زغال سنگ به بورس کالا وارد می‌شود

جمعه ، 7 تیر 1398 ، 15:07

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: چهار صندوق مهم اقتصادی تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری بیمه عشایر و روستائیان و فولاد کشور در وزارت تعان، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: یکی از مجموعه‌های مهم شرکت فولاد شرکت‌های زغالی وابسته است که ۸ تا ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این شرکت‌های در حال فعالیت هستند.

پورابراهیمی ابراز کرد: با موافقت معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار شد یک تفاهم‌نامه بین این وزارتخانه و وزارت صمت برای تعیین تکلیف میز حمایتی از صنعت فعال در کشور در وزارت صمت تشکیل شود و اگر این کار صورت گیرد باید چهار تصمیم‌گیری در این موضوع عملیاتی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین این تصمیمات این است که سیاست‌های حمایتی از طرف دولت باید تعیین شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سند حمایتی از صنعت زغال در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: در تمام دنیا سند راهبردی حمایت از صنعت زغال وجود دارد.


پورابراهیمی بیان کرد: هر چه تاکنون در صنعت زغال کشور اتفاق افتاده زحمت خود کارگران و معدن‌دارها بوده است زیرا آنها به این کار عشق و علاقه دارند این کار را ادامه دادند و گرنه در کارهای دیگر اگر فعالیت می‌کردند درآمد بهتری نسبت به این کار داشتند.

وی افزود: مجموعا ۴ هزار نفر از بخش خصوصی معادن زغال استان کرمان وابسته به شرکت زغال سنگ کرمان هستند و از این طریق رزق و روزی خود را بدست می آورند.

پورابراهیمی تصریح کرد: ظرف یک ماه آینده موضوع تشکیل مدیریت حمایت از صنعت زغال در وزارت صنعت،معدن و تجارت و همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملیاتی می شود و مسئولیت آن بر عهده وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه صنعت زغال نیازمند سند حمایتی است، گفت: انجمن زغال ایران، پیشکسوتان صنعت زغال، معدن‌دارهای معادن زغال در نوشتن پیش‌نویس سند حمایتی و راهبردی از صنعت زغال را ظرف مدت یک ماه آینده تدوین کنند.

پورابراهیمی عنوان کرد: در همه کشورهای دنیا که صنعت زغال دارند یارانه تولید به این صنعت داده می‌شود اما در کشور ما هیچ یارانه‌ای به این بخش اختصاص نیافته است.

وی بیان کرد: در سند حمایتی از صنعت زغال باید یارانه تولید، مسئله مشاغل سخت و زیان‌آور، بیمه، وام‌های کم‌بهره، مالیات و … دیده شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه تاکنون صنعت زغال متولی و صاحب نداشته است، عنوان کرد: یکی از کارهای دیگری که باید در سند حمایتی از صنعت زغال صورت گیرد این است که مالیات بر عملکرد صنعت زغال کاهش یابد زیرا در حال حاضر نرخ مالیات صنعت طلا با صنعت زغال یکی است.

پورابراهیمی عنوان کرد: سیاست سرکوب قیمتی در زغال به این دلیل اعمال می‌شود که این صنعت انحصار خرید از طرف ذوب آهن دارد و اجازه نمی‌دهد که قیمت زغال بالا برود.

وی افزود: کف افزایش تجهیزات صنعتی ما در کشور چهار برابر شده است اما قیمت زغال از سال ۹۶ تاکنون تنها دو برابر شده و از نظر ما هنوز قیمت زغال می‌تواند ۱.۵ برابر دیگر شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ظرف یک ماه آینده مقدمات پذیرش زغال سنگ در تابلو بورس کالای ایران انجام می‌شود و تولیدکنندگان زغال می‌توانند تولید خود را در بورس عرضه کنند و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

► ورود یک شرکت فرابورسی به صنعت تولید لوازم خانگی
جزئیات واگذاری سهام دولت در سه شرکت بزرگ ◄

مطالب مرتبط
بنر