عرضه اولیه چیست؟

پنجشنبه ، 17 مهر 1399 ، 14:11
عرضه اولیه (Initial Public Offering) به اولین روزی اشاره دارد که درصد مشخصی از سهام یک شرکت برای اولین‌بار در بازار بورس عرضه شده و عموم مردم می‌توانند مقدار مشخصی از سهام آن شرکت را خریداری کنند.

یکی از اهداف عرضه اولیه، توسعه بازار سرمایه و بهره‌مندی شرکت‌ها از مزایای حضور در بازارهای مالی است. بنابراین عرضه اولیه یک شرکت در بورس یا فرابورس به معنی تازه تاسیس بودن آن نیست، بلکه به معنی دریافت مجوز معامله سهام آن شرکت توسط عموم سرمایه‌گذاران است.

چگونه عرضه اولیه بخریم؟

خرید سهام عرضه اولیه برای هر کسی که کد بورسی دریافت کرده باشد، امکان‌پذیر است. برای ارسال سفارش خرید کافیست گام‌های زیر را طی کنید:

۱- افتتاح حساب در کارگزاری مفید

نخستین گام برای خرید عرضه اولیه، افتتاح حساب در کارگزاری مفید و دریافت کد بورسی است. به این منظور بر روی گزینه افتتاح حساب» کلیک کرده, فرآیند ثبت نام خود را به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری تکمیل کرده و سرمایه‌گذاری در بورس را شروع کنید.

افتتاح حساب

۲- ثبت سفارش خرید در سامانه های معاملاتی

برای ثبت سفارش خرید عرضه اولیه در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید، می‌توان به دو روش عمل کرد:

فعال کردن خرید خودکار عرضه اولیه

با توجه به بالا بودن تعداد عرضه اولیه‌ها، کارگزاری مفید امکان خرید خودکار عرضه اولیه را برای کاربران خود فراهم کرد است. برای استفاده از این امکان کافیست پس از ورود به ایزی تریدر یا آنلاین پلاس، از قسمت توافقنامه‌ها، «توافقنامه ارسال سفارش عرضه اولیه» را در حالت روشن قرار دهید.
توجه کنید که برای خرید خودکار عرضه اولیه بایستی متناسب با هر عرضه اولیه مبلغ کافی در قدرت خرید شما موجود باشد.

ثبت دستی سفارش خرید

علاوه بر امکان خرید خودکار عرضه اولیه کاربران می‌توانند به صورت دستی عرضه‌های اولیه را خریداری کنند. در این صورت بایستی در تاریخ و زمان مربوط به هر عرضه اولیه که توسط ناظر بازار اعلام می‌شود درخواست خود را ثبت کنند.

► معرفی ۲۰ مورد از پرکاربردترین اصطلاحات و مفاهیم بورس (2)
دارا سوم قرار بود خودرویی باشد نه بانکی! ◄

مطالب مرتبط
بنر