ورود استارتاپ ها به بازار بورس چه نتایج منفی در پی خواهد داشت؟

چهارشنبه ، 7 خرداد 1399 ، 13:25

در حالی که ماه های انتهایی سال 98 به سبب شیوع بیماری کرونا، مشکلات شدیدی برای کسب و کارها  در سرتاسر جهان به وجود آمد و منجر به یک رکود جمعی به خصوص در بازار سرمایه شد، اما بازار بورس ایران یکی از بزرگ ترین جهش های خود را پشت سر گذاشت. فارغ از اینکه آیا این رشد نتیجه افزایش قیمت دلار، تلاش جامعه برای حفظ ارزش پول خود و یا سعی دولت در جمع کردن نقدینگی جامعه باشد، به جرات می توان این برهه را به عنوان یکی از نقاط عطف بازار سرمایه در ایران دانست.

هجوم مردم به بورس و انتقال سرمایه های مردم به این بازار، موجب شد تا دولت نیز از این روند استقبال کرده و اقداماتی را انجام دهد که این اتفاق را تشدید کند؛ از عرضه سهام شرکت های بزرگی مانند شستا گرفته تا آزادسازی سهام عدالت که با درخواست ریاست جمهوری و با تایید رهبری انجام شد.

طی هفته های گذشته، طوفانی از اخبار در خصوص ورود برخی از استارتاپ ها به بورس، فضای رسانه ای را پر کرده است. صحبت های زیادی در این زمینه شده و افراد نظرات خود را در این خصوص بیان کرده اند؛ برخی مخالف و برخی موافق. بدون شک ورود استارتاپ ها به بازار سرمایه را بایستی تاریخی ترین اتفاق در اکوسیستم استارتاپی دانست. اتفاقی بی نظری که قوانین بازی را برای تمامی شرکت های استارتاپی تغییر خواهد داد. اما سوال اصلی این است که اتفاقی که بعد از این تغییر رخ خواهد داد، چه جنبه های مثبت و منفی خواهد داشت.

حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر در نشستی با رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: "برای عملیاتی شدن مدل‌های پیشنهادی صندوق نوآوری آماده همکاری هستیم. بر این اساس می‌توان موارد درخواستی را مورد به مورد اجرایی کنیم و در صورت بروز مشکل، چالش‌های پیش‌رو را حل کرد." وی در ادامه افزود: " آمادگی همکاری برای ایجاد تابلوی جدید برای شرکت های استارت آپی و متناسب سازی شرایط پذیرش با ویژگی های شرکت های نوآور را داریم."

با توجه به این صحبت ها، می توان گفت که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر از این واقعیت اطلاع دارد که ورود شرکت های نوپا به بازار سرمایه، نیازمند یکسری قوانین و مقرارت متفاوت نسبت سایر کسب و کارهای سنتی هستند. از یک طرف روش های ارزش گذاری استارتاپ ها در مقایسه با کسب و کارهای سنتی کاملا متفاوت بوده که هنوز سازوکار دقیقی در این خصوص ارائه نشده و از طرف دیگر، با توجه به اینکه ریسک سرمایه گذاری در این شرکت ها در مقایسه با سایر شرکت های فعال در بورس، بیشتر است، احتمالا بایستی در یک تابلوی مجزا (حتی متفاوت با بازار پایه) عرضه شوند. با این حال هنوز هیچ راهکار شفافی در این خصوص ارائه نشده است.

در کل استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای مبتنی بر تکنولوژی باعث تحول در اقتصاد هر کشوری می‌شوند و ورود آنها به بورس می‌تواند نقش مثبتی در اقتصاد و مدیریت نقدینگی اقتصاد ایفا کند اما این اتفاق خوب اگر درست مدیریت نشود و سازمان های ذی‌ربط مراقبت و کنترل نکنند، می‌تواند هم چهره بورس و هم استارتاپ‌ها را چرکین کند.

► ثبت سفارش فروش سهام عدالت در تمام شعب بانک مسکن
چاقوی دو لبه ورود استارتاپ‌ها به بورس ◄

مطالب مرتبط
بنر