ورود یک شرکت فرابورسی به صنعت تولید لوازم خانگی

شنبه ، 8 تیر 1398 ، 14:33

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از خبرگزاری تسنیم، پارسال بود که در پی خروج ایالت متحده از برجام، سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع مختلف از جمله صنعت لوازم خارجی از کشور خارج شدند و این رفتار آنها در کنار گرانی نرخ ارز موجب تلاطم در بازار، کمبود کالا و همچنین گرانی کالاها شد.

بر این اساس رهبر انقلاب با تدبیر و دوراندیشی، شعار امسال را رونق تولید نامگذاری کردند تا با توجه به تولید داخلی هم از اثر تحریم‌ها بیش از پیش کاسته شود و هم این که با رونق تولید اقتصاد کشور از مزایای همچون افزایش سطح اشتغال و دل کندن از درآمدهای نفتی بهره ببریم.

در این این زمینه چندی پیش هم رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه گفت: خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که واردکنندگان معتبر که تا پیش از این به تولیدکنندگان چینی سفارش محصولات مورد نیاز داخل را می‌دادند امروز به شرکت‌های تولیدی در داخل کشور سفارش می‌دهند. ضمن این که شرایط امروز تولیدکنندگان ما در این بخش به اندازه‌ای است که محصولات تولیدی داخلی جوابگوی نیاز داخل است و هیچ نیازی به محصولات خارجی وجود ندارد. این در حالی است که دو سال پیش محصولات تولیدی ما در بازار فروش چندانی نداشتند و نمی‌توانستند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند.

در این راستا یک شرکت فرابورسی به تازگی از ورود خود به بازار تولید داخلی لوازم خانگی خبر داده است. این موضوع در مجمع عمومی سالانه صاحبان سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیران) که چندی پیش سهام آن در فرابورس ایران پذیرفته و عرضه اولیه شد، مطرح شده است.

در این نشست رئیس هیئت مدیره این شرکت با اشاره به این که قیمت سهام مادیران پس از عرضه اولیه در فرابورس ایران، تا به امروز از محدوده 360 تومان تا 2000 تومان افزایش یافته است، گفت: شرکت‌ها در دنیای کنونی کسب و کار یا باید در حال رشد باشند یا ناگزیر به سوی افول و سقوط حرکت خواهند کرد؛ چرا که در دنیای رقابتی فعلی، ایستایی مفهومی ندارد.


مسعود امیری افزود: بر همین اساس مادیران در طول نیم قرن گذشته، توانایی و تخصص‌های ویژه‌ای مانند شبکه توزیع مویرگی، بسترهای انعطاف‌پذیر تولیدی، ایجاد یک شبکه پر قدرت خدمات پس از فروش، بازاریابی و ایجاد شبکه‌ای منظم برای خرید بهترین قطعات با کیفیت قابل قبول بین‌المللی برای تولید را، در داخل مجموعه مادیران، برای تداوم توسعه شرکت ایجاد کرده است.

وی با بیان این که هیچگاه در بازار روی یک کالای خاص سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم، بلکه راهبرد ما سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت‌ها است، ادامه داد: بر مبنای همین راهبرد همیشگی، کارخانه جدیدی که در زیرمجموعه مادیران در حال احداث است صرفاً یک کارخانه تولید ماشین لباسشویی یا یخچال نیست، بلکه در حقیقت به زودی به یک زیرساخت تولید انواع لوازم خانگی در خانواده مادیران تبدیل خواهد شد که طبیعتاً بهره آن را در وهله اول مصرف‌کنندگان ایرانی و در وهله دوم سهامداران و سرمایه گذاران خواهند برد.

امیری با اشاره به برنامه‌هایی که مدیریت مادیران برای توسعه بازار فروش اعتباری محصولات در نظر گرفته، گفت: تا کنون 8 فروشگاه خاص به همین منظور تاسیس شده اند و بستر ایجاد شده در این حوزه نیز از قابلیت رشد و توسعه برخوردار است .

مدیرعامل این شرکت فرابورسی هم در ادامه این نشست با اشاره به مراحل ساخت کارخانه جدید لوازم خانگی مادیران در منطقه ویژه اقتصادی پیام واقع دراستان البرز گفت: فاز اول این کارخانه در تابستان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته بابک ثقفی، این کارخانه برای تولید سالانه 200 هزار دستگاه ، ماشین لباسشویی و 200 هزار دستگاه یخچال طراحی شده است. ضمن این که ساخت سالن تولید لوازم خانگی تا پایان تیرماه سال جاری به پایان می رسد و از مرداد ماه مراحل نصب ماشین‌آلات برای فاز اول تولید آغاز می شود.

وی افزود: در فاز اول، کارخانه لوازم خانگی مادیران تولید ماشین لباسشویی را آغاز می‌کند و در یک فاصله 2 ماهه خط تولید یخچال در این کارخانه در 2 مرحله به بهره برداری کامل خواهد رسید. هزینه  این پروژه 180 میلیارد تومان برآورد شده بود که 105 میلیارد تومان آن تا کنون هزینه شده است.

مدیر عامل مادیران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر این که منابع تامین مالی این پروژه از کجا تامین شده است، تصریح کرد: برای ایجاد و تکمیل پروژه کارخانه لوازم خانگی مادیران حتی یک ریال هم وام نگرفته‌ایم و همین موضوع هزینه مالی برای ساخت این پروژه را به شدت کاهش داده است. بر این اساس موسسان مادیران 80 میلیارد تومان حاصل از انجام عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس را، به طور یکجا دوباره وارد شرکت کردند و این رقم در ساخت کارخانه لوازم خانگی مادیران صرف شد.

► رشد ۶۹ هزار واحدی شاخص تالار شیشه ای
زغال سنگ به بورس کالا وارد می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر