پوشش 67 درصدی بودجه همراه شده است همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 19 درصدی همراه بوده است. قطره و  پماد  هم که از عمده تولیدات شرکت می باشد در نه ماهه سال جاری  به ترتیب  با رشد 30 و 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش همراه است. در نمودار زیر مقدار تولیدات شرکت به تفکیک آمده است: (ارقام به هزار عدد)

 


میزان کل مقدار فروش شرکت طی دوره 9 ماهه ٩٤ با تغییر خاصی نسبت به مدت مشابه سال ٩٣ همراه نبوده است اما مقدار فروش تمام محصولات شرکت به جز قطره در این مدت با کاهش روبرو بوده است. همچنین در 9 ماهه سال جاری 61 درصد مقدار فروش بودجه شده شرکت محقق شده است. مقدار فروش محصولات شرکت به تفکیک در نمودار زیر آمده است : (ارقام به هزار عدد)

 

 



Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

محصول

گروه محصولات قطره

گروه محصولات اسپری

گروه محصولات پماد

گروه محصولات آمپول

حاشیه سود عملیاتی

31.73%

13.19%

9.05%

0.93%

 


هملانطور که مشاهده میشود بیشترین درصد  حاشیه سود عملیاتی محصولات شرکت مربوط به گروه قطره است که 57 درصد حجم فروش شرکت هم مربوط به این گروه است. و همانطور که از نمودار تولید و فروش شرکت نیز مشخص است برای سال 94 در نظر دارد مقدار تولید قطره به عنوان محصولی به حاشیه سود بالاتر را افزایش دهد در حالی که افزایش قابل ملاحظه ای در سایر گروه های محصولات پیش بینی نشده و حتی در محصول اسپری و آمپول کاهش تولید و فروش نیز در نظر گرفته شده است و از این بابت به نظر می رسد شرکت استراتژی مناسبی را اتخاذ نموده و از محصولات با حاشیه سود کمتر به سمت محصولات با حاشیه سود بالاتر در حال حرکت است.

نتیجه گیری :
بررسی اطلاعات شرکت ؛ نشان دهنده  پوشش مناسب میزان تولید شرکت در طی دوره 9 ماهه است. قابل ذکر است که شرکت برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولات خود بیشتر به منابع وارداتی وابسته است (64% مواد اولیه وارداتی است) در نتیجه بهای تمام شده محصولات شرکت به تغییرات نرخ ارز وابسته است در حالی که نرخ فرو ش محصولات شرکت که 99 درصد آن در بازار داخل به فروش میرسد توسط سازمان غذا و دارو کشور تعیین میشود که سخت گیرانه تغییر میکند . براساس تحلیل بیزینس مانیتور از صنعت دارویی کشور ارزش بازار دارویی ایران در سال 2014 برابر با 2.35 میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی شده است تا سال 2019، اندازه بازار به 2.39 میلیارد دلار مطابق با نرخ رشد مرکب سالیانه برابر با 13 درصد، افزایش یابد. بازار داروی ایران در سال 2024 ارزش 3.37 میلیارد دلار (نرخ رشد مرکب سالیانه 11 درصد) را تجربه خواهد کرد از سوی دیگر شرکت از سال 92 فرآیند تکمیل و توسعه خطوط تولیدی خود را آغاز کرده که در پایان سال 95 به پایان میرسد در نتیجه شرکت میتواند از این توسعه بازار بیشتر منتفع شود همچنین با پایان تحریم ها در سال جاری و لغو تحریمهای سیستم بانکی واردات مواد اولیه مورد نیاز شرکت با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد شاخص کل
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 22 دی 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر