جزئیات واگذاری سهام دولت در سه شرکت بزرگ

جمعه ، 7 تیر 1398 ، 14:26

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از خبرنگار مهر، هیأت واگذاری در جلسه چهارم خرداد ماه دستور واگذاری سهام باقی مانده دولت در ۱۸ شرکت و بنگاه بزرگ بورسی را صادر کرد که تنها دو شرکت در گروه یک قرار دارد و ۱۶ شرکت در گروه دوم واگذاری‌ها هستند.

بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی دولت ملزم به واگذاری شرکت‌های گروه یک است ولی می‌تواند ۲۰ درصد سهام کنترلی شرکت‌های گروه دوم را نگهدارد، ولی بنا به تصمیم هیأت واگذاری مقرر شد سهام باقی مانده دولت در شرکت‌های گروه دوم که تا ۲۰ درصد است نیز به بخش خصوصی واگذار شود.

واگذاری تمام این شرکت‌های بزرگ بورسی به صورت بلوکی و در بورس اوراق بهادار تهران انجام خواهد شد و قیمت‌گذاری این شرکت‌ها نیز بر اساس ارزش روز تابلوی بورس خواهد بود که در این راستا فراخوان واگذاری سه شرکت پالایش نفت شیراز، بیمه البرز و شرکت پالایش نفت لاوان از سوی سازمان خصوصی سازی منتشر شده است.

واگذاری بلوک ۲۰ درصدی سهام شرکت پالایش نفت شیراز

بلوک ۲۰ درصدی سهام شرکت پالایش نفت شیراز شامل یک میلیون و ۲۷ هزار و ۵۴۹ سهم این شرکت به قیمت تابلوی فرابورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن تابلو در روز قبل از عرضه) به اضافه ۲۰ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۳۵ هزار و ۵۰۰ ریال کمتر نباشد، در فرابورس ایران عرضه خواهد شد.

این میزان سهام به قیمت کل پایه ۷ هزار و ۲۹۵ میلیارد و ۵۵۹ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال و سپرده شرکت در مزایده ۷۲۹ میلیارد و ۵۵۵ میلیون و ۹۵۶ هزار ریال در روز دوشنبه، ۲۴ تیرماه امسال به‌صورت نقد واگذار می‌شود.


واگذاری بلوک ۱۷.۳۴ درصدی سهام شرکت بیمه البرز

بلوک ۱۷.۳۴ درصدی بیمه البرز شامل ۶۳۹ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۷۷۷ سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی در روز شنبه، ۲۲ تیرماه در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.

این بلوک بیمه‌ای به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن تابلو در روز قبل از عرضه) به اضافه ۲۰ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۵۸۱.۱ ریال کمتر نباشد، به‌صورت نقد و توسط کارگزاری بانک ملی ایران روانه میز فروش می‌شود.

این در شرایطی است که بلوک ۱۷.۳۴ درصدی بیمه البرز به ارزش کل پایه یک هزار و ۹۶ میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۳۷ ریال و به مبلغ سپرده ۱۰۹ میلیارد و ۶۵۳ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۴۴ ریال برای این مزایده آگهی شده است.

واگذاری بلوک ۲۰ درصدی سهام شرکت پالایش نفت لاوان

بلوک ۲۰ درصدی سهام شرکت پالایش نفت لاوان توسط سازمان خصوصی‌سازی که ۲۲۸ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۲۰ سهم این شرکت را شامل می‌شود، به قیمت تابلوی فرابورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن تابلو در روز قبل از عرضه) به اضافه ۲۰ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۲۹ هزار و ۱۱۶ ریال کمتر نباشد، در روز ۲۵ تیرماه امسال عرضه خواهد شد.

این میزان سهام به قیمت کل پایه ۶ هزار و ۶۵۸ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۱۲۰ ریال و سپرده شرکت در مزایده ۶۶۵ میلیارد و ۸۳۷ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۱۱۲ ریال به صورت نقد واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در ۱۷ سال گذشته تعداد ۱۹۹۲ بنگاه در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی قرار گرفته است که از این تعداد حدود ۴۵۰ شرکت به دلایل مختلف از جمله انحلال، ورشکستگی، ادغام و… از لیست واگذاری‌های دولت خارج شده‌اند و حدود ۲۰۰ شرکت نیز به صورت غیررقابتی در قالب رد دیون دولت یا سهام عدالت و بدون برگزاری مزایده واگذار شده‌اند.

به این ترتیب از ۱۳۳۰ شرکت باقی مانده که همچنان در لیست واگذاری‌ها قرار دارند، تاکنون حدود ۵۲ درصد به فروش رسیده‌اند و حدود ۴۸ درصد نیز در لیست واگذاری‌ها قرار دارند.

► زغال سنگ به بورس کالا وارد می‌شود
زیره سبز در بورس کالا آتیه‌دار می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر