عرضه بلوک ۲۰ درصدی پالایش نفت شیراز در فرابورس

جمعه ، 27 دی 1398 ، 14:45

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از خبرگزاری تسنیم، بلوک 20 درصدی شرکت پالایش نفت شیراز به استناد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، مصوبه هیئت واگذاری و سایر قوانین و مقررات مربوطه و با رعایت دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی(استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاریها توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه می‌ شود. این بلوک 20 درصدی که 205 میلیون و 508 هزار و 720 سهم این شرکت را شامل می شود به ارزش کل پایه 11 هزار و 843 میلیارد و 878 میلیون و 551 هزار و 40 ریال، به‌صورت 50 درصد نقد و بقیه اقساط 2 ساله در روز 20 بهمن ماه جاری عرضه خواهد شد. همچنین جرئیات آگهی منتشر شده توسط سازمان خصوصی سازی بدین شرح است:

الف) قابل توجه متقاضیان:

1- خریدار در صورت احراز شرایط مقرر در شیوه نامه تشویق بخش خصوصی و تعاونی از مزایای این شیوه نامه به شرح زیر برخوردار خواهد بود: الف) افزایش سقف کل زمانی و مجموع تعداد اقساط برای خریداران بخش خصوصی تا میزان یک سوم و برای خریداران بخش تعاونی تا میزان دو پنجم جمع مدت و تعداد اقساط مصوب. ب) بازپرداخت پلکانی اقساط با شیب 10 درصد رشد سالانه برای خریداران بخش های خصوصی و تعاونی، به مأخذ «100» برای رقم میانه دوره اقساط.

ج) سود فروش اقساطی تا میزان 3 درصد پایین‌تر از سایر خریداران برای خریداران بخش خصوصی و 3.6 درصد پایین‌تر برای خریداران بخش تعاونی.

2- خریدار متعهد است ضوابط، دستورالعمل ها، استانداردها و چارچوب های اجرایی مرتبط با حوزه های فنی، امنیتی، حراستی، HSE،ایمنی، فناوری اطلاعات و پدافند غیرعامل که توسط وزارت نفت و یا سایر مراجع ذیصلاح مربوط ابلاغ شده و اجرای آن برای کلیه بنگاه های فعال با موضوع فعالیت مشابه در حوزه نفت اعم از شرکت های دولتی و خصوصی الزامی است، را اجرا نماید.

3- خریدار مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات تعیین شده وزارت نفت ضوابط قیمت گذاری و عرضه فرآورده های نفتی را رعایت نماید.

ب) نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان:

1- طبق مصوبه هیات واگذاری عرضه سهام این شرکت با رعایت «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری ها» مندرج در سایت سازمان خصوصی سازی صورت خواهد گرفت. بر اساس مفاد این دستورالعمل صلاحیت های عمومی و تخصصی متقاضیان مورد بررسی قرار گرفته و صرفاً اشخاص واجد شرایط امکان رقابت در روز عرضه را خواهند داشت.

2- با توجه به عرضه این سهام از طریق شرکت فرابورس ایران و مطابق مفاد دستورالعمل مذکور، شاخص های مربوط به «صلاحیت های فنی و مدیریتی» متقاضیان (به عنوان بخشی از شاخص های تخصصی) توسط کارگروه بررسی صلاحیت موضوع این دستورالعمل مورد بررسی قرار گرفته و شاخص های مربوط به «تمکن مالی» و نیز «شاخص های عمومی» متقاضیان مطابق مفاد ماده (2) «ضوابط مربوط به شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

3- متقاضیان می بایست علاوه بر واریز معادل 10 درصد ارزش پایه سهام قابل واگذاری به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، معادل 1 درصد ارزش پایه سهام قابل واگذاری (به مبلغ 118,438,785,511ریال) را به عنوان سپرده به صورت نقد یا ضمانت بانکی معتبر حسب مورد به حساب سازمان خصوصی سازی واریز و یا به آن تحویل نمایند. در صورت انصراف هر یک از متقاضیان تأیید صلاحیت شده از حضور در رقابت، سپرده نقدی واریز شده و یا ضمانت نامه بانکی ارائه شده به سازمان خصوصی سازی(معادل یک درصد مذکور) به نفع دولت ضبط خواهد شد. لازم به توضیح است در صورت عدم واریز و یا تحویل ضمانت نامه، صلاحیت متقاضی مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

4- به منظور بررسی «صلاحیت فنی و مدیریتی» متقاضیان می بایست علاوه بر ارائه درخواست خرید و مدارک لازم و نیز ارائه تضامین مربوط به حضور در رقابت طی زمان و چارچوب مقرر در ضوابط و مقررات عرضه های عمده در فرابورس، مستندات قابل ارائه ی خود مربوط به بررسی صلاحیت فنی و مدیریتی را به شرح جدول شماره (1) مندرج در این آگهی و حداکثر تا 6 روز کاری قبل از عرضه به سازمان خصوصی سازی تحویل دهند.

5- سپرده ی متقاضیان رد صلاحیت شده پس از اعلام نتیجه، قابل استرداد خواهد بود.

6- چنانچه در هر مرحله از فرایند واگذاری و تا زمان ابلاغ قرارداد واگذاری مواردی دایر بر عدم احراز صلاحیت متقاضی کشف گردد، سازمان می تواند نسبت به لغو واگذاری به این خریدار اقدام نماید.

7- برنامه یا طرح توجیهی ارائه شده از سوی متقاضیان جزو لاینفک قرارداد واگذاری بوده و به عنوان تعهدات قراردادی خریدار منظور و توسط سازمان خصوصی سازی مورد نظارت قرار می گیرد.

8- متقاضی خرید متعهد می گردد در انتصاب مدیران شرکت واگذار شده شاخص های صلاحیت عمومی موضوع «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری ها» را رعایت نماید. این موضوع در قرارداد واگذاری درج خواهد شد.

► مثبت‌ترین هفته تاریخ بورس با رشد ۴۵ هزار واحدی شاخص
صعود پرقدرت شاخص بورس به ارتفاع ۴۰۹ هزار واحد ◄

مطالب مرتبط
بنر