تفاوت سرمایه گذاری در بورس با سپرده بانکی

دوشنبه ، 22 دی 1399 ، 20:37
به گزارش بانکی به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، ماشااله عظیمی با تاکید بر سرمایه گذاری بلندمدت در بورس به ایرنا گفت: نگاه سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس باید یک ساله باشد. سودی که سرمایه گذاران از سپرده بانکی به مدت یک سال در نظر دارند را باید کف سرمایه گذاری در بورس قرار دهیم. وی افزود: سهامداران با هر میزان دارایی می توانند نسبت به سرمایه گذاری در بورس اقدام کنند اما در وضعیت فعلی سرمایه گذاری در بازارهای رقیب نیازمند میزان نقدینگی زیادی است که از توان بسیاری از افراد خارج است.

اگر سرمایه گذاران سپرده بلندمدت یک ساله در بانک داشته باشند اما در ٦ ماه اقدام به دریافت سپرده کنند، سود سپرده از یک ساله به کوتاه مدت تبدیل می شود و به نصف سود تعدیل خواهد شد. این مقام مسئول ادامه داد: سرمایه گذاری در بورس مانند بانک نیست و سود سرمایه گذاران در صورت برداشت سرمایه از این بازار کاهش پیدا نمی کند و در صورت فروش سهام بعد از دو روز سرمایه افراد بصورت کامل به حساب آنها واریز خواهد شد.

سهامداران باید در زمان سرمایه گذاری نسبت به تحلیل و بررسی سهام دقت نظر داشته باشند و طبق گزارش شرکت ها، سهمی را انتخاب کنند که از آینده خوبی برخوردار بوده و پیش بینی کنند چه میزان سود در اختیار آنها قرار می گیرد. عظیمی عنوان کرد: نوسان های اخیر بورس چندان معقول نیست و علت آن ناشی از متغیرهای بیرونی و دخالت های صورت گرفته است.

سرمایه گذاری با نگاه کمتر از یک سال هیچ فایده ای ندارد. افرادی که بدون هیچ اطلاعاتی به این بازار ورود و صف خرید ایجاد می کنند در زمان اصلاح بدون هیچ تحلیلی به سرعت اقدام به فروش سهام و ایجاد صف های فروش می کنند که همین امر زمینه ایجاد نوسان شدید را فراهم می کند. وی اضافه کرد: در چند روز اخیر تصمیمات حاکمیتی در زمینه قیمت گذاری، بازار را تحت تاثیر قرار داد در حالی که این اقدام را قبول نداریم و به جز ایجاد روند منفی و عدم اطمینان نسبت به سرمایه گذاری در این بازار فایده دیگری ندارد. سهام شرکت ها نباید در بازار رها شوند، الزام شده بسیاری از سهام دارای سبدگردان و متولی باشند. عظیمی با بیان اینکه اتفاقات چند وقت اخیر زمینه عمق بخشیدن معاملات بورس را فراهم کرد، تصریح کرد: سهامداران نباید بی‌اطلاع برای سرمایه گذاری در این بازار ورود کنند بلکه ضمن استفاده از تجربیات افراد خبره مانع از ضرر و زیان های احتمالی و سنگین شوند.

اکنون در شورای عالی بورس در حال تنوع بخشیدن به صندوق های سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت آنها هستیم که این مسایل، ریسک های تهدیدکننده بازار را کاهش می دهد.


► اطلاعیه وزارت اقتصاد درباره استعفای رییس سازمان بورس
بانک تجارت چگونگی واگذاری سهام دولت به بانک‌ها را اعلام کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر