بنر
اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس23 دی 94

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

لبنیات پاستوریزه پاک
شرکت در نه  ماهه منتهی به 30/09/94 مبلغ 43 ریال معادل 15 درصد بودجه را محقق کرده است به طوری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 25 درصد کاهش داشته است. در بودجه ٩٤ مبلغ 274 ریال به ازای هر سهم اعلام شده است.

از دلایل پوشش نا مناسب شرکت در نه ماهه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
شرکت در طی نه ماهه سال جاری فروش بودجه خود را 68 درصد پوشش داده و با حفظ حاشیه سود 15 درصدی از سود عملیاتی مناسبی برخوردار بوده اما افزایش 65 درصدی هزینه های مالی نسبت به مدت مشابه سال قبل و پوشش 78 درصدی این هزینه ها موجب شده سود خالص شرکت برای دوره نه ماهه به شدت کاهش یابد

نکات مهم :
مبلغ فروش شرکت در نه ماهه حدود 3,621 میلیارد ریال بوده است که 68 درصد بودجه را پوشش داده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد رشد را تجربه کرده است سهم هر یک از محصولات شرکت در مبلغ فروش بودجه ٩٤ به تفکیک در نمودار زیر آمده است

 


همانطور که مشاهده میشود انواع شیر ، خامه ، کره و بستنی 78 درصد کل مبلغ فروش شرکت را شامل میشوند که در 9 ماهه سال جاری به طور میانگین 68 درصد مبلغ بودجه شده را محقق کرده است. در بین این محصولات مبلغ فروش انواع شیر در نه ماهه سال جاری با  41درصد افزایش نسبت به  نه ماهه سال قبل بیشترین افزایش داشته است. همچنین در این مدت فروش شیر خشک که تنها یک درصد حجم فروش شرکت را شامل میشود با کاهش71 درصدی همراه بوده است (علت سخت بودن واردات)

میزان کل تولید شرکت در بودجه ٩٤با 11.5 درصد افزایش نسبت به سال ٩٣ برآورد شده است که در نه ماهه نخست سال حدود 75 درصد آن محقق شده است.در نمودار زیر مقدار تولیدات شرکت به تفکیک آمده است: (ارقام به تن)

 


مقدار فروش شرکت در بودجه ٩٤ متناسب با رشد تولیدات، 11 درصد افزایش نسبت به ٩٣ برآورد شده است همچنین در 9 ماهه سال جاری هم 75 درصد مقدار فروش بودجه شده شرکت محقق شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش14 درصدی همراه بوده است. قابل ذکر است که مقدار فروش انواع شیر و کره که 42 درصد فروش شرکت به این دو محصول اختصاص دارد طی نه ماهه سال جاری نسبت به 9 ماهه 93 به ترتیب با 27 و 20 افزایش همراه بوده است.                                                                                    
مقدار فروش محصولات شرکت به تفکیک در نمودار زیر آمده است : (ارقام به تن)

 

 




نرخ فروش محصولات شرکت به تفکیک در نمودار زیر آمده است : (ارقام ریال به ازای هر کیلو گرم )

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

محصول

انواع شير

شيرخشک

انواع خامه

انواع ماست

انواع دوغ

کره بسته بندي شده

انواع بستني

نرخ پیش بینی 94

22,000

103,000

95,000

26,000

10,000

197,000

47,000

نرخ 93

20,000

99,000

86,000

24,000

9,000

191,000

43,000

درصد تغییر

7 %

4 %

11 %

6 %

6 %

3 %

8 %

 

همانطور که مشاهده میشود نرخ فروش محصولات شرکت به طور میانگین 6.25 درصد برای سال 94 افزایش داشته است.همچنین انواع خامه با افزایش 11 درصدی نرخ فروش در بین محصولات همراه بوده است.قابل ذکر است که شرکت در طی سال 94 نرخ فروش محصولات خود را با وجود کسب مجوز افزایش 6 درصدی قیمت لبنیات به علت عدم قدرت خرید طرف تقاضا تغییر محسوسی نداده است .
نتیجه گیری:
همانطور که ذکر شد تولید و فروش شرکت برای سال مالی 94 به طور مناسب پوشش داده شده است. همچنین بروز تنش اخیر بین ترکیه و روسیه باعث خلق بازار صادراتی جدید برای محصولات لبنی کشور شده است که شرکت پاک هم میتواند سهم فروش صادراتی محصولات خود را که در حال حاضر تنها 4 درصداز کل فروش شرکت است را افزایش دهد همچنین شرکت تنها 25 درصد از مواد اولیه خود را از منابع وارداتی تامین میکند که با رفع تحریم ها این تامین مواد اولیه به سهولت انجام می شود.اما مشکل اساسی کمبود سرمایه در گردش است که شرکت را مجبور به دریافت تسهیلات با نرخ بهره بالا کرده است این امر هزینه های تامین مالی را به شدت افزایش داده و عملکرد عملیاتی مناسب شرکت را کمرنگ رنگ کرده است







تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد فولاد
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 23 دی 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

 
بنر
بنر

افراد حاضر

ما 602 مهمان آنلاین داریم