مزایای عرضه برق در بورس انرژی تشریح شد

شنبه ، 9 شهریور 1398 ، 14:56
به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر طی نشستی خبری در جریان بازدید خبرنگاران از این شرکت با بیان اینکه این نیروگاه با ساختار ساخت، بهره‌برداری و واگذاری BOT با ظرفیت 968 مگاوات در شرایط جدا و متشکل از دو بلوک در 18 کیلومتری رضوانشهر قرار گرفته است، گفت: این نیروگاه در راستای افزایش بهره وری و کاهش مصرف سوخت با استفاده از فناوری داخل در قالب سیکل ترکیبی احداث شده است.

غلامرضا امیریان افزود: این نیروگاه با استفاده از توانمندی متخصصان و کارخانجات گروه مپنا ساخته شده که سهم بخش ساخت داخل بیش از 93 درصد است. هچنین کلنگ‌زنی نیروگاه 23 اسفند سال 85 به زمین زده و عملیات اجرایی آن آغاز شد.طی 4 سال گذشته این نیروگاه توانسته 5 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید و به شبکه ارسال کند در واقع راندمان این نیروگاه در حال حاضر 50 درصد است که عدد بسیار قابل توجهی است.

امیریان درخصوص ارتباط با شرکت هایی همانند زیمنس بعد از اعمال تحریم ها گفت: ساخت این نیروگاه زمانی آغاز شد که وابستگی به زیمنس نداشتیم، بنابراین انتقال فناوری برای ساخت چنین نیروگاهی از سال 89 آغاز شده بود. این در حالی است که در نیروگاه دیگری مثل نیروگاه گیلان تمامی اقدامات توسط زیمنس انجام شد.

وی ادامه داد:‌ کلاس توربین‌های نیروگاه پره‌سر از نوع E است بنابراین با هدف استفاده آب برای واحدهای بخار، سه حلقه چاه حفاری شد.علت اینکه از آب دریا برای خنک کردن توربین‌ها استفاده نمی‌شود میزان زیاد ناخالصی آب است که سبب افزایش هزینه تصفیه آب می شود و از طرفی به لحاظ زیست محیطی نمی‌توان آبی را که دمای آن بیش از سه درجه اختلاف با دمای آب دریا دارد، مجددا به دریا بازگرداند.

وی با توجه به ظرفیت تولید برق نیروگاه پره سر از حدود 200 تا 300 مگاوات ظرفیت مازاد تولید برق خبر داد و گفت: این روزها بحث ماینرها و تولید کنندگان رمز ارزها بسیار مطرح می شود که می توان این حجم مازاد را به مشتریان متقاضی تأسیس مزارع ماینر فروخت و در همین راستا با هماهنگی شرکت برق حرارتی مشتریان از منطقه بازدید کردند.


مزایای عرضه برق در بورس برای نیروگاه ها و مصرف کننده ها

یدالله نگینی، مدیرعملیات بازار برق بورس انرژی هم در این نشست درخصوص نیروگاه هایی که خرید تضمینی دارند، گفت: برق تولیدی این نیروگاه ها از قبل بصورت تضمینی فروخته شده و در این برهه نمی توانند در بورس حضور پیدا کنند ضمن اینکه نرخ این خریدها برای نیروگاه ها جذاب تر است و بیشتر طبق قرارداد پیش می روند اما بعد از اتمام قرارداد براساس مجوزی که از وزارت نیرو اخذ می شود می توانند در بورس فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به ابلاغیه جدید وزارت نیرو مبنی بر اجازه ورود به بورس برای مصرف کننده های صنعتی بیش از 5 مگاوات برای خرید مستقیم برق از نیروگاه ها افزود: طبق ابزارهای نوین مالی معافیت مالیاتی 10 درصدی برای نیروگاه ها در نظر گرفته می شود و بحث زمان بر وصول مطالبات با قرارداد مستقیم نیروگاه با یک مصرف کننده کاهش پیدا می کند.

وی اذعان داشت: همچنین از مزایای حضور در بورس برای مصرف کننده ها نیز می توان به قرار گرفتن در اولویت عدم خاموشی برق در هنگام خاموشی و تفاوت قیمت خرید برق برای صنایع انرژی بر(سیمانی ها، فولادی ها یا کاشی سرامیکی ها) است بطور مثال فولاد مبارکه مصرف برق زیادی دارد که اگر از این مسیر برق را تامین کند در هزینه های تمام شده کالای تولیدی بسیار تاثیر می گذارد.

این مقام مسئول درخصوص بحث ماینرها برای تولید رمز ارزها نیز گفت: اکنون وزارت نیرو برای مصرف کننده های صنعتی ابلاغیه صادر کرده و چگونگی فرایند برای فعالیت در بورس ر امشخص کرده است. لازمه فعالیت ماینرها برای تولید رمز ارز این است که از جانب وزارت نیرو ابلاغیه ای صادر و ساز و کار آن مشخص شود.

علت قیمت پایین عرضه برق در بورس انرژی نسبت به خرید تضمینی

نگینی درخصوص دلیل قیمت پایین عرضه برق در بورس انرژی نسبت به خرید تضمینی گفت: علت آن به کوتاه شدن دوره وصول مطالبات برای نیروگاه ها برمی گردد .این نرخ حدود 45 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است در صورتی که تعرفه مصرف کننده حدود 65 تومان است که در بورس به علت جریان نقدی پس از سه روز می توان آن را دریافت کرد.

سهم 10 درصدی معاملات برق در بورس انرژی

وی از قابلیت عرضه ظرفیت برق 47 نیروگاه ها در بورس انرژی خبر داد و گفت: درحال جاضر کمتر از 10 نیروگاه درحال فعالیت در این بورس هستند که به مرور این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد. از زمانی که برق وارد بورس انرژی شده بالغ بر 58 میلیارد کیلو وات ساعت برق معامله شده که دارای ارزش 2.1 هزار میلیارد تومانی است.سهم معاملات برق میان دیگر کالاهای عرضه شده در این بورس بیش از 10 درصد مجموع معاملات را شامل می شود.

► دهمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه کشف قیمت شد
شاخص بورس ۴۱۳ واحد افت کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر