جواز انجام خرید اعتباری سهام بازار پایه

سه شنبه ، 23 مهر 1398 ، 14:21

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از سنا، محمد عطایی گفت: با توجه به درخواست فعالان بازار سرمایه و از آنجا که هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 17 مهر 98 امکان انجام خرید اعتباری و قرار گرفتن سهام درج شده در بازار پایه را به عنوان ارزش تضمین تصویب کرد، مقرر شد ضرایب مربوط به این سهام توسط کمیته پایش ریسک بازار تعیین و ابلاغ شود. مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با توجه به تفویضی که توسط هیات مدیره سازمان بورس صورت گرفته بود، کمیته پایش ریسک بازار روز گذشته 22 مهر 98 تصمیم گرفت در مورد سهام درج شده در بازار پایۀ زرد فرابورس ایران، 50 درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران را در نظر بگیرد . مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: به عبارت دیگر، از آنجا که درحال حاضر طبق دستورالعمل ، ضریب تعیینی 50 درصد قیمت سهم بوده لذا با تغییرات جدید، 50 درصد آن 50 درصد قبلی که معادل 25 درصد خواهد شد، لحاظ می شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب با این ابلاغیه، در بازار پایه زرد فرابورس تنها 25 درصد قیمت سهم فعالان بازار به حساب تضمین خواهد رفت . به گفته عطایی، در مورد سهام درج شده در بازار پایۀ نارنجی فرابورس ایران، 30 درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران اعمال خواهد شد. همچنین در مورد سهام درج شده در بازار پایۀ قرمز فرابورس ایران، صفر درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران ملاک عمل خواهد بود . مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، توضیح داد: در مورد حق تقدم سهام درج شده در هر یک از بازارهای پایه فرابورس ایران، 80 درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام درج شده در آن بازار به شرح فوق در نظر گرفته خواهد شد . عطایی تصریح کرد: ضرایب مصوب، با توجه به ضرورت اعمال این تغییرات در سامانه های مربوطه از جمله سامانه سکنا، از تاریخ 4 آبان 98 قابلیت اجرا خواهد داشت .

وی یادآور شد: این موضوع در تاریخ 22 مهر 98 یعنی همزمان با تصویب کمیته ، طی ابلاغیه شماره 12255402 به کلیه شرکت های کارگزاری مبنی بر جواز انجام خرید اعتباری سهام درج شده در بازار پایه فرابورس ایران و قرار گرفتن سهام مذکور به عنوان ارزش تضمین معاملات اعتباری ابلاغ شده است. این گزارش می‌افزاید: کمیته پایش بازار پنج عضو متشکل از دبیرکل کانون کارگزاران، مدیر نظارت بر کارگزاران، مدیر نظارت بر بازار ، نماینده شرکت سپرده گذاری، و نماینده شرکت مدیریت فناوری دارد.

► سقوط ۹۳۰۰ واحدی شاخص کل بورس
دلایل ریزش بورس مشخص شد ◄

مطالب مرتبط
بنر