دفاع از فروش مجدد سهام

يكشنبه ، 14 بهمن 1397 ، 15:44


به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، زهره عالی پور اعلام کرد: طبیعی است که واحد اقتصادی به دلیل شرایط کنونی اقتصاد و با انتقال از دولت به سرمایه گذار جدید دیگر دچار مشکل شود. طبق آخرین گزارش، رقم اینگونه اتفاقات در برنامه خصوصی سازی نسبت به مجموعه اتفاقاتی که در بقیه کارخانجات واحدهای تولیدی به وقوع می پیوندد بسیار ناچیز و اصلا قابل طرح نیست.

وی افزود: حجم واگذاری نسبت به کل واحدهای تولیدی رقم بسیار کمی است، ضمن آنکه کنترل و نظارت ها تا جایی می تواند پیش برود. زیرا برخی از شرکت ها از مرز ماده ۱۴۱(ورشکستگی) عبور کرده و به شدت زیانده هستند.در چنین شرایطی تصمیم گرفتیم روند واگذاری ها به گونه ای باشد که با انجام تشویق و اعطای مجموعه ای از امتیازات به بخش خصوصی حضور را پُررنگ تر کنیم. فروش اقساطی و طولانی تر کردن دوره استمهال از جمله اقدامات تشویقی است که برای حضور بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

 


این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر آن با مصوبه هیات واگذاری رقم بهره ای که به سود فروش اقساطی تعلق می گیرد را برای بخش خصوصی تا ۳ درصد کاهش داده ایم. مجموعه این اتفاقات بیش از ۱۲ سال عمر ندارد و به عبارت دیگر ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ در سال ۸۴ و ۸۵ و سپس قانون آن در سال ۸۷ به تصویب رسید، لذا طبیعی است طبق دستوری که قانون گذار در قانون اصل ۴۴ داده اولویت فروش شرکت های بورسی آماده واگذاری به فرایند فروش شرکت های بورسی سرعت بیشتری داشته باشد.

عالی پور با اشاره به اینکه شرکت های بورسی قیمت گذاری مجدد نمی خواست و قیمت در تابلوی بورس مشخص بود،گفت: در مقاطعی میزان فروش های بورس افزایش یافت و در مقطعی دیگر به موجب قانون بودجه سنواتی و فراتر از قانون اصل ۴۴ به موجب پیشنهادی که دولت داشته از برنامه خصوصی سازی بابت رد دین دولت استفاده شده است. البته این مسیر در قانون بودجه سال ۹۳ متوقف شد.

وی درخصوص بازواگذاری ها نیز گفت: باز واگذاری، مقوله جدیدی نیست. زیرا قانون و مقررات مربوطه اجازه می دهد اگر دولت به دلایل مختلف نتواند مطالبات را وصول کند از طرق مختلف از جمله ماده ۴۸ قانون محاسبات عمومی و سازمان امور مالیاتی نسبت به وصول آن اقدام کند.نمی خواهیم حق مردم زیر پا گذاشته شده و شرکت ها تعطیل شوند. به موجب قراردادی که فی مابین سازمان و خریدار منعقد می شود اگر خریدار نتواند دو قسط را بپردازد به دین حال تبدیل شده و سازمان می تواند نسبت به فروش کل سهام اقدام کند.

► کمک بورس کالا به رقابت پذیری اقتصاد
دلایل پیدا و پنهان ریزش ۲۵۰۰ واحدی شاخص در روز اقبال به بانک ها ◄

مطالب مرتبط
بنر