فروش استقراضی به بازار سرمایه می آید!

سه شنبه ، 10 ارديبهشت 1398 ، 14:01

 

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از تجارت‌نیوز، امروز بازار سرمایه همانند روزگذشته روند صعودی به خود گرفته است، به طوری که هنوز یک ساعت از شروع معاملات امروز بازار سهام نگذشته بود که بورس تهران شاهد رشد بیش از ۱۷۰۰ واحدی شاخص کل شد. بررسی بازار سرمایه تا به این لحظه حاکی از آن است که نماد‎های «پارسان، شپنا، فولاد، شبندر، وغدیر » بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فارس، رمپنا، های وب، خودرو، شیراز» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز دارند.

به گفته تحلیلگران بازار سرمایه، براساس ابلاغیه کارگروه تنظیم بازار از امروز محصولات مسی و آلومینیومی با سقف نوسان قیمت باز در بورس کالا معامله می‌شوند که این ابلاغیه از روز گذشته روی سودآوری نماد فلی و دیگر نمادهای فلزی از جمله فولاد تاثیر مثبتی گذاشته است.



در هفته پایانی مردادماه به دستور شورای عالی بورس عرضه‌ محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا به دلیل ابهام درخصوص شیوه قیمت‌گذاری این کالاها متوقف شد، اما ستاد تنظیم بازار دستور داد که از روز شنبه ( ۴ شهریورماه ۹۷) عرضه محصولات فلزی و پتروشیمی باهمان نرخ دلار دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومان و حد نوسان قیمتی ۱۰ درصد در بورس کالا صورت گیرد، اما عرضه مس با دلار دولتی در جریان معاملات دیروز بورس کالا متوقف شد و براساس ابلاغیه کارگروه تنظیم بازار به کارگزاران شرکت بورس کالای ایران مقرر شد که از امروز مس با مصوبه دیگری در بورس کالا عرضه شود، بدین صورت که نرخ پایه چهارهزار و ۲۰۰ تومان ضربدر نرخ LME  و ضربدر پریمیوم ۱٫۱ شود و دیگر حد نوسان قیمتی ۱۰ درصد برای عرضه مس در بورس کالا در نظر گرفته نشود. به عبارتی سقف افزایش قیمت مس در بورس کالا آزاد است.
به عقیده سهامداران امروز بازار سرمایه، این مصوبه قیمت‌گذاری به دلیل رانتی که از شرکت ملی مس و منافع سرمایه‌گذاران به یکسری واسطه‌ها می‌رسید و تنها دلالان و تولیدکننده نماها از آن منتفع می‌شدند، درنظر گرفته شده است، بنابراین احتمال می‌رود برای ازبین رفتن رانت بوجود آمده برای دیگر شرکت‌های فلزی هم این مصوبه قیمت‌گذاری در نظر گرفته شود. بدین جهت بازار سرمایه در خریدهای امروز چنین رویکردی داشته است به طوری که فولاد جز نمادهای پربازده امروز بازار سرمایه است.

حامد حداد، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل رشد بیش از ۱۷۰۰ واحدی شاخص کل بورس تا به این لحظه، گفت: با توجه به قیمت جدید محصولات شرکت‌های پالایشی و آزاد شدن تدریجی قیمت فروش محصولات فلزی مانند مس در بورس کالا، تقاضا برای خرید سهام این شرکت‌ها افزایش یافته است، اما بازار سرمایه به‌دلیل حضور فردای رئیس جمهور در مجلس در ابهام به‌ سر می‌برد.

همچنین محمد حسینی کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل رشد بیش از ۱۷۰۰ واحدی شاخص کل بورس تا به این لحظه، گفت: امروز شاخص کل به دلیل خبر آزادسازی نرخ خرید و فروش محصولات پالایشگاهی بیش از ۱۷۰۰ واحد رشد داشته است و پیش بینی می‌کنم روند بازار سرمایه تا آخر هفته صعودی باشد.

► بورس ارزانتر و سریعتر از بانک می تواند به تولید کمک کند
دست‌اندازی بورس برای ۲۱۹ هزار واحدی شدن ◄

مطالب مرتبط
بنر