خدمات ارزی قابل ارائه در بانک توسعه صادرات ایران

چهارشنبه ، 11 دی 1398 ، 13:38
حسام الدین فیروزی در نشست تخصصی معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران در زنجان گفت: با توجه به سیاست های ارزی، تامین ارز با توجه به گروه كالاي مورد نظر به دو روش تامین از سوی  بانک مرکزی با تایید فیش ثبت سفارش جهت کالاهای اساسی، دارو، تجهيزات پزشكي و كالاهاي استراتژيك به نرخ بانکی و تامین ارز از طریق سیستم نیما با نرخ بانکی نیما براي ساير كالاها انجام می شود.

 وی افزود: برای تامین ارز به نرخ بانکی نیما، پس از تایید فیش ثبت سفارش/ثبت خدمت از سوی بانک مرکزی، متقاضی می تواند با نرخ نیما از طریق صرافی ها و یا بانک عامل خود با مراجعه به سیستم نیما اقدام کند؛ لازم به ذکر است منابع فروش برای این اینگونه ارزها، ارز هاي حاصل از صادرات پتروشیمی هاست.

کارشناس امور مالی در ادامه اظهار داشت: یوان چین، وون کره، روپیه هند و یورو، ارزهای بانکی در دسترس هستند؛ که البته یورو صرفا بابت اقلام خاص پزشکی و دارویی با تایید وزارتخانه متبوع، یورو و درهم با کد کارگزار NICOIRTH صرفا جهت واردات دارو و تجهیزات پزشکی ارائه می شود.

فیروزی در خصوص گروه کالایی 2( نیمایی) گفت: این گروه در هفت طبقه از گروه کالایی 21 تا 27 اولویت بندی می شود؛ ارزهای در دسترس برای گروه کالایی 21 تا 23 یوان چین، وون کره و روپیه هند است. ارز گروه كالايي 24 تا 27، ارز اشخاص است که از محل ارزهای صادراتی شرکت یا ارزهای صادراتی دیگر تامین می شود؛ همچنین به منظور ثبت خدمت بابت تسویه اقساط تسهيلات اعطايي، ارزهای یوان، روپیه و وون کره در دسترس است.



این کارشناس بانکی نرخ سود سپرده هاي مدت دار دلاری، یورویی و درهم را برای سپرده های شش ماهه، 2 درصد و برای سپرده های یکساله به ترتیب 3.25، 3 و 2 درصد اعلام کرد و گفت: افتتاح سپرده های مدت دار ارزی برای مشتریان صرفا با ارز منشا خارجی و يا اسکناس امکان پذیر است و ارزهای قابل قبول جهت سپرده گذاری صرفاً دلارآمریکا، یورو و درهم امارات هستند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، نرخ سود سپرده های مدت دار ریالی در بانک توسعه صادرات ایران، برای سپرده های کوتاه مدت 10 درصد و بلند مدت یکساله 15 درصد در نظر گرفته شده است.

این کارشناس بانکی موارد مصرف ارز حاصل از صادرات را برشمرد و گفت: ارز حاصل از صادرات صرف گشایش اعتبار و یا برات اسنادی، خرید ارز مورد نظر به نرخ نیما و از طریق ثبت در سامانه جامع تجارت بر اساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی، دریافت اسکناس ارزی به میزان ده درصد از میانگین وزنی ارزهای منشا خارجی سال قبل تا سقف 300 هزار یورو برای اشخاص حقوقی و 50 هزار یورو برای اشخاص حقیقی با رعایت مقررات پولشویی مربوط به سقف دریافت روزانه اسکناس ( 10 هزار دلار) می باشد.

 وی اضافه کرد: برای افتتاح حساب های ارزی دیداری و مدت دار و نیز تسویه اقساط تسهیلات ارزی مشتریان مي توان از ارز حاصل از صادرات استفاده گردد.

به گفته فیروزی، موارد مجاز فروش ارز توسط بانک به نرخ نیما شامل: مصارف تعیین شده در بخش سوم مجموعه مقررات ارزی، تامین ارز جهت تسویه اقساط  تسهیلات ارزی اعطایی از محل منابع بانک و منابع صندوق توسعه ملی، تامین سهم الشرکه مشتریان و بازپرداخت تسهیلات ارزی از بانک، تامین ارز وجه مطالبه شده ضمانت نامه های ارزی و ...می شود.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز چهلمین نشست معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران سوم دی ماه جاری با حضور فعالان اقتصادی استان زنجان در این شهر برگزار شد؛ کارشناسان بانک توسعه صادرات ایران در این جلسه پاسخگوی سوالات فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف بانکی بودند.


► معرفی شرکت سبدگردان هدف
پر بازده‌ترین بورس‌های جهان کدامند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر