ارزش بازار فرابورس به ٣۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

يكشنبه ، 13 مرداد 1398 ، 14:49

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از خبرنگار مهر، امیر هامونی صبح امروز یک شنبه ۱۳ مرداد ماه در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: ارزش بازار فرابورس ٣٥٠ هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل فرابورس افزود: روزانه ۵۰۰ میلیارد تومان معامله در این بازار صورت می گیرد.

وی گفت: در ده سال اخیر ٤٠٦ هزار میلیارد تومان انواع اوراق بهادار معامله شده و حجم معاملات ده ساله به ٧٣١ میلیارد ورقه بهادار  رسیده است. ضمن اینکه ٧٧ میلیون بار معامله در ٢٣٩٣ روز معاملاتی انجام شده است.

بازده ۱۴۰ برابری

وی با بیان اینکه به زودی عرضه اولیه سهام فرابورس ایران در بازار اول از طریق گشایش نماد انجام می‌شود، گفت: شاخص کل فرابورس امروز در ارتفاع ۳۳۹۳ واحدی قرار دارد که نسبت به ابتدای سال حدود ۵۰ درصدی بازدهی را به ثبت رسانده است؛ ضمن اینکه قیمت هر سهم فرابورس ایران در ابتدا ۱۰۰ تومان پذیره‌نویسی شده که در حال حاضر این رقم ۱۴۰ برابر بازده کسب کرده و رشد قیمت سهم نیز ۱۰ برابر شده و تعداد سهامداران فرابورس ایران در سال گذشته ۱۳ هزار نفر بوده است.

هامونی با بیان اینکه شاخص کل فرابورس ۳۳۹۳ واحد در روز گذشته بوده که با رشد ۵۰ درصدی در بازار در بازده فرابورس از ابتدای سال مواجه است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۶۱ هزار میلیارد تومان معامله صورت گرفته است.


۴۲ هزار میلیارد  تومان تامین مالی در سال گذشته

وی در ادامه در خصوص تامین مالی صورت گرفته از طریق فرابورس در سال ۹۷ گفت: ۴۲ هزار میلیارد تومان حجم تامین مالی صورت گرفته از سوی فرابورس در سال گذشته بوده که به بنگاه ها، دولت و خانوارها خدمات رسانی شده است به نحوی که در حوزه میکروفاینانس ها ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق صدور اوراق تسه صورت گرفته است و در بخش شرکت ها و اسناد خزانه نیز به ترتیب ۱۹۰۰ میلیارد تومان و ۲۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام شده است.

هامونی با بیان اینکه سال گذشته ۹۱ هزار نفر از محل اوراق تسه تامین مالی شده اند خاطرنشان کرد: در کنار این در حوزه صندوق های قابل معامله که از سال ۹۳ راه اندازی شده اند، رشد مناسبی حاصل شده است به نحوی که در سال ۹۸ ارزش معاملات ETF ها چیزی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل فرابورس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از ابتدای فرابورس هر سهم ۱۰۰ تومان بوده که هم اکنون ۱۴۰ برابر شده است، گفت: یعنی ظرف ۱۰ سال ارزش سرمایه خریداران سهام فرابورس ۱۴۰ برابر شده است.

وی گفت: در ابتدای تاسیس فرابورس تعداد سهامداران بسیار اندک بودند اما سال قبل ۱۳ هزار نفر سهامدار داشتیم ضمن اینکه ارزش سهام شناور آزاد فرابورس نیز با رشد مناسبی مواجه بوده است. به این معنا که سهامداران حقیقی ۲۷ درصد سهام فرابورس را تشکیل می دهند و به همین دلیل در حال حاضر عرضه اولیه سهام فرابورس را نخواهیم داشت و فقط انتقال فرابورس از بازار پایه به بازار یک صورت می گیرد.

رتبه ۵۵ دنیا از نظر ارزش بازار

مدیرعامل فرابورس در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه بین المللی این مجموعه اشاره و خاطرنشان کرد: به لحاظ عملکرد شاخص فرابورس، در فدراسیون جهانی بورس ها توانستیم با ۱۰۶ درصد بازدهی شاخص، رتبه اول را در میان اعضا به دست آوریم ضمن اینکه به لحاظ ارزش بازار نیز رتبه ۵۵ دنیا و در میان ۸۱ بورس، موفق به کسب این رتبه شده ایم.

هامونی جایگاه فرابورس را به لحاظ ارزش معاملات در بین ۸۰ بورس دنیا رتبه ۵۰ ذکر و خاطرنشان کرد: در منطقه خاورمیانه، غرب آسیا، شمال آفریقا و شرق اروپا رتبه اول بازدهی را به خود اختصاص داده و رتبه ۸ در ارزش بازار، رتبه ۸ در ارزش معاملات و رتبه ۲ در ارزش معاملات صکوک و بازار بدهی را به ثبت رسانده ایم.

عملیات بازار باز چطور عمل خواهد کرد؟

وی در خصوص راه اندازی عملیات بازار باز خاطرنشان کرد: عملیات بازار باز با کمک بانک مرکزی در بازار راه اندازی خواهد شد ضمن اینکه بانک مرکزی تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اجازه دارد اسناد خزانه دولتی را خریداری کرده و در بازار به فروش برساند. به نحوی که این بانک به عنوان بازارگردان اصلی بازار بدهی سیاست های ابزارمحور پولی را در دست خواهد گرفت و مسائل پولی را در بازار هدایت خواهد کرد.

مدیرعامل فرابورس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عملیات بازار باز به توسعه ابزارهای بازار محور سیاست های پولی کمک کرده، خاطرنشان کرد: تاکنون در تاریخ ایران سیاست بازارمحور برای اعمال منویات و سیاست های پولی نداشته ایم و بانک مرکزی سیاست های کلی را اعلام کرده که در قالب آن نرخ سود کوتاه مدت، بلندمدت و تسهیلات مطرح می شود و در کنار آن از ابزارهای نظارتی استفاده کرده و بازرسی بانک ها نیز صورت می گرفت اما اکنون شاهد هستیم ابزارهای بازار محور از سوی بانک مرکزی ارائه خواهد شد.

وی گفت: با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای پول و اعتبار و نیز شورای بورس، عملیات بازار باز، طراحی شده و فرابورس به عنوان یکی از همکاران و ارکان بازار سرمایه با بانک مرکزی، این عملیات بازار باز را هدایت خواهد کرد.

هامونی معتقد است عملیات بازار باز، ابزار را به دست بانک مرکزی داده که نه تنها دستوری عمل نکند بلکه هدفمند و پیشگیرانه در بازار بدهی و صکوک ورود کرده و نرخ کف و سقف سود را در میان مدت و کوتاه مدت تغییر دهد.

به گفته مدیرعامل فرابورس، عملیات بازار باز می تواند به بازار سهام و بدهی نیز کمک کند. همانطور که چند سال قبل شاهد نوسان در بازار بدهی بودیم و بازار سهام نیز تحت تاثیر قرار گرفت. اما با تعیین کف و سقف نرخ سود اوراق بدهی، بانک مرکزی می تواند کار را مدیریت کرده و بازار را به تعادل نزدیک کند و اینطور بازار سهام نیز منتفع خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر طبق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و بنا به درخواست بانک مرکزی، این بانک یک معامله گر مستقل در بازار فرابورس خواهد بود و به بانک مرکزی اجازه خواهد داد در سخاب و اخزا ورود کند و مدیریت نماید.

خط قرمز بازار سرمایه، عدم شفافیت مالی است

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص درخواست استارتاپ‌ها در حوزه ورود به بازار فرابورس خاطرنشان کرد: چند شرکت استارتاپ خواستار ورود به فرابورس بودند؛ اما به دلیل فقدان صورت مالی معتبر شفاف و نظام مالی مقتدر و اصولی نتوانستند به هدف خود برسند؛ اما اکنون ما از سوی این شرکت‌ها درخواستی نداریم و خودشان پیگیر ورود به بازار سرمایه نیستند؛ ضمن اینکه تا کنون ۲۹ شرکت دانش‌بنیان در بورس و فرابورس عرضه اولیه شده‌اند و ارزش آن‌ها بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

هامونی معتقد است که خط قرمز  بازار سرمایه عدم شفافیت مالی و حاکمیت شرکتی است و با رعایت این موارد در آینده می‌توان رشد استارتاپ‌ها در بازار سرمایه را بیش از همیشه شاهد بود.

وی در خصوص تامین مالی جمعی و اقدامات فرابورس در این بخش به ۱۰ درخواست دریافت شده برای راه‌اندازی سکوی عاملیت کرادفاندینگ اشاره کرد و گفت: از میان این درخواست‌ها، یک درخواست موفق به اخذ موافقت اصولی شده است.

بازار متشکل ارزی عید سعید قربان راه اندازی خواهد شد

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص راه اندازی بازار متشکل ارزی نیز خاطرنشان کرد: فرابورس ایران در راستای تشکیل بازار متشکل ارزی سهم ۲۰ درصدی در همکاری با بانک مرکزی برای این بازار دارد.

وی اظهار داشت: از اردیبهشت‌ماه فرایند ثبتی بازار متشکل ارزی انجام شده و طبق قول بانک مرکزی ظرف هفته آینده و تا عید سعید قربان بازار متشکل ارزی راه‌اندازی می‌شود.

مهلت فراخوان نظرخواهی در مورد بلاکچین رو به پایان است

هامونی همچنین به موضوع فراخوان بلاک‌چین‌ اشاره کرد و گفت: مهلت ما رو به پایان است و انشالله بعد از پایان آن در ۱۵ مرداد، نتایج نهایی اعلام خواهد شد. از سوی دیگر در زمینه asset token ها و security token ها برنامه‌های جدی داریم و توافقات و مذاکراتی با دانشگاه‌های معتبر کشور انجام شده است و امیدواریم منجر به عقد قرارداد شود.

وی در خصوص سیاست حذف ۴ صفر از پول ملی و تاثیر آن بر اقتصاد گفت: این اقدام قطعا تاثیری بر بخش واقعی اقتصاد نخواهد داشت و صرفا آثار محاسباتی دارد، اما باید توجه داشت که این اقدام در کشورهایی توانسته موفق عمل کند که ثبات مالی در اقتصادشان حاکم بوده و البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این سیاست بخشی از بسته بزرگتری از اصلاحات اقتصادی خواهد بود؛ البته بانک مرکزی سیاست‌های تکمیلی نیز تعریف کرده است.

آخرین وضعیت عرضه سهام استقلال و پرسپولیس

مدیرعامل فرابورس ایران در بخش دیگری از پاسخ به سوالات خبرنگاران، به آخرین وضعیت عرضه سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس اشاره و خاطرنشان کرد: فرابورس از این دو باشگاه ورزشی صورت مالی دریافت کرد؛ ولی تاکنون درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی این باشگاه‌ها نداشتیم.

وی از انجام مذاکره با وزیر ورزش و جوانان خبر داد و تصریح کرد: قرار است که در این باره به جمع‌بندی برسیم؛ اما به هر حال فرابورس ایران به طور کامل آمادگی پذیرش این دو باشگاه را دارد و به محض دریافت رسمی، بررسی شرایط آن‌ها را برای ورود به فرابورس آغاز می‌کند.

► اولین عرضه بنزین سوپر در رینگ بین‌الملل بورس انرژی لغو شد
شاخص بورس از ارتفاع ۲۵۵ هزار واحد عبور کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر