دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس

دوشنبه ، 22 مهر 1398 ، 14:50

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از تسنیم، در پی اجرای صورتجلسه ۱۷ مهرماه امسال هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار در راستای اصلاح دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس، به منظور افزایش نقدشوندگی و ارتقای شفافیت در این بازار تصمیمات این جلسه از امروز(دوشنبه) در چارچوب سیاست‌ها و مصوبات شورای‌عالی بورس به شرح زیر اعمال و اجرایی می‌شود: ۱. در صورت وجود صف خرید و فروش در سه روز متوالی در یک جهت، چنانچه صرف خرید و فروش در پایان جلسه معاملاتی حداقل معامله دو در ده هزار( ۰.۰۰۰۲) تعداد سهام شرکت باشد در جلسه معاملاتی بعد دامنه نوسان در هر یک از تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۵، ۴ و ۲ درصد خواهد شد و سپس دامنه نوسان به شرایط قبل باز می‌گردد و محاسبات صفحه خرید و فروش مجدد پس از روز اعمال تغییر دامنه نوسان انجام خواهد شد. تبصره: پس از افزایش دامنه نوسان قیمتی نماد معاملاتی و بازگشایی نماد معاملاتی(به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان یا وجود اقدامات شرکتی)، مبنای محاسبه شکل گیری مجدد ثبت خرید و فروش از روز بازگشت دامنه نوسان قیمتی نماز به حالت عادی(در تابلوی زرد صد در صد، تابلو نارنجی دو درصد و در تابلو قرمز یک درصد) است.

. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و در سهام می‌توانند تا حداکثر ۱۰ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت صندوق را در بازار پایه سرمایه‌گذاری کنند. ۳. در صورتی که قابلیت اتکا و به موقع بودن ارائه اطلاعات ناشران درج شده در بازار پایه طبق دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بهبود یابد، فرابورس می‌تواند برای ارائه پیشنهاد به سازمان در راستای افزایش نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در بازار پایه اقدام کند. ۴. از تاریخ ابلاغ این مصوبه، شرکت هایی که صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده آنها دو سال مالی متوالی ارائه نشود، مدیران شرکت علاوه بر جریمه نقدی حسب مورد سلب صلاحیت خواهند شد.

. در جهت ارتقای شفافیت شرکت‌های بازار پایه در صورت درخواست ناشر، فرابورس پذیرش این شرکت‌ها را در هیات پذیرش در اولویت بررسی قرار دهد. ۶. درخواست فعالان بازار پایه مبنی بر عدم اجرای مصوبه شورا در خصوص عدم نمایش مطنه‌های قیمت(پس از شش ماه) در شورای‌عالی بورس طرح شود. ۷. معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان موضوع کد‌های اشخاص حقیقی و حقوقی بازار پایه را بررسی و در صورت احراز تخلف ضمن انجام اقدامات قانونی، نتیجه از سوی سازمان به شورای‌عالی برگزار خواهد شد. ۸. امکان انجام خرید اعتباری و قرار گرفتن سهام درج شده در بازار پایه به عنوان ارزش تضمین تصویب و مقررات ضرایب مربوطه توسط کمیته پایش ریسک بازار تعیین و ابلاغ شود.

► بانک ها سومین صنعت بزرگ بازار سهام شدند
بورس مسکن مهر راه‌اندازی می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر