عرضه اولیه‌های سال 99

چهارشنبه ، 25 تیر 1399 ، 10:31

عرضه اولیه سهام شرکت‌ها یکی از جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس است، ضمن اینکه ریسک چندانی هم ندارد و تقریباً همیشه با سوددهی همراه است. اینجا از آخرین خبرهای عرضه اولیه باخبر شوید. [پس از جدول، نکته‌ها را حتماً بخوانید]


نکته یک: میزان نقدینگی لازم یا مبلغ موردنیاز برای هر عرضه اولیه با این فرمول به دست می‌آید که میزان سهام قابل عرضه را در تعداد خریداران تقسیم می‌کنیم و با ضرب آن در قیمت هر سهم، به این مبلغ می‌رسیم. حالا اگر کارگزاری‌ای دچار مشکل شد یا به هر دلیلی تعداد خریداران کاهش یافت، طبیعتاً سهام بیشتری به باقیماندگان می‌رسد و مبلغ بیشتری هم لازم است و همین‌طور اگر به هر دلیلی میزان خریداران عرضه اولیه افزایش یافت و مورد استقبال قرار گرفت، سهام کمتری به همه می‌رسد و پول کمتری از حسابتان کسر می‌شود. پس علت تقریبی بودن ستون «پیش‌بینی نقدینگی موردنیاز» و تفاوتش با مبادله نهایی این است.

نکته ۲: روال این است که ارزش هر سهم در عرضه اولیه مشخص شده و دارای کف و سقف معینی است. ولی معمولاً به دلیل استقبال عمومی، این عدد در مبلغ سقف معامله می‌شود. در این ستون ما سقف هر سهم عرضه اولیه را می‌نویسیم. ولی این عدد هم با توجه به رویکرد بازار، تقریبی است.

نکته ۳: ستون آخر، گزارش دارایی عرضه اولیه پس از مبادله است. اینکه به هر مشتری چند سهم رسیده و چقدر دارایی باید در پرتفوی خود داشته باشید. این تعداد سهم با ضرب در مبلغ مشخص شده (ستون سوم) نشان می‌دهد که چقدر باید از حساب شما (یا همان قدرت خرید) کسر شده باشد.

نکته ۴: سعی کنید همیشه ۱۰ درصدی بیشتر از «نقدینگی موردنیاز» به حسابتان در نزد کارگزاری‌ها واریز کنید. چرا؟ چون مبلغ ستون آخر فقط قیمت [تقریبی] تمام شده خرید سهام عرضه اولیه است، درحالی‌که این وسط باید کارمزد کارگزاری را هم به این مبلغ افزود! وگرنه اتوماتیک از تعداد سهام خریداری شده‌تان کسر می‌شود.

نکته ۵: روزهایی که این عرضه انجام می‌گیرد، ممکن است سامانه‌های کارگزاری‌ به دلیل ترافیک بالای مراجعه‌کنندگان دچار اختلال شود. اگر می‌خواهید برای خرید عرضه اولیه وجهی به حساب کارگزاری منتقل کنید و از مبادله روز شلوغ بورس جا نمانید، بهتر است روز قبل از عرضه این کار را انجام دهید و امکان خرید خودکار عرضه اولیه را برای کارگزاری فعال کنید.

منبع: رده

► فروش سهام عدالت افراد زیر ۱۸ سال چگونه است؟
مشکل بانک‌ها و کارگزاری‌ها در عدم واریز پول سهام عدالت چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر