بازار سهام تحت تاثیر کمبود نقدینگی

يكشنبه ، 12 اسفند 1397 ، 15:36

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از ایسنا، در بازار دیروز معامله‌گران همچنین به دنبال فشار آخر هفته بازار جهانی، شاهد تشدید عرضه‌ها در سهام کالایی بودیم. این مساله باعث شد تا در نمادهای بزرگ بازار نشانه‌هایی از کاهش قیمت به چشم بخورد.

در این شرایط هر چند اکثریت نمادهای معامله شده در بازار با رشد قیمت مواجه شدند و شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) توانست با رشد ۳۵/ ۰ درصدی به رقم ۳۰هزار و ۷۲۳واحد برسد، اما شاخص کل با توجه به افت نمادهای بزرگی نظیر فولاد مبارکه اصفهان، گل گهر، ملی مس، پتروشیمی پارس، هلدینگ خلیج فارس و پالایشگاه نفت اصفهان افت کرده و در پایان معاملات شاخص کل با کاهش ۵۶/ ۰ درصدی (معادل ۹۲۴واحد) به رقم ۱۶۴هزار و ۳۷۰واحد رسید.

در بازار دیروز مهم‌ترین‌ نگاه معامله‌گران به مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، جایی که قرار بود موضوع پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو به رای گذاشته شود. اما این مساله بار دیگر به تاخیر افتاد. در این مورد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که اعلام رای مجمع در ارتباط با «پالرمو» به بعد از تعطیلات نوروز موکول شده است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفتگو با «ایسنا» در ارتباط با نتیجه بررسی موضوع پالرمو در جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: امروز تمام موافقان و مخالفان پالرمو نظرات‌شان را بیان کردند. نتایج تقریبا مشخص است؛‌ اما اعلام رای و تصمیم‌گیری نهایی مجمع به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد. در همین حال دیروز بانک مرکزی از آغاز فرآیند ادغام بانک‌های نظامی خبر داد که شماری از نمادهای بازار سرمایه را در بر می‌گیرد.

براساس اعلام بانک مرکزی با هدف متمرکزکردن توانمندی و ظرفیت‌ بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و موسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به‌عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می‌شوند.



در گروه معدنی آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین با رشد ۵/ ۲ دلاری ۳/ ۸۷ دلار در هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است. خرید مصرف‌کننده‌های نهایی در چین بالا رفت و قیمت را در بازار نقدی بهبود بخشید. قرارداد سواپ ماه مارس نیز حدود ۲ دلار رشد کرد و ۹/ ۸۵ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر قیمت خورد. در گروه انفورماتیک، همکاران سیستم از تصمیم هیات مدیره برای اعمال مرحله دوم افزایش سرمایه به میزان ۵ درصد از محل سود انباشته خبر داد.

بر این اساس، «سیستم» در صورت موافقت سازمان بورس سرمایه فعلی را به ۱۲۶ میلیارد تومان می‌رساند. تامین مالی این شرکت از محل سود انباشته و به منظور جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته صرف خواهد شد.

در گروه بانکی زمان مشخص شده نتیجه اولیه و شاید نهایی مزایده بلوک ۳۳ درصدی بانک پارسیان توسط ایران خودرو تا سه روز دیگر مشخص می‌شود. به گزارش بورس پرس، در پی آگهی ایران خودرو برای واگذاری بلوک ۳۳ درصدی بانک پارسیان که توسط شرکت‌های زیرمجموعه و در بلوک‌های حداکثر ۱۰ درصدی اعلام شده، برخی زمان این رویداد را ۲۵ اسفند دانسته‌اند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نتیجه اولیه و شاید نهایی این موضوع تا چند روز دیگر روشن شود.

براساس این گزارش، طبق مزایده «خودرو»، متقاضیان برای خرید این بلوک از زمان درج آگهی یعنی ۴ اسفند به مدت ۱۰ روز و تا ۱۴ اسفند فرصت ارسال درخواست کتبی به معاونت اقتصادی شرکت را دارند تا بعد از تایید اهلیت و صلاحیت توسط بانک مرکزی و انجام مذاکره، زمانی برای عرضه در بورس مشخص شود.

در این گروه بانک صادرات برای افزایش سرمایه ۲۲۳ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، سه شنبه آینده به مجمع فوق‌العاده می‌رود. به این ترتیب، سهامداران «وبصادر» برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه از ۷/ ۵ به ۶/ ۱۸ هزار میلیارد تومان، ساعت ۱۰ صبح سه شنبه آینده ۲۱ اسفند در هتل المپیک گردهم می‌آیند تا تکلیف این موضوع مهم را نهایی کنند.

در گروه شیمیایی، بهنام محسنی ناظر بازار پایه پیرامون رخدادهای اخیر در نماد پلی‌اکریل و توقف دیر‌هنگام این نماد پس از اعلام گزارش شفاف‌سازی گفت: در مورد بازار پایه با رویدادهای‌ متعددی مواجه هستیم که برای هر شرکتی باید موضوع‌های مختلف را بر اساس همه رویدادها و مقاطعی که رخ داده بررسی کرد.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که روز پنج‌شنبه دوم اسفند ماه جاری از سوی ناشر «شپلی» تهیه و درساعت ۱۳ روز شنبه ۴ اسفند ماه در کدال منتشر شد در نهایت منجر به بررسی معاملات آن روز در معاونت بازار فرابورس شد. نتیجه اینکه مشخص شد عرضه‌ای که از سمت سهامدار عمده در این نماد در روز معاملاتی شنبه رخ داده باشد وجود نداشته یا اینکه ارتباط مشخصی از بابت موضوع اطلاعات نهانی شناسایی نشد.

محسنی با درخواست از سهامداران برای رصد بازار سهام و اعلام ناهنجاری‌های مستند به ناظر بازار فرابورس گفت: سهامداران به‌عنوان بازوهای اصلی نظارت بر بازار نه تنها در مورد نماد «شپلی» بلکه در مورد سایر نمادها و با توجه به عدم تقارن اطلاعاتی در بازار پرریسک پایه، ناهنجاری‌های موجود را به نهاد ناظر اطلاع‌رسانی کنند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و با کمبود نقدینگی مواجه بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس ۴۰۷میلیارد تومان و در فرابورس ۳۶۴میلیارد تومان رقم خورد.

► تقویت ۷۲ واحدی شاخص کل بورس
اختیار معامله زعفران در بورس کالا آغازشد ◄

مطالب مرتبط
بنر