بهره‌برداری از سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی

دوشنبه ، 20 اسفند 1397 ، 14:17

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از خبرگزاری فارس، صبح امروز مراسم بهره برداری از سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار،مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد.

در این مراسم سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران عنوان کرد: بازار سرمایه برای کشور یک سرمایه با ارزش است و اکنون پس از نیم قرن فعالیت به بلوغ رسیده است. امیدوارم از ظرفیت این ثروت ملی به درستی استفاده شود.

وی ادامه داد: سامانه تسویه معاملات بورس‌های کالایی یک اقدام جمعی بود و با کمک ارکان بازار سرمایه و شرکت سپرده گذاری مرکزی به ثمر نشست.

حسینی ابراز امیدواری کرد این سامانه مسیر داد و ستد در بازار سرمایه را تسهیل کند و ادامه داد: حوزه آی تی به افزایش سرعت، شفافیت و دقت منتهی می‌شود و ابزاری برای نظارت و جلوگیری از تخلف، فساد و رانت است. شفافیت ساختاری بازار سرمایه همواره مزیت آن بوده و با توسعه فضای آی تی به این مزیت افزوده شده است.

مدیر عامل بورس انرژی در پایان با تاکید بر اینکه سازمان بورس در چند سال گذشته مسیرتازه ای را آغاز کرده، گفت: سکاندار سازمان بورس کشتی بازار سرمایه را به سمت شفافیت بیشتر هدایت کرده و اکنون جای پای این نهاد ملی در اقتصاد کشور برجسته تر شده است.

همچنین در این مراسم مدیر عامل سمات، استفاده از آخرین مدل به روز شده حساب در اختیار یا حساب وکالتی و افزایش قابلیت مدیریت وجوه نقد برای مشتریان را از دستاوردهای مهم سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی  در بخش انرژی دانست.



حسین فهیمی گفت : اجرای پروژه  با یک فاز صفر تحلیل و مطالعات طراحی  به مدت ۴ ماه از پاییز سال گذشته شروع و در ادامه، فرآیند تولید و پیاده سازی طی ۱۲ ماه انجام شد .

وی افزود:  مراحل تولید نرم افزار نیز  با بیش از ۱۲۰ هزار نفر ساعت کار کارشناسی و با برگزاری بیش از ۱۰۰ جلسه کاری در شرکت سپرده گذاری مرکزی با محوریت معاونت عملیات ، مدیریت فناوری اطلاعات و همچنین شرکت سمات سامانه به عنوان بازوی فناوری این شرکت و با همکاری تیم‌های نوآور و شرکت‌های دانش بنیان کشور انجام شده است .

به گفته فهیمی، طراحی ماژولار نرم افزاری و سخت افزاری و معماری سرویس گرای سامانه موجب انعطاف پذیری و توسعه پذیری بسیار بالای آن شده است ؛ به طوری که به آسانی می‌توان بخش‌های جدید مطابق با نیازهای روز بازار را به آن اضافه کرد .به این ترتیب، این سامانه قابلیت پشتیبانی از حجم بالای معاملات و اتصال کاربران متعدد را به صورت همزمان دارد.

به گزارش فارس، پروژه طراحی و پیاده سازی این سامانه به عنوان اولین بخش از زیرساخت جامع تسویه معاملات بازار فیزیکی در بورس‌های کالایی، در سال 1396 در شرکت سپرده گذاری مرکزی عملیاتی شد. این پروژه شامل مراحل پیش تحلیل و تهیه RFP ، تحلیل فرآیندها و طراحی و پیاده سازی نرم افزار است.

این نرم افزار قادر است تمام فرآیندهای پیش و پس از معامله را به صورت الکترونیکی و در قالب یک بستر یکپارچه انجام دهد. این سامانه از طریق وب سرویس با سایر سامانه‌های موجود در ارتباط خواهد بود.

همچنین از دیگر ویژگی‌های فنی این سامانه می‌توان به استفاده از به روزترین تکنولوژی‌ها در طراحی این سامانه اشاره کرد به طوریکه  با پیش بینی سخت افزارهای قدرتمند و پرظرفیت در این سامانه، امکان پشتیبانی از حجم گسترده ای از اطلاعات و پیچیده‌ترین محاسبات وجود دارد.

فرآیندهای اصلی پیاده شده در این سامانه عبارت است از ثبت اطلاعات پایه، ثبت کالا، ثبت عرضه کنندگان، ثبت سفارش فروش، ثبت سفارش خرید، تسویه و تحویل است. علاوه بر موارد مذکور داشبورد مدیریتی این سامانه با رابط کاربری متفاوت خود، امکان بررسی آخرین وضعیت بازار را برای کاربر فراهم می‌نماید. همچنین این سامانه قادر است از طریق وب سرویس با دیگر سامانه‌ها از قبیل سامانه معاملات، سامانه نظارت بر معاملات نفتی (ثامن)، سامانه بهین یاب و غیره ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لازم بین این سامانه‌ها گردش پیدا کند.

بخش ثبت اطلاعات پایه شامل تعریف تمام اطلاعاتی است که جهت ثبت عرضه و سفارش خرید و در نهایت تسویه و تحویل یک معامله مورد نیاز است. از مهم‌ترین اطلاعات این بخش می‌توان به جدول تعریف واحدهای اندازه گیری اشاره کرد که امکان تبدیل واحدهای مختلف به یکدیگر را فراهم کرده و براساس آن می‌توان گزارش‌های مختلف بر مبنای مقیاس‌های متفاوت ارائه کرد.

ماژول ثبت نرخ ارز با قابلیت برقراری ارتباط با مراجع مختلف تعیین نرخ ارز و همچنین قابلیت ثبت دستی قیمت‌ها، امکان تسویه چند ارزی را بدون محدودیت فراهم کنند.در بخش ثبت کالا اطلاعات کالاهای پذیرش شده در بورس ثبت شده و پس از طی اخذ تضامین و اطلاعات لازم از عرضه کنندگان، امکان ثبت عرضه برروی آن‌ها وجود دارد.

ماژول ثبت عرضه کنندگان با برقراری ارتباطات الکترونیکی با سایر سامانه‌های موجود در سمات و از طریق وب سرویس، قابلیت ثبت عرضه کنندگان را تنها با ورود شناسه ملی فراهم کرده است.

با تفکیک عرضه کنندگان و تولید کنندگان در بازارهای فیزیکی، امکان ثبت تولید کننده نیز در بخش اطلاعات پایه وجود دارد.برمبنای اطلاعات پایه، کالاهای ثبت شده و عرضه کنندگان تعریف شده در این سامانه امکان ثبت عرضه (سفارش فروش) توسط کارگزار عرضه کننده وجود دارد.در این سامانه امکان تسویه معاملات به روش تسویه نقدی، تسویه با تضمین، تسویه خارج از پایاپای، تسویه شرایطی و تسویه چند مرحله ای پیاده سازی شده است.

برهمین مبنا ضمن غیرکاغذی شدن فرآیندهای غیرضروری، سرعت فرآیندها افزایش یافته و درنتیجه پرداخت وجوه به عرضه کنندگان و خریداران در کمترین زمان انجام می‌شود. این امر سبب می‌شود تا مرحله صدور حواله و تحویل محموله نیز با دقت و سرعت بیشتری انجام شود.

همچنین تنوع شیوه‌های تسویه پیاده شده در این سامانه امکان توسعه بازار و مطابقت با نیازمندی‌های مختلف را ممکن می‌سازد. در این زمینه می‌توان به تسویه شرایطی معاملات نفت خام اشاره کرد که مثالی از پیچیده‌ترین شیوه تسویه در بازار سرمایه است. به کمک زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری این سامانه و ارتباطات مختلف با سامانه‌های بیرون از این سامانه، تسویه در کوتاه‌ترین زمان و بیشترین دقت انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، از مهم‌ترین ویژگی‌های این سامانه، قسمت گزارش ساز است که امکان ارائه انواع گزارش‌ها در سطوح مختلف را فراهم کرده است.

► عرضه 138 هزار تن فولاد، آهن، آلومینیوم، روی و طلا در بورس کالا
تقویت 2899 واحدی شاخص کل بورس ◄

مطالب مرتبط
بنر