چگونه در بورس می‌توان سود بیشتری کسب کرد؟

پنجشنبه ، 12 ارديبهشت 1398 ، 13:21

 

به گزارش بانکی دات آی آر سینا سلیمانی عنوان کرد: امسال بازار سرمایه می‌تواند بازدهی بیشتری نسبت به بازار طلا و دلار رقم بزند و دلیل آن این است که خارج از ریسک‌های قیمتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد مثل ریسک نقل و انتقالات، معاملات در بازار سرمایه  نسبت به بازارهای دیگر به شدت ارزان‌تر است.

سینا سلیمانی، تحلیلگر بازار سرمایه در گقتگو با تجارت‌نیوز، در خصوص تاثیر پایان معافیت‌های نفتی ایران بر بازار سرمایه گفت: معافیت‌های نفتی را در حال حاضر نمی‌توان بررسی کرد.

وی افزود: باید منتظر ماند تا تاثیر واقعی آن بر روی فروش نفت دولت را مشاهده کرد ولی شاید از نظر آمارهای رسمی، فروش نفت کشور را مقداری با افت مواجه کند اما از منظر کارشناسانه فکر نمی‌کنم فروش نفت کشور ما به زیر ۸۰۰ هزار بشکه افت داشته باشد، هر چند راه‌های غیر رسمی زیادی هم وجود دارد که می‌توان از طریق آن نفت را فروخت، همانطور که در سال‌های قبل از سال ۹۲ این اتفاق رخ می‌داد، شاید با مقداری تخفیفات بیشتر یا راه‌های غیررسمی، که ممکن است هزینه‌های سرباری را به صنعت نفت ما تحمیل کند، بتواند کاهش فروش نفت را تا حد زیادی جبران کرد.



وی ادامه داد: از همین روی به نظر من بیش از آنکه بر تاثیر آن بر بازار سرمایه صحبت کرد بیشتر روی بودجه دولت تاثیر خواهد گذاشت تا بازار سرمایه و فکر می‌کنم هنوز تاثیر چندانی بر بازار سرمایه نداشته باشد تا زمانی که اثر آن مشخص شود.

وی درباره بازدهی بورس در مقایسه با سال گذشته و پیشی گرفتن بازار سهام از دلار و سکه گفت: در این خصوص نمی‌توان در حال حاضر به صراحت پیش‌بینی کرد اما در کل در کشور ما چون سهام را به عنوان یک دارایی نمی‌شناسند، رفتار با بازار سرمایه یک نوع رفتار هیجانی است یعنی نمی‌توان تضمین کرد مانند سایر دارایی‌ها مثل خودرو که همگام با دلار رشد می‌کنند بازار سهام هم همراه با این افزایش حرکت کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: قطعا این اختلافی که بسیار معنادار است تا حد زیادی پر می‌شود اما به دلیل ضعف در فرهنگ‌سازی و رفتار هیجانی نسبت به سهام و سرمایه‌گذاری در بازار سهام که متاسفانه در کشور ما وجود دارد این احتمال وجود دارد که دقیقا و به همان میزان بازار رشد نکند.

او در ادامه گفت: در حال حاضر با وجود اختلافاتی که بین بازار سرمایه و بازارهای موازی است هنوز عدم اطمینان در بازار سرمایه موج می‌زند مخصوصا در خصوص این موضوع که آیا در این بازار سرمایه‌گذاری انجام داد یا نه؟

سلیمانی درباره وضعیت بورس نسبت به دلار و سکه و وضعیت آنها بیان کرد: نظر شخصی من در این خصوص این است که امسال واقعا بازار سرمایه می‌تواند بازدهی بیشتری نسبت به بازار طلا و دلار رقم بزند و دلیل آن این است که خارج از ریسک‌های قیمتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد مثل ریسک نقل و انتقالات بازار سرمایه  نسبت به بازارهای دیگر به شدت ارزان‌تر است.

وی افزود: من فکر می‌کنم نقدینگی سرگردانی که در اقتصاد ما وجود دارد این موضوع را درک کرده و بخشی از آن وارد بازار شده است اما قطعا بازار ما هم گنجایش این میزان نقدینگی را ندارد و نمی‌توان انتظار داشت که تمام نقدینگی وارد بازار شود.

سلیمانی اضافه کرد: من فکر می‌کنم بازدهی‌ای که بازار سهام از ابتدای امسال رقم زده است تا پایان سال قطعا از سایر بازارها بالاتر خواهد بود.

وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت دلار و سکه در سال جاری و نیز تاثیرپذیری نمادها اظهار کرد: به نظر من سهم‌های دلاری یعنی صنایع صادراتی قاعدتا به خاطر چشم‌انداز و انتظارات افزایشی که نسبت به نرخ ارز وجود دارد کماکان می‌توانند بازدهی قابل قبولی را برای سرمایه‌داران داشته باشند.

سلیمانی افزود: با توجه به نزدیک بودن فصل مجامع و با توجه به سودآوری قابل قبول این شرکت‌ها در سال گذشته، سرمایه‌گذاران می‌توانند سود بدون ریسکی را علاوه بر سودی که از بازار می‌گیرند، از طریق مجمع کسب کنند.

وی در خصوص بازدهی صنایع دیگر در بازار سرمایه گفت: صنایع دیگری که می‌توانند در بازار سرمایه بازدهی خوبی داشته باشند صنایع غذایی هستند که البته بخشی از بازدهی خود را تاکنون داده‌اند اما هنوز به نظر من جای زیادی برای رشد دارند. یکی دیگر از این صنایع، صنعت لاستیک و پلاستیک است.

وی در ادامه بیان کرد: تعدادی صنایع هستند که شاید نتوان توجیه بنیادین برای آنها آورد و سرمایه‌گذاران ارزشی شاید به سمت این صنایع نروند ولی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر می‌توانند به عنوان گزینه خوبی آنها را بررسی کنند، مثل صنعت بانک، خودرو و قطعات. به نظر من صنعت زراعت هم رشد زیادی داشته است ولی همچنان می‌تواند رشد بسیاری را برای سرمایه‌گذاران رقم بزند.

سلیمانی در توصیه به تازه واردان حوزه بورس گفت: توصیه و پیشنهاد من به کسانی که می‌خواهند وارد بازار سهام بشوند یا شده‌اند این است که مهم نیست در مقطع زمانی یک ماهه، دو ماهه یا شش ماهه بازده‌های نجومی کسب کرد.

وی افزود: در واقع شرط اول در بازار سرمایه و هر بازار مالی، این است که شما بتوانید از اصل سرمایه خود دفاع و آن را حفظ کنید و بعد به قضیه سودآوری می‌پردازیم.

سلیمانی همچنین بیان کرد: شاید بازدهی بعضی از دارایی‌ها در بازارهای مالی اغواکننده باشد ولی پیشنهاد من این ایست که مبتنی بر تحلیل، مبتنی بر اعداد و ارقام و مبتنی بر واقعیت‌های موجود سرمایه‌گذاری کنند نه بر اساس احساسات و هیجانات و جو کلی که بر بازار حاکم است.

 

► احوال بورس در بهار98
فروش ۷۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در بورس انرژی با قیمت ۶۰ دلار ◄

مطالب مرتبط
بنر