چراباید سرعین را دید؟+عکس

دوشنبه ، 28 آذر 1390 ، 08:53

سرعین یکی از شهرهای کوچک استان اردبیل است که شهرتی جهانی دارد و هر کسی به این استان سرمی زند چند ساعتی هم که شده از این شهر و جاذبه های توریستی آن دیدار می کند. دراین گزارش شما را با آنچه مردم را به این شهر می خواند، آشنا می کنیم.

مشخصات جفرافیایی سرعین


شهر توريستي سرعين با مساحتي حدود 400 هكتار در 48 درجه و 5 دقيقه طول شرقي و38درجه و15 دقيقه عرض شمالي واقع گرديده است. فاصله اين شهر از مركز استان در حدود 28 كيلومتر،از تبريز230 كيلومتر و از تهران 619 كيلومتر مي باشد.
ارتفاع متوسط اين شهر از سطح درياي آزاد در حدود 1650متر مي باشد. متوسط حداكثر درجه حرارت هوا 25 درجه سانتي گراد و حداقل متوسط ‌دماي آن 7/8- درجه سانتيگراد مي باشد.

ميزان بارندگي ساليانه حدود520ميليمتر مي باشد،جمعيت ساكن در شهر سرعين در سال5250،1382 نفر اعلام شده است.
نظام حمل و نقل سرعين تابعي از سفرهاي گردشگري مي باشد و مهمترين واسطه حمل و نقل،جاده اي مي باشد.
شهر با توسعه خوب تاسيسات زير بنايي است که سطح برخورداري افراد جامعه در مورد برق 100%،تلفن80%، گاز90%و آب 95% مي باشد.

شهر سرعين داراي مهمترين منبع اقتصادي منطقه مي باشد كه جاذبه هاي گردشگري اين شهر محسوب می شود،شهر سرعين در سال 82 پذيراي 3/600/000 نفر گردشگر بوده است كه از اين تعداد 25000 نفر گردشگر خارجي بوده است،جاذبه هاي گردشگري شهر سرعين آبهاي گرم اين شهر و طبيعت زيباي سبلان مي باشد كه عامل اصلي در جذب توريست است .

اين شهر از لحاظ صنعت داراي يك واحد كارخانه آردسازي و سه واحد چوب بري و 3كارخانه فعال آب معدني  و تهيه دوغ مي باشد.
از لحاظ كشاورزي محصولات بعمل آمده در منطقه سرعين اعم از ميوه ها (سيب-گلابي-آلوچه-آلوچه وحشي-گيلاس-زردآلو و گردو) و حبوبات و غله (سيب زميني-گندم-جو-عدس-لوبيا-شلغم وغيره)بيشتر به مصرف مردم شهر و روستاهاي منطقه مي رسد.
از نظر اقتصادي سرعين شهر خدماتي است، به طوريكه از كل جمعيت 5250 نفري شهر 7% در بخش كشاورزي و 18% در بخش صنعت و معدن و 75%در صد در بخش خدمات مشغولند.


چشمه های آب گرم

 


یکی از مشهورترین جاذبه های سرعین چشمه های آب گرم آن است که سالها با بی توجهی های مسئولان به روشی سنتی و بدور از اصول بهداشتی نگهداری می شد که خوشبختانه طی سالهای اخیر توجهات ویژه ای به آن شده و زمینه استفاده هرچه بهتر مردم از آن فراهم شده است.

آب و هوای دلپذیر و معتدل نیز جاذبه ای است که  قبل و بعد از ورود به شهر و منطقه سرعین، گردشگران از آن بهره مند می شوند و از عمده ترین دلایل روی آوردن گردشگران به این منطقه می باشد. این شهر در زمینه توریسم درمانی رتبه نخست را در کشور دارا بوده و لازم است در نقاط دیگر کشور نیز با الگو برداری از این شهر توجه ویژه به مناطقی که از لحاظ محیطی دارای چشمه های آب گرم هستند، صورت گیرد؛ زیرا گردشگری درمانی از مواردی است که حتی خانواده هایی با منابع مالی ضعیف تر نیز مایل به انجام آن هستند.

منافعی که آب های معدنی برای ناراحتی پوستی، دردهای مفصلی و... دارند می تواند دلیل خوبی برای مسافرت خانواده هایی باشند که مشکلاتی در این زمینه دارند. به جز آب گرم، توریسم درمانی در مناطق دیگری همچون دریاچه ارومیه نیز دیده می شود که مردم از گل و لای و آب آن برای منافع درمانی استفاده می نمایند؛ به طور کلی این جنبه از گردشگری در کشور می تواند به خوبی رشد و گسترش پیدا کند و در صورت توجه کافی آینده بسیار خوبی برای آن پیش بینی می شود.
خوشبختانه بهداشتی شدن چشمه های آب گرم نیز کمک بسیار زیادی در جذب گردشگر به سرعین کرده است. بیشتر چشمه های آب معدنی منطقه اکنون به صورت استخرهای سرپوشیده و با امکانات کامل درآمده که غالبا به صورت دو سانس هم برای آقایان و هم برای خانم ها فعالیت می نمایند.

 

آب چشمه ها حاوی املاح معدنی گوناگون بوده و pH آنها کمی اسیدی است. آب چشمه ها غالبا کدر و شبیه به آب هایی است که کمی گل آلود شده اند. بیشتر آب های داخل شهر در محدوده دمایی کمی بالاتر از 40 درجه سانتیگراد بوده و در بدو ورود به استخر، داغ به نظر می آید. در غالب ایام سال استخرها شلوغ بوده به نحوی که در بعضی استخر های معروفتر حتی ممکن است در هر متر مربع چند نفر در حال شنا باشند.

شهر سرعین مانند سایر نقاط این منطقه دارای تابستان های خنک و دلپذیر و زمستان های سرد و پر برف است. البته سرمای هوا مانع از ورود گردشگران به این منطقه نمی شود و گرمای طبیعی آب های معدنی عاملی برای افزایش جذابیت مسافرت زمستانی به سرعین است. علاوه بر این وجود پیست اسکی الوارس سبلان عامل دیگری برای افزایش جذابیت گردشگری این شهر است.

عسل و سرشیر، معروف ترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان و به خصوص سرعین می باشد. دامنه ها و کوهپایه های حوالی سبلان به لحاظ تنوع گیاهی و ویژگی های اقلیمی، استعداد فوق العاده ای برای تولید عسل و زنبور داری دارد. بهترین نوع عسل در دامنه های پوشیده از سنبل، ریحان، پونه و گون سبلان تولید می شود و به سبب مرغوبیت شهرت  بسیاری پیدا کرده است.

 

آش دوغ سرعین نیز بسیار معروف است؛ بعید است که گردشگری به این منطقه مسافرت کند و دست کم یکبار از این غذای محلی نخورده و لذت نبرد. کباب های محلی این منطقه نیز بسیار معروف و مورد علاقه گردشگران است. این شهر با داشتن هتل ها و مهمانپذیرهای متعدد؛ دارای امکانات بسیار مناسب برای اقامت میهمانان بوده و در مقایسه با سایر نقاط گردشگری کشور به نظر می آید تسهیلات توریستی بسیار مناسبی در این شهر تهیه دیده شده است. گرچه با وجود این امر در تابستان استقبال بسیار زیاد ایرانگردانی که بسیاری از آنان برای استفاده از خواص درمانی آب گرمها به سرعین سفر کرده اند ممکن است نیاز بیشتر به امکانات را نیز یاد آور شوند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► کن,بهشتی همین نزدیکی ها
گزارش تصویری/ با عجایب هفت‌گانه طبیعی زمین آشنا شوید ◄

مطالب مرتبط
بنر