تداوم حرکت سهام در مسیر صعود

پنجشنبه ، 26 ارديبهشت 1398 ، 14:00

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از دنیای اقتصاد، رشد همسوی دو شاخص اصلی بازار سهام در شرایطی رقم خورد که حجم و ارزش معاملات خرد روز گذشته به ترتیب رشد ۲۸ و ۴۴ درصدی را در مقایسه با معاملات روز دوشنبه تجربه کردند.

در این میان بیشترین جریان نقدینگی در صنعت بانک‌ رقم خورد که حدود ۲۰ درصد ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفت.

نیروی تقاضای سهام به قدری زیاد بود که تنها شاخص یک گروه با افتی محدود در مدار منفی معاملات به روز خود پایان داد.

در رشد چهار هزار واحدی شاخص کل، سهام زیرمجموعه صنعت پالایشی بیشترین نقش مثبت را ایفا کردند.

بیشترین نماد با اثر فزاینده نیز تحت عنوان پالایش نفت اصفهان، به همراه پالایش نفت بندرعباس بالغ بر ۴۶۱ واحد به شاخص کل افزودند.



در ادامه، سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس و نیز بانک ملت هر یک با تاثیر بیش از ۲۰۰ واحدی موجب پیشروی بیشتر نماگر اصلی بازار شدند.

در مقابل سهم پتروشیمی پردیس بیشترین اثر منفی را در سطح ۷۳ واحد موجب شد.

روز گذشته شرکت نفت پارس نسخه اصلاح‌شده‌ای از اطلاعیه دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات روانکار بنزینی و دیزلی خود را در سامانه کدال منتشر کرد.

مطابق این اطلاعیه حدود ۳۰ درصد از ۲۸۰ میلیون لیتر روانکار فروخته شده در سال ۱۳۹۷ را روانکارهای بنزینی و دیزلی تشکیل داده‌اند که از این مقدار تقریبا ۵۳ درصد مربوط به روانکارهای بنزینی و ۴۷ درصد مربوط به روانکارهای دیزلی است و حدود سه میلیون لیتر از این محصولات که عمدتا بنزینی بوده به بازارهای بین المللی صادر شدند.

«شنفت» با توجه به شرایط بازار پیش‌بینی کرد که در سال جاری نیز همین ترکیب فروش رعایت می‌شود.

در ادامه نیز هدف از افزایش قیمت لوب‌کات را محاسبه نرخ این محصول بر اساس ارز سامانه نیما اعلام کرد و اینکه یارانه‌ای نیز به شرکت‌های مصرف کننده این ماده تعلق نمی‌گیرد.

همچنین نرخ خرید مواد اولیه شیمیایی وارداتی (افزودنی‌ها) با نرخ ارز سامانه نیما و از محل منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات نفت پارس به انجام می‌رسد.

روز گذشته، نماد معاملاتی «وملل» که حدود ۲۲ ماه از توقف آن می‌گذشت در بازار دوم فرابورس مجددا بازگشایی شد.

در جریان معاملات سهام مزبور حدود چهار میلیون سهم به ارزش نزدیک به پنج میلیارد تومان دست به دست شد و بهای آن نیز افزایش ۹٫۲ درصدی را تجربه کرد.

اقبال سهامداران به سهام اعتباری ملل به قدری بود که در انتهای روز نیز صف خرید بیش از سه میلیارد تومانی پشت درهای بسته معاملات آن به انتظار نشست.

از سوی دیگر روز گذشته شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه برای دوره منتهی به اسفند ماه سال ۹۷ را منتشر کرد.

سود خالص شرکت مزبور طی سال گذشته حدود هفت میلیارد تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل با افت نزدیک به یک درصدی مواجه شد. در حالی که سود خالص هر سهم نیز به‌ طور متناسب به همین مقدار کاهش یافت، تصمیمات مبنی بر افزایش شش درصدی سود نقدی هر سهم بود که در سطح ۲۴ تومان تصویب شد.

از سویی، صنعتی بهپاک نیز اصلاحیه‌ای از انعقاد قرارداد خود در رابطه با دریافت کارمزد خدمات روغن‌کشی از دانه‌های سویا و کلزا را منتشر کرد.

طبق این اطلاعیه طرف مقابل قرارداد، شرکت صنعت غذایی کوروش است و به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولیدی شرکت «بهپاک»، یک فقره قرارداد کارمزدی روغن‌کشی دانه‌های روغنی (سویا و کلزا) با گروه صنعت غذایی کوروش منعقد شده که تناژ تولید در خط کارمزدی فوق حدود ۱۵۰ هزار تن خواهد بود.

هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز روز گذشته پیشنهاد افزایش سرمایه هفت هزار میلیارد ریالی، معادل ۱۰۰ درصد را به مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت ارائه کرد.

به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران اعلام کرده است برنامه افزایش سرمایه از مبلغ هفت هزار میلیارد ریال به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال دارد.

افزایش سرمایه «ونیکی» از محل آورده نقدی سهامداران، مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته به منظور جبران مخارج سرمایه‌گذاری سنوات اخیر و جلوگیری از خروج منابع شرکت جهت سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه که در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، خواهد بود.

روز گذشته شرکت ذوب آهن اصفهان پنج هزار و ۳۹۰ تن سبد تیرآهن مخلوط را با قیمت پایه سه هزار و ۷۴۵ تومان راهی معاملات بورس کالا کرد.

قیمت پایانی ۹۹۰ تن از این محصول با افزایش ۲۶ درصدی نسبت به قیمت اولیه در حدود چهار هزار و ۷۲۰ تومان تثبیت شد.

به این ترتیب رکورد دیگری در سطح بهای سبد تیرآهن مخلوط شکسته شد.

افزون بر این در حالی شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس در معاملات روز گذشته با رشد ۴٫۸ درصدی قیمت و صف خرید روبه‌رو‌ شد که از برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی خبر داد، بر این اساس، «کپرور» درصدد است سرمایه فعلی را از ۳۶ به ۵۴ میلیارد تومان برساند تا قادر به اعمال اصلاح ساختار مالی، افزایش توان ظرفیت تولید کارخانه و کاهش ریسک تامین مواد اولیه شود.

تامین مالی این شرکت حاضر در بازار دوم معاملات فرابورس از محل سود انباشته صورت می‌پذیرد.

روز گذشته در بازارهای چندگانه فرابورس ایران بیش از یک میلیارد و ۵۸۵ میلیون ورقه (با احتساب معاملات بلوکی و کلیه اوراق) به ارزش ۶۴۸ میلیارد تومان دست به دست شد که نسبت به ارزش معاملات روز دوشنبه با کاهش ۱۰٫۸ درصدی مواجه شد.

از سوی دیگر در بورس تهران نیز روز گذشته بیش از پنج میلیارد سهم و اوراق به ارزش یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان معامله شد.

► عملکرد سازمان خصوصی‌سازی هر چه سریعتر شفاف‌سازی شود
رشد ۶۳ درصدی درآمد پکویر ◄

مطالب مرتبط
بنر