احوال بورس در بهار98

پنجشنبه ، 12 ارديبهشت 1398 ، 14:20

به گزارش بانکی دات آی آر، بازار سرمایه در سال جدید با شکلی متفاوت از سال گذشته شروع به فعالیت کرد. ورود نقدینگی جدید و رشد شاخص به دنبال عوامل متعدد، چشم‌اندازی روشن را از بازار سرمایه نشان داد. این در حالی است که بازار در سال 97 بازده مناسبی را برای سرمایه‌گذارانش به همراه نداشت و در مقابل شاخص رشد مناسبی را هم تجربه نکرد. اما اکنون برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان که سال 98 را برای بازار سرمایه خوش‌بین نمی‌دانستند عملکرد مثبتی را از خود نشان داد.
حمیدرضا میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه رشد بازار در سال جدید را متاثر از عوامل متعدد می‌داند و دراین‌باره به «ابتکار» می‌گوید: از فروردین ماه تا کنون عوامل متعددی باعث شد که آثار مثبت و خوش‌بین‌کننده بر ریسک‌هایی که وجود داشت پیشی بگیرد و بازار سرمایه یک روند رشد را تجربه کند که در این میان رکوردهایی را ثبت کرد. اولین عاملی که باعث رشد در بازار سرمایه شد، بحث تثبیت قیمت ارز در کانال 13 هزار تومان بود. از سویی دیگر قرار بر این بود که بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی راه‌اندازی شود تا صادرکنندگان بتوانند ارز خود را به صورت آزادانه در بین بازار عرضه کنند. بنابراین این شرایط باعث می‌شود که محدودیت‌هایی که برای برخی از شرکت‌های صادراتی وجود داشت از بین برود و درآمد و منابع ارز خود را به‌راحتی در این بازار با قیمت بازار آزاد عرضه کنند.

 


وی دومین عامل موثر بر رشد قیمت سهام را افزایش ارزش جایگزینی دارایی‌های شرکت‌ها به واسطه تورم در بازارهای کالایی و زمین و مسکن می‌داند و می‌گوید: در این شرایط شرکت‌هایی که از فرصت رشد سودآوری برخوردار نبوده‌اند، به واسطه افزایش ارزش جایگزینی دارایی‌ها و همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی رشد قیمت مناسبی را تجربه کرده‌اند. البته معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی به خصوص شرکت‌های مشمول ماده 141 قانون تجارت تقویت‌کننده عامل دوم بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه از سومین عامل موثر بر بازار سرمایه می‌گوید: سومین عاملی که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد، بحث رالی بود که میان بازارهای مختلف به وجود آمد به‌خصوص در روزهای اخیر مسابقه افزایش قیمتی که میان بازار خودرو و مسکن پیش آمد برای بازار سرمایه تا حدودی تعجب‌آور بود. رشد ارزش سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی دارای توجیه عقلانی و اقتصادی بیشتری نسبت به بازارهای کالایی همچون مسکن و خودرو است و عمق معاملاتی و نقدشوندگی در بازار سرمایه بسیار بالاتر از سایر بازارهای فوق است چراکه بازار سرمایه با تمام پتانسیل‌ها و با توجه به آثاری که نرخ ارز بر روی سود‌آوری شرکت‌ها گذاشته از بازار خودرو و مسکن جا نمانده و با توجه به این شرایط متولیان بازار مقداری بی‌مهابا‌تر نقدینگی زیادی را وارد بازار سرمایه کردند که باعث شد شاخص در این بازار مقداری رشد کند.
میرمعینی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه این بازار برخلاف بخش مسکن و یا خودرو دارای حباب نیست، می‌گوید: عامل مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم گزارش‌های یک ماهه شرکت‌ها بود که می‌توان گفت گزارش‌های قابل قبول و خوبی چه از لحاظ میزان فروش و چه از لحاظ نرخ فروش‌شان بوده‌اند که باعث شد بازار سرمایه رشد مناسبی را تجربه کند. باید بدانیم که این رشد منطقی است و وارد حباب نشده است اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که بازار سرمایه ممکن است در روزهای آینده وارد استراحت شود و اصلاح قیمت را داشته باشیم اما اگر اتفاق خاص سیاسی در کار نباشد به نظر می‌رسد که این روند رشدی در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد و ممکن است که تا تیر ماه شاخص واقعی 270 هزار را هم شاهد باشیم.
وی می‌افزاید: مشخص است که بازار سرمایه هنوز مانند بازار خودرو و یا مسکن که دارای حباب هستند و خطر رکود شدید در آنها وجود دارد، در مرحله هشدار قرار ندارد و هنوز جا برای رشد در این بازار هست. بنابراین همانطور که اشاره کردم امکان دارد ما شاهد استراحت بازار باشیم اما اگر اتفاق خاصی رخ ندهد بازار قابلیت این را دارد که روند رشد خود را طی کند.
میرمعینی از ضرورت حمایت دولت و کاهش ریسک سیاسی برای رشد بیشتر بازار سرمایه می‌گوید: بازار سرمایه علی‌رغم اینکه هنوز برای رشد جا دارد کاهش ریسک‌های سیاسی، حمایت دولت و ورود جریانات نقدینگی جدید را برای رشدهای بیش از این می‌طلبد. این بازار تاکنون یک رشد منطقی را طی کرده و از حالا به بعد هم باید منتظر باشیم تا ببینیم بازار در روزهای آتی به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.
وی در پایان از اهمیت بازار سرمایه در شرایطی که کشور تحت فشارهای خارجی است می‌گوید: بازار سرمایه و متولیان آن باید قدر این نقدینگی را بداند و بتوانند در کنار آن حمایت دولت را با خودشان همراه کنند تا نقدینگی در این بازار حفظ شود. درصورت حفظ این نقدینگی نیازهای مالی بنگاه‌های اقتصادی تامین خواهد شد. ما در عرصه بین‌الملل تحت فشار هستیم و با توجه به این شرایط رشد بازار سرمایه می‌تواند به بنگاه‌های اقتصادی ما کمک شایانی کند.

► روزی یک درصد سود در بورس
چگونه در بورس می‌توان سود بیشتری کسب کرد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر