چالش‌های استارتاپ‌ها در ورود به بازار بورس

دوشنبه ، 12 خرداد 1399 ، 13:46

آیا راهکار جدید فرابورس برای کاهش ریسک پذیری ورود استارتاپ‌ها به بورس نتیجه بخش خواهد بود؟

این روزها تالار شیشه‌ای بورس طرفداران زیادی پیدا کرده و با فراز و نشیب‌های خود توانسته در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گیرد. یکی از خبرهای جنجالی آن، ورود استارتاپ‌ها به بورس بود که سروصدای زیادی به پا کرده و جو دوگانه‌ای را به وجود آورده است.

استارتاپ‌ها یا همان کسب‌وکاهای نوپا برای حفظ روند رشد و پیشرفت خود نیاز به جذب سرمایه دارند. آن‌ها این سرمایه را با فروش بخشی از سهام خود به سرمایه‌گذاران خطرپذیر و یا شرکت‌های بزرگ تر تامین می‌کردند. اما با وجود رکود اقتصادی حال حاضر و کمبود نقدینگی در اکوسیستم کارآفرینی ایران، مشکلاتی برای استارتاپ‌ها به وجود آمده است.

بازار بورس شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و می‌توان گفت کم ریسک‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری و همچنین جذاب‌ترین راه جذب سرمایه برای شرکت‌ها می‌باشد. این جذابیت موجب شده تا برخی از استارتاپ‌های بزرگ برای رفع کمبودهای خود، راهی این بازار پر زرق و برق شوند.

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی در رابطه با چالش های ورود استارتاپ‌ها به بورس گفت: «ورود استارتاپ‌ها به بورس می‌تواند اتفاق خوبی است. این اتفاق علاوه بر اینکه جایگاه کسب‌وکارهای آنلاین را در جامعه مستحکم‌تر می کند، می‌تواند مشکل تامین سرمایه را تا حدودی رفع کند. هر چند من امیدوارم این فرایند به بهترین شکل ممکن انجام شود، با این حال به دلیل چالش‌های زیادی که استارتاپ‌ها برای ورود به بورس با آن روبرو هستند، ممکن است اینگونه نباشد.»


او ادامه داد: «به عنوان مثال فرابورس در سال‌های گذشته روی داشته‌ها، سرمایه معنوی استارتاپ‌ها و ارزش گذاری آنها اختلافات و نظرهایی داشته که می‌تواند برای کسب‌و‌کارهای آنلاین مشکل ساز باشد.»

الفت نسب خبر از راه اندازی ۳ کرادفاندینگ به کمک فرابورس داد و گفت:« ۳ شرکت کرادفاندینگ در چند روز گذشته موفق به کسب مجوزهای لازم از فرابورس شده که در روزهای آینده از آنها رونمایی می‌شود. استارتاپ‌هایی که نیاز به جذب سرمایه کمتر از ۲ میلیارد باشند، می‌توانند به این ۳ شرکت مراجعه کنند.»

دبیر جشنواره وب و موبایل ایران در ادامه گفت: « ما هنوز تجربه کافی برای ورود استارتاپ‌های بزرگ به بورس را نداریم اما اگر اول این کرادفاندیگ‌ها با استفاده از سرمایه محدود و با وجود شرکت‌های نوپایی که هنوز در مرحله رشد خود هستند شروع به کار کنند، اتفاق بهتری رقم می‌خورد. با این کار هم می‌توان ارزیابی دقیق‌تری به این موضوع داشت و همچنین مردم با ماهیت استارتاپ‌ها بیشتر آشنا شده و می‌توانند با پول‌های کوچک استارتاپ‌ها را محک بزنند.»

رضا الفت نسب درباره حباب این روزهای بورس و شکننده بودن استارتاپ‌ها در برابر نوسانات بازار گفت: «دولت در سال آخر فعالیت خود با هدایت سرمایه مردم به بورس به دنبال ارائه گزارش خوبی در کارنامه خود است و ممکن است این حباب کاذب به وجود آمده در بازار بورس به استارتاپ‌ها صدمه وارد کند. با این حال طی سال‌های گذشته، جریان استارتاپ‌ها به دنبال راهکارهایی برای ورود به بورس بوده و اقدامات خوبی هم دراین‌باره صورت گرفته، که موج جدید بورس به این فرایند کمک می‌کند. هرچند ممکن است دولت به دنبال منافع خود باشد اما استارتاپ‌ها هم باید از این فرصت استفاده کنند، حال چه از طریق کراد فاندینگ ها و چه از طریق بازار بورس.»

► چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم؟
ثبت سفارش فروش سهام عدالت در تمام شعب بانک مسکن ◄

مطالب مرتبط
بنر