همه چیز درباره اختصاص تسهیلات برای سهامداران عدالت

شنبه ، 28 فروردين 1400 ، 14:41

بالاخره امکان اخذ کارت اعتباری سهام عدالت میسر شد. آن دسته از سهامدارانی که روش غیرمستقیم را برای آزادسازی سهام خود انتخاب کرده بودند، هم‌اکنون قادر خواهند بود تا به صورت اینترنتی درخواست الکترونیکی دهند و کارت اعتباری‌شان را دریافت کنند. اینجا درباره این کارت، نکته‌هایش و روش دریافت آن نوشته‌ایم.


دلیل صدور و دریافت کارت اعتباری سهام عدالت چیست؟ برای اینکه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سودی که امسال برای اوراق بهادار برآورد شده است، میان ۵۰ میلیون نفر ایرانی به خوبی توزیع شود و سهامداران هم از رضایت بیشتری برخوردار باشند، صدور این کارت‌های اعتباری پیشنهاد شد.


به این شکل سهامدارانی که نیاز دارند تا مبلغی کمتر از ۶۰ درصد از ارزش سهام خود را دریافت کنند، دیگر مجبور نمی‌شوند سهامشان را بفروشند و قادر خواهند بود تا از طریق اخذ کارت اعتباری سهام عدالت، نیاز خود را برطرف کنند. در حقیقت دارایی سهام عدالت پشتوانه صدور کارت اعتباری برای هر فرد خواهد بود. کارت اعتباری که دارندگان سهام عدالت بتوانند آن را در مراکز فروش و خدمات خرج کنند.


این کارت‌ها برای همه سهامداران عدالت (مستقیم و غیرمستقیم) که سهام خود را نفروخته باشند، فعال می‌شود.


مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت چقدر است؟

بنابه گفته رئیس‌جمهوری، از هفته آینده و در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان، کارت اعتباری با پشتوانه سهام‌عدالت صادر می‌شود. اما مهم‌ترین نکته، مبلغ حدودی این اعتبار است که کاملا به شکل غیرحضوری انجام می‌شود. هرچند این عددها با توجه به درصدی که بانک‌ها از توثیق سهام عدالت اختصاص می‌دهند، متفاوت خواهد شد ولی مبنای خوبی برای تعیین حدود کارت اعتباری سهام عدالت است؛


کارت اعتباری برای دارنده سهام عدالت یک میلیون تومانی: ۱۴ میلیون تومان

کارت اعتباری برای دارنده سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی: ۷ میلیون تومان

یعنی اگر در خانواده‌ای، ۳ نفر سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی دارند (اغلب دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی هستند) و آن را نفروخته‌اند، می‌توانند به ازای هر نفر، ۷ میلیون تومان و در کل ۲۱ میلیون تومان اعتبار از بانکشان بگیرند. یعنی از مجموع ۴۹ میلیون نفر، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری که سهام خود را فروخته اند، کارت اعتباری دریافت نمی‌کنند. بقیه نکات این اعتبار را در ادامه بخوانید.


نکات جدید درباره کارت اعتباری سهام عدالت

برخی از این نکات، در ادامه همین مطلب توضیح داده شده ولی برای اینکه مرور کرده باشیم؛


۶۰ درصد دارایی سهام عدالت توسط بانک مبنای صدور کارت اعتباری می‌شود.

سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، حتی اگر یک سهم هم از پرتفوی سهام عدالت خود فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند.

اگر متقاضی روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده باید گزینه تغییر کارگزار ناظر را فعال کند.

اگر یک مرجع قانونی به هر دلیل و شکلی، به شرکت سپرده‌گذاری اعلام کرده که سهام فرد توقیف است، آن فرد نمی‌تواند کارت اعتباری دریافت کند.

فرایند ارائه این تسهیلات زمان‌بر است و فعلا در بانک‌های ملی و تجارت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

کارت اعتباری سهام عدالت یک کارت مجزا و فیزیکی نیست. بلکه نوعی دسترسی و اعتبار است که از سمت بانک به مشتری داده می‌شود. مثلا اگر از بانک ملی کارت اعتباری گرفته باشید، می‌توانید به فروشگاه طرف قرارداد این بانک مراجعه و خرید کند.


شماره تماس کارت اعتباری سهام عدالت

اگر متقاضی دریافت کارت‌های اعتباری سهام عدالت هستید باید به یکی از درگاه‌های بانکی مراجعه کنید و خدمت توثیق سهامتان (فرم‌های اداری وثیقه گذاشتن سهام) را انتخاب کنید.


برای این کار نیاز به هیچ‌گونه مراجعه حضوری، مدرک متفاوت یا سند و ضامن ندارید و تنها باید به سراغ سامانه سجام بروید و احراز هویت‌تان را انجام دهید تا اطلاعات شما در سیستم بورس و بانک یکی باشد. اگر می‌خواهید از آخرین وضعیت سهام عدالت خود مطلع شوید، تنها کافی است با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرید.


 


چه بانک‌هایی کارت اعتباری سهام عدالت می‌دهند؟

در حال حاضر ۱۰ بانک به‌طور قطعی با بورس تفاهمنامه همکاری امضا کرده‌اند و درحال عملیاتی کردن فرآیند صدور کارت اعتباری برای سهامداران عدالت هستند. تا اینجا فقط بانک‌های ملی و تجارت زیرساخت‌های لازم برای ثبت‌نام و ارائه کارت را فراهم کرده‌اند و هنوز بقیه بانک‌ها این خدمات را ارائه نمی‌دهند.


با توجه به گفت‌وگوی ایسنا با معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد، مصوبه‌ای از سوی دولت آماده شده که به جز بانک‌های ملی و تجارت باید بانک‌های دیگر هم برای صدور کارت اعتباری سهام عدالت مشارکت کنند. به گفته عباس معمارنژاد، تا اردبیشهت سال جاری، سایر بانک‌ها باید این طرح را اجرا کنند.


 


چگونه کارت اعتباری سهام عدالت بگیریم؟ | راهنمای گام به گام

از شروط اولیه برای اخذ کارت اعتباری سهام عدالت ثبت‌نام در سامانه سجام است. اگر تا به حال در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اید، ابتدا باید به سایت سجام بروید و این کار را به راحتی انجام دهید. لینک زیر کمک‌تان می‌کند تا راحت‌تر این کار ضروری را انجام دهید.


 در یکی از بانک‌های عاملی که این طرح را اجرا می‌کند (فعلا بانک ملی و تجارت) حساب دارید؟ فعال هست؟ حتما آن را فعال کنید و احراز هویت بانکی را انجام دهید.اگر همه این‌ها را به‌طور معمول دارید، که مشکلی نیست!

فعال کردن موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک بانک‌های عامل. چراکه شیوه ثبت‌نام کارت اعتباری سهام عدالت غیرحضوری است و برای این کار باید هم حساب‌تان فعال باشد و هم راه‌های بانکداری الکترونیک‌تان در دسترس.

حالا نوبت بانک‌تان است که هر کدام به شیوه‌ای ثبت‌نام را انجام می‌دهند. یکی اپ اختصاصی زده و یکی در همان موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک به شما امکان ثبت‌نام و امضای الکترونیک می‌دهد. [روش استفاده از اپلیکیشن بانک ملی برای کارت اعتباری سهام عدالت را در انتهای همین مطلب بخوانید]

اگر روش مدیریت غیرمستقیم سهام را انتخاب کرده‌اید، مشکلی دیگری نیست و بقیه مراحل را خود بانک انجام می‌دهد و سهام‌تان را وثیقه این اعتبار می‌کند.

اگر روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اید و سهام هم نفروخته‌اید، همچنان مشمول کارت اعتباری هستید ولی همانطور که بالاتر هم توضیح داده شد و خواندید، باید کارگزار ناظر را به بانک عامل تغییر دهید تا بانک بتواند سهام‌تان را تا هنگام بازپرداخت تسهیلات در اختیار بگیرد.

طبیعتا مدتی طول می‌کشد که همه این کارها در سیستم اداری-بانکی انجام شود و اعتبار به حساب‌تان تخصیص داده شود. مبلغ تقریبی این اعتبار هم در بالا آمده است. چرا تقریبی؟ چون امکان دارد بانکی به‌جای ۶۰ درصد سهام عدالت، ریسک نکند و ۵۰ درصد را وثیقه کند. در نتیجه عدد نهایی مبلغ اعتبار کمتر می‌شود.


نحوه اختصاص کارت اعتباری سهام عدالت هم به تصمیم بانک عامل بستگی دارد. یعنی بانک‌ می‌تواند این مبلغ را به کارت عادی مشتری‌های خود اضافه کند، آن را به شکل کارت خرید از فروشگاه‌های مشخص‌شده ارائه دهد یا به کمک روش‌های نوین پرداخت، شارژ کند.



مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت چقدر است؟

با توجه به نوع سهامی که در سهام عدالت برای شما تفکیک شده، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، قیمت سهامتان در پایان روز قبل را برای صدور مبلغ کارت اعتباری‌تان در نظر می‌گیرد. هر بانک بسته به سطح پوشش ریسک خود درصد اعتبار این کارت‌ها را مشخص می‌کند؛ این درصد از ۵۰ درصد ارزش روز دارایی فرد تا ۱۰۰ درصد متغیر است. اما آنطور که به گوش می‌رسد تا سقف ۶۰ درصد ارزش سهام عدالت، اعتبار در نظر گرفته خواهد شد. یعنی معادل درصدی که امکان آزادسازی آن فراهم شده است.


نحوه بازپرداخت تسهیلات کارت اعتباری سهام عدالت

اگر تا ۲۹ روز پس از استفاده از کارتتان مبلغی را که خرج کرده‌اید تسویه کنید، هیچ سودی به مبلغ بازپرداخت تعلق نمی‌گیرد و وام قرض‌الحسنه محسوب می‌شود. ولی در غیراینصورت، تسهیلات ارائه شده با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳ ساله محاسبه می‌شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر بازپرداخت‌های خود را به طور منظم انجام ندهید این امکان وجود دارد که دارایی سهام عدالت شما از طریق بانک به فروش برود. مثل همه وثیقه‌ها دیگر!


 


مدارک لازم برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، برای اینکه کارت اعتباری عدالت خود را دریافت کنید نیاز به جمع‌آوری مدارک خاصی ندارید و همان احراز هویتی که توسط سجام انجام می‌شود و سپس به بانک اطلاع داده می‌شود، مبنای دریافت کارت اعتباری شماست. یعنی یک‌بار برای همیشه احراز هویت می‌شوید و با کد بورسی که دریافت کرده‌اید دیگر نیاز به مدارک جدیدی نیست. فقط کد بورسی را همیشه همراه داشته باشید و فراموشش نکنید.


کارت اعتباری سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

تمامی سهامدارانی که سهام ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی دارند، چه روش مستقیم و چه غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و در سامانه سجام هم ثبت‌نام کردند، مجاز به اخذ کارت اعتباری سهام عدالت هستند.


نکته یک: برای کسانی که روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده باشند، شرط اصلی این است که حتی یک سهم خود را نفروخته باشند تا مشمول این طرح شوند. در غیراین‌صورت امکان بررسی میزان ۶۰درصد سهام وجود ندارد و مشمول دریافت کارت اعتباری سهام عدالت نمی‌شوند.


نکته ۲: برای کسانی که روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده باشند، باید گزینه تغییر کارگزار ناظر را فعال کنند تا بانک بتواند سهام آن‌ها را وثیقه کند.


 


با کارت اعتباری سهام عدالت از چه فروشگاه هایی خرید کنیم؟

توجه داشته باشید که «اعتبار» با «وام نقدی» تفاوت دارد. هر بانکی مجاز است که شیوه هزینه‌کرد اعتبار را تعیین کند. در حال حاضر و تا جایی که اعلام شده، با کارت اعتباری سهام عدالت می‌توانید از ۳ فروشگاه افق‌کوروش، رفاه و وین‌مارکت خرید کنید. پس نه امکان جابه‌جایی پول وجود دارد و نه خریدهایی متفرقه. مگر اینکه در روزهای آینده، بخشنامه جدید یا شیوه‌نامه‌ای از طرف دولت برای روش مصرف اعتبار، اعلام شود.


نکته: کارت اعتباری شما همه محصولات این فروشگاه‌ها را پوشش می‌دهد. حتی اگر به لوازم خانگی نیاز پیدا کردید، می‌توانید به همراه کارت اعتباری‌تان به فروشگاه‌های مشخص‌شده بروید و کالای موردنظرتان را خریداری کنید.


 


روش ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت با اپلیکیشن های بانکی

به کمک اپلیکیشن‌های بانکی به راحتی و خیلی سریع ثبت‌نام کارت اعتباری سهام عدالت انجام می‌شود و در این شرایط کرونایی نیازی نیست که حضوری به بانک مراجعه کنید. در حال حاضر از بین ۳ بانک ملی، ملت و صادرات تنها بانک ملی است که ثبت‌نام خود را اپلیکیشنی انجام می‌دهد و ۲ بانک دیگر منتظر اجرایی شدن این خدمت هستند. پیگیری‌ها ما نشان داد که هنوز بخشنامه‌های لازم برای اجرایی شدن این طرح، به دست بانک‌ها نرسیده است؛ سوخت و سوز ندارد ولی دیر و زود دارد!


راهنمای گام‌به‌گام ثبت‌نام کارت اعتباری سهام عدالت در اپلیکیشن بانک ملی

بانک ملی ۳ اپلیکیشن شصت، بله و ایوا را به دارندگان سهام عدالت خود معرفی کرده است. برای شروع عملیات ثبت‌نام، یکی از این اپلیکیشن‌ها را انتخاب کنید، گزینه نشان بانک را در آن پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید. برای استفاده از سرویس‌های نشان بانک حتما باید نمونه امضا خود را ثبت کرده باشید.


برای ثبت امضا باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:


شماره موبایل خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کد کلیک کنید.

بعد از ثبت کدی که برایتان پیامک شد، تصویر پشت و روی کارت ملی خود را در کادر بارگذاری کرده و شماره ملی‌تان را دستی وارد کنید.

برای تطبیق چهره‌تان با عکس کارت ملی، باید دوربین جلوی گوشی را مقابل صورت خود قرار دهید، عکس بگیرید و صورتتان را به آرامی جابه‌جا کنید. اطلاعات سه بعدی چهره شما به سرور داده می‌شود.

در قسمت مشخص‌شده امضا کنید.

حال باید به بخش نشان اعتباری مراجعه کنید. نشان اعتباری برای آن دسته از افرادی است که روش آزادسازی غیرمستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند و حالا می‌خواهند سهام آنها نزد بانک ملی وثیقه شود.


در این قسمت شماره ملی خود و کد امنیتی را وارد کنید، سپس گزینه با قوانین و مقررات موافق هستم را انتخاب کرده و بعد از خواندن صفحه‌ای که پیش رویتان قرار می‌گیرد، بر روی گزینه تایید و امضا کلیک کنید.


بعد از ثبت کد ارسالی، صفحه‌ای برایتان باز می‌شود که باید گزینه‌های درخواست توثیق سهام و قرارداد مراجعه صدور نشان اعتباری را مرحله به مرحله انتخاب کنید و پس از خواندن متن‌ها بر روی گزینه تایید و امضا کلیک کنید. کد امنیتی آخر هم که وارد کنید ثبت‌نامتان به پایان می‌رسد.


به همین راحتی درخواست شما تکمیل و کارت اعتباری سهام عدالت شما طی ۲۴ ساعت آینده برایتان صادر خواهد شد.


► شرط اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها چیست؟
بورس هفته جدید را هم با چراغ قرمز آغاز کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر