محدودیت‌های تازه فرابورس برای معاملات اوراق تسهیلات مسکن

شنبه ، 4 خرداد 1398 ، 14:06

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از خبرگزاری تسنیم،مدیر عملیات بازار فرابورس در اطلاعیه‌ای خطاب به کارگزاران اعلام کرد: پیرو مصوبه 28 مهر ماه 94 شورای پول و اعتبار، موارد ذیل در خصوص اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن اعلام می‌شود:

محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در کلیه نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت 4 ماه خواهد بود.

محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق برای نمادهای اوراق گواهی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن در بازار فرابورس باقی مانده، اعمال نخواهد شد لذا در این مقطع زمانی، نمادهای معاملاتی "تسه9603، تسه9604، تسه9605 و تسه9606" مشمول محدودیت مذکور نیستند.

 


افزون بر این، در خصوص اوراق گواهی صادره بانک مسکن محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر 160 ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است و متقاضیان خرید باید محدودیت‌های مذکور را در خصوص ورود سفارشات خرید و معاملات انجام شده، رعایت کنند و در غیر این صورت، تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز می‌تواند منجر به ابطال کلیه معاملات و حذف سفارش‌های ثبت شده و ارجاع موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات شود.در عین حال، اعتبار کلیه اوراق گواهی صادره جهت اخذ تسهیلات تا یک ماه پس از توقف نماد معاملاتی آن در فرابورس است.

محدودیت های معاملاتی گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن بانک ملی

اعتبار کلیه اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی "تملی" جهت نقل و انتقال خرید و فروش در فرابورس از روز 15 ماه ذکر شده در شرح نماد به مدت 2 سال تقویمی است.

همچنین اعتبار کلیه اوراق گواهی صادره جهت اخذ تسهیلات تا یک ماه پس از توقف نماد معاملاتی آن در فرابورس است و محدودیت حجمی هر سفارش خرید حداکثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش جهت نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک ملی به تعداد 240 ورقه تعیین شده است.

نحوه خرید اوراق گواهی حق تقدم مسکن

نحوه خرید این اوراق به این صورت است که در ابتدا کپی شناسنامه و کارت ملی خریدار لازم است تا در اسرع وقت نسبت به گرفتن کد بورسی اقدام شود سپس بعد از گرفتن کد خرید اوراق انجام می شود. کل زمانی که صرف گرفتن کد تا خرید می شود 4 روز کاری است، بعد از تحویل اوراق به نزدیک‌ترین بانک مسکن محل خرید مراجعه و تشکیل پرونده می دهید؛ مراحل بانکی به عهده خریدار اوراق است.

زمان تشکیل پرونده ومراحل بانکی معمولا از 2 هفته تا 1 ماه طول می کشد. مبلغ وام دریافتی نیز روز محضر به صورت چک بانکی توسط نماینده بانک مسکن به خریدار آپارتمان تحویل داده می شود. این اوراق به صورت برگه های یک میلیون تومانی و پانصد هزار تومانی صادر می شود .خریدار این اوراق نیز می تواند با ارائه این اوراق به بانک مسکن از وام مسکن جهت خرید آپارتمان و ساخت آن استفاده نماید.

► کاهش فلرینگ پالایشگاه ششم پارس جنوبی با استفاده از توان داخلی
ابلاغ شاخص مدیریت انرژی ◄

مطالب مرتبط
بنر