برق پیشتاز بورس انرژی

دوشنبه ، 29 بهمن 1397 ، 16:28

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از افکارنیوز،  سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی در دومین همایش تامین مالی با اشاره به میزان سرمایه گذاری جهانی در حوزه انرژی گفت: در دو دهه گذشته اوج سرمایه گذاری در حوزه انرژی مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی بود و به رغم آنکه از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد میزان سرمایه گذاری در این حوزه کاهش داشته اما همچنان حجم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده سرمایه گذاری در حوزه انرژی  تا سال ۲۰۳۵ بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد دلار باشد، ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها بیشترین حجم سرمایه گذاری در حوزه انرژی به برق اختصاص دارد و نفت در جایگاه دوم است و پس از آن گاز، ذغال سنگ و در آخر انرژی های پاک قرار گرفته اند.

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به سیاست های کلان اقتصادی و اظهار نظر سیاستگذاران افزود: در ایران نیز افزایش قابلیت تولید روزانه نفت خام به ۴.۵ میلیون بشکه، میعانات گازی ۹۵۰هزار بشکه و یک میلیارد و صد میلیون متر مکعب گاز طبیعی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار داشت. همچنین افزایش تولید مجتمع های پتروشیمی از ۲۵ میلیارد دلار به ۸۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری ۱۳۴ میلیارد دلاری در بخش بالادستی و ۶۷ میلیارد دلاری در بخش پایین دستی تا سال ۱۴۰۰ را رقم زده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دو برابر شدن مصرف برق طی ده سال آینده و ایجاد ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق جدید به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه انتقال و توزیع نیروی برق نیاز دارد.

حسینی ضمن بیان اینکه موارد ذکر شده نشانه ظرفیت حوزه انرژی کشور است افزود: برای تامین مالی حوزه انرژی کشور باید از ابزار های متنوع بهره برد.

 


به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران تأمین مالی صنایع مختلف از طریق بازار سرمایه از رقم ۱۴۳ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱، به ۱۲۲۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ رسیده که بیانگر رشد ۷۵۰ درصدی است. در سال ۹۶ نیز با رسیدن حجم تامین مالی به  ۲۰۵۰ هزار میلیارد رشد ۶۸ درصدی را تجربه کردیم و این حاکی از ظرفیت بالای بازار سرمایه و همچنین بورس انرژی در تامین مالی بخش های مولد اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه با هدف افزایش تنوع ابزارهای تامین مالی بهره برداری از صندوق سرمایه گذاری پروژه در دستور کار بورس انرژی قرار گرفت، افزود: صندوق سرمایه گذاری پروژه یک نهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده و ویژگی آن جمع آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به سرمایه گذاری در ساخت و تکمیل پروژه معین است.

حسینی به مراحل راه اندازی و نحوه عملکرد این صندوق اشاره کرد و گفت: مراحل راه اندازی این صندوق شامل دریافت موافقت اصولی تاسیس صندوق، دریافت مجوز تاسیس صندوق پروژه، دریافت مجوز فعالیت از سازمان، تاسیس شرکت پروژه، دریافت مجوز اولین عرضه عمومی، درج نماد در بورس انرژی ایران و قیمت‌گذاری سهام شرکت پروژه است.

وی اجرای پروژه از طریق عقد قرارداد با پیمانکاران ذیصلاح براساس مراحل، زمانبندی، مصالح و نقشه‌های پیش‌بینی شده در طرح توجیهی پروژه و با رعایت مقررات مربوطه؛ ارائۀ صورت وضعیت‌های پیشرفت پروژه به ناظر فنی، در مواعد مقرر در اساسنامه؛ ارائۀ صورت‌ وضعیت‌های پیشرفت مالی پروژه به مدیر صندوق در مواعد مقرر در اساسنامه؛ همکاری با ناظر فنی، مدیر صندوق، متولی و کارشناس رسمی دادگستری منتخب برای بازدید از مراحل اجرای پروژه. مسئولیت اخذ پایان کار و مجوزهای نهایی مربوطه برای آمادگی و رسیدن به مرحلۀ بهره‌برداری را از وظایف و مسئولیت‌های شرکت پروژه دانست و ادامه داد: مجمع، هیات مدیره، مدیر، متولی، متعهد پذیره نویس، ناظر فنی، بازارگردان و حسابرس ارکان این صندوق را تشکیل می دهند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران، کاهش زمان افزایش سرمایه، جدایی مالکیت از مدیریت، کنترل ریسک پروژه و جلوگیری از تسری ریسک پروژه به مالکان آن (به دلیل وجود شخصیت حقوقی مستقل)، افزایش شفافیت سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، ایجاد امکان فرآیندهای تسویه پروژ ه‌ها، تخصصی شدن تأمین مالی پروژ ه‌ها از طریق ایجاد و انباشت دانش تأمین مالی، افزایش نقد شوندگی و امکان تدوین استراتژی خروج از پروژه برای سرمایه‌گذاران، عدم نیاز به وثایق رهنی، امکان تأمین مالی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های ترازنامه ای صاحبان پروژه، امکان بهره مندی از مزایای مالیاتی قانونی صندوق های سرمایه گذاری  و معافیت مالیاتی برای نقل و انتقال واحدهای صندوق پروژه را از مزایای صندوق سرمایه گذاری پروژه دانست و ادامه داد: این صندوق در تامین مالی پروژه های با جریانات نقدی مستمر، پروژه های زیربنایی، پروژه های با حجم سرمایه گذاری بالا و پروژه های بلندمدت کاربرد دارد.

سید علی حسینی با اشاره به راه اندازی صندوق پروژه آرمان پرند مپنا و نقش مهم آن در تامین مالی گفت: شفافیّت اطلاعاتی مهمترین ویژگی این نوع از صندوق ها است. انتشار اخبار و اطلاعات مرتبط با پروژه های صندوق، انتشار گزارش‌های ماهانه پیشرفت پروژه‌ها (فیزیکی و ریال) از طریق تارنما و انتشار گزارش عملکرد و صورت های مالی صندوق در مقاطع سه ماهه (حسابرسی نشده) و شش ماهه (حسابرسی اجمالی) و سالانه (حسابرسی جامع) از مواردی است که با هدف افزایش شفافیت صندوق پروژه انجام می شود.

► سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی به فروش می‌رسد
علت ریزش‌ متوالی این روزهای بورس چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر