نمادهایی که هفته گذشته تقسیم سود کردند

شنبه ، 4 خرداد 1398 ، 15:01

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از تجارت‌نیوز، در هفته گذشته بازار سهام با برخی مسائل مهم مواجه بود.

در مهم‌ترین ریسک پیش روی بازار یعنی تنش‌های سیاسی، آرامش نسبی جای خود را به جنگ‌های لفظی داده و به نظر می‌رسد مسائل کلان سیاسی دو طرف پس از اوج‌گیری تنش‌ها به سمت آرامش حرکت می‌کند.

به عبارت دیگر رایزنی‌های سیاسی جای خود را به تنش نظامی داده است.

در این شرایط بازارهای موازی نیز با نشان دادن جریان افت قیمتی بر این مساله صحه گذاشته‌اند.

از این رو در هفته گذشته بازارهای دلار و سکه جریان کاهشی را به نمایش گذاشته و این آرامش نسبی به بازار سرمایه اجازه رشد داده است.

در این میان انتشار گزارش‌های عملکرد سال ۹۷ و گزارش‌های عملکرد ماهانه نشان از وضعیت مطلوب شرکت‌ها دارد که در شرایط کنونی انگیزه لازم را برای تعادل بازار فراهم کرده است.

در این شرایط و در آستانه اوج‌گیری فصل مجامع، بازار تعادل نسبی را در هفته گذشته کسب کرد، هر چند که نگرانی از وضعیت بازارهای جهانی متعاقب کاهش قیمت نفت خام در بازار احتمالا هفته آینده به چشم خواهد خورد.


در آخرین معاملات هفته بهای هر بشکه نفت خام به کمتر از ۷۰ دلار سقوط کرد و در آخرین معاملات به ۶۷ تا ۶۸ دلار برای هر بشکه نفت برنت رسید.

بهای مس نیز به پنج هزار و ۹۵۰ دلار بالغ شد.

بهای سرب و روی نیز به هزار و ۸۱۷ دلار و ۲ هزار و ۵۲۹ دلار در هر بشکه رسید.

در این شرایط روز چهارشنبه نیز بورس با تجربه یک روز متعادل و رو به رشد، با افزایش ۷۷ واحدی شاخص کل همراه شد. به‌ طوری‌ که این نماگر در پایان معاملات در سطح ۲۱۵ هزار و ۱۶۹ واحد متوقف شد.

در همین راستا شاخص کل با معیار هم‌وزن ۵۹۶ واحد رشد کرده و به رقم ۴۸ هزار و ۱۳۱ واحد رسید.

در این روز ارزش معاملات در بورس به ۸۴۰ میلیارد تومان و در فرابورس به یک هزار و ۶۴ میلیارد تومان بالغ شد.

با این کارنامه ارزش معاملات بورس در هفته گذشته با ۱۰ درصد کاهش به پنج هزار و ۳۰۱ میلیارد تومان بالغ شد.

شاخص نیز با رشدی حدود دو درصد، بازدهی معامله‌گران در بازار را از ابتدای سال جاری به ۲۰٫۴ درصد رساند.

در بازار روز چهارشنبه جلسه معارفه شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران برگزار شد تا این شرکت برای عرضه اولیه در روز یکشنبه آماده شود.

در این نشست رامین رمضانی، مدیر عامل شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران سود قبل از مالیات این شرکت را در سال ۹۶ حدود ۸٫۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم در سال ۹۷ به ۲۱٫۴ میلیارد تومان رسیده که ۱۵۰ درصد رشد داشته است. همچنین سود خالص «دکپسول» از ۶٫۸ میلیارد تومان در سال ۹۶ به بیش از ۱۵ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده که نشان‌ دهنده بیش از دو برابر شدن سود خالص این شرکت در سال گذشته است.

در گروه فلزی، ملی سرب و روی در مجمع خود با تقسیم سود ۳۱ تومانی معادل ۳۴ درصد همراه شد.

در گروه سیمانی نیز روز چهارشنبه سیمان بهبهان مجمع مناسبی را برگزار کرد و با تقسیم ۵۹۰ تومانی سود، افزایش سرمایه ۲۶۴ درصدی را به تصویب رساند.

به این ترتیب سرمایه «سبهان» از ۵٫۵ میلیارد تومان کنونی به ۲۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران است.

در گروه مخابراتی نیز همراه اول شاهد صدور مجوز افزایش سرمایه بود.

بر این اساس افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی «همراه» از دو محل انجام خواهد شد و سرمایه کنونی ۹۶۰ میلیارد تومانی به یک هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان می‌رسد، ۷۵درصد از این رقم یعنی معادل ۷۲۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته و مابقی نیز از محل مطالبات و آورده نقدی خواهد بود که در جهت اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌ای انجام خواهد شد.

به این ترتیب «همراه» در ۱۲ خرداد ماه برای تصویب این افزایش سرمایه راهی مجمع فوق‌العاده می‌شود.

در گروه تامین سرمایه‌ها نیز تامین سرمایه نوین صدور مجوز افزایش سرمایه ۲۹ درصدی را دریافت کرد.

افزایش سرمایه مزبور از محل سود انباشته در جهت جلوگیری از خروج وجه نقد و بهبود ساختار سرمایه خواهد بود.

در این راستا مجمع فوق‌العاده «تنوین» به‌منظور تصمیم‌گیری برای تصویب افزایش سرمایه مزبور در روز شنبه ۱۱خردادماه تشکیل می‌شود.

در صورت موافقت مجمع، سرمایه شرکت از ۷۰۰ به ۹۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

در گروه لاستیک‌سازان نیز لاستیک کرمان اعلام کرده که زیان سنگینی را از محل تسعیر نرخ ارز شاهد است.

بر اساس شفاف‌سازی صورت گرفته بر کدال «شرکت در سال ۱۳۹۶ و ماقبل عمده خریدهای ارزی (عمدتا کائوچو طبیعی) خود را به‌ صورت open account و از محل ارز متقاضی انجام داده و بدهی ارزی ناشی از خرید اعتباری مذکور معادل مبلغی حدود ۱۴ میلیون و ۹۶۰ هزار یورو است (افشا شده در یادداشت ۳۷ صورت‌های مالی سال ۹۶ و یادداشت ۳۶ صورت‌های مالی سال ۹۷).

همچنین با توجه به تغییر شرایط نرخ ارز در کشور و به موجب بخشنامه بانک مرکزی و تصویب نامه هیات وزیران، مقرر شد تامین ارز کالاهای فهرست گروه یک به نرخ رسمی انجام شود که پس از پیگیری‌های لازم و ارائه بدهی ارزی مورد تایید حسابرس به مراجع ذی‌ربط، هیچ اقدامی جهت تامین ارز رسمی برای تسویه بدهی‌های ارزی از سوی بانک مرکزی صورت نپذیرفته است.

از این بابت هیات وزیران تصویب‌نامه مبنی به عدم شمولیت پرداخت بدهی‌های ارزی غیربانکی با نرخ ارز رسمی را اعلام کرد.

شرکت طی مکاتبات و پیگیری‌های متعدد از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست صدور مجوز جهت تخصیص ارز رسمی و تسویه دیون مذکور را داشت که نتیجه‌ای از این بابت حاصل نشد و لاجرم شرکت به استناد استانداردهای حسابداری با کسب نظر حسابرس مستقل در خصوص تسعیر بدهی‌های ارزی با نرخ ارز در دسترس (سامانه نیما)، تصمیم به شناسایی زیان تسعیر ارز به مبلغ ۸۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در صورت‌های مالی سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال ۹۷ گرفت.

از سوی دیگر مدیر عملیات بازار فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای محدودیت‌های تازه اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن و نمادهای اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک ملی را اعلام کرد.

بر این اساس محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در کلیه نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت چهار ماه خواهد بود.

همچنین محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق برای نمادهای اوراق گواهی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن در بازار فرابورس باقی مانده، اعمال نخواهد شد لذا در این مقطع زمانی، نمادهای معاملاتی «تسه ۹۶۰۳»، «تسه ۹۶۰۴»،«تسه ۹۶۰۵» و«تسه ۹۶۰۶» مشمول محدودیت مذکور نیستند.

همچنین اعتبار کلیه اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی «تملی» برای نقل و انتقال «خرید و فروش» در بازار فرابورس از روز ۱۵ ماه ذکر شده در شرح نماد به مدت دو سال تقویمی است.

► شروع منفی بورس در اولین روز کاری
کاهش فلرینگ پالایشگاه ششم پارس جنوبی با استفاده از توان داخلی ◄

مطالب مرتبط
بنر