"تار" دریاچه ای در دل کوه های دماوند/عکس

يكشنبه ، 23 مهر 1391 ، 08:03

موقعیت جغرافیایی منطقه ای که دریاچه "تار" در آن واقع شده به گونه ای است که گرداگرد آن را با فواصل متفاوت، کوههایی دربرگرفته که از سطح دریاچه بین 50 تا 500 متر ارتفاع دارد.وجود این ارتفاعات در کنار یکدیگر بدون آنکه دره ای آن را شکافته باشد موجب پیدایش گودالی شده است که دریاچه تار در آن تشکیل شده است.

خصوصیات دریاچه تار

این دریاچه که در میان خط الرأس "دو برار" و "زرین کوه" محصور شده، یکی از دریاچه های آب شیرین ایران است که طول آن بیش از یک کیلومتر و عرض آن در حدود ۲۵۰متر است. حوزه آبخیز دریاچه تار از شمال  به خط الرأس ارتفاعات کوه چنگیز چال و قره داغ و از جنوب به خط الراأس زرین کوه منتهی می شود.

 

 

جاده های ارتباطی دریاچه های تار و هویر

تقریباً 70 درصد آبهای دریاچه تار و هویر از بخش شمالی و آبریزهای ارتفاعات مذکور تأمین می شود که جاده های ارتباطی آن جاده شوسه شرقی و غربی که از روستای هویر به سمت دماوند و بالعکس از شهرستان دماوند به طرف روستای هویر کشیده شده است که از جنوب دریاچه می گذرد.


شاخص بارندگی


760میلی متر میانگین بارندگی در این دریاچه ها است. از نظر بارندگی بر اساس مطالعات صورت گرفته متوسط بارندگی در حوزه آبخیز دریاچه های تار و هویر 760 میلی متر محاسبه شده است و درجه حرارت در گرمترین ماه سال تیرماه است که میزان دمای آن حدود 18 درجه سانتی گراد محاسبه شده است. دریاچه تار و هویر به صورت دو مخزن طبیعی در پایین کوه قره داغ قرار گرفته است که حدود 2900 متری از سطح دریا قرار دارد، که حوزه آبخیز دریاچه تار 46.1097 هکتار در بالادست و حوزه آبخیز دریاچه هویر با مساحت 13.676 هکتار در بالادست حوزه رودخانه هویر واقع شده است.



تنوع زیاد و تراکم پایین پوشش گیاهی دریاچه تار


بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه آبخیز از لحاظ تنوع پوشش گیاهی تقریباً غنی ولی از  نظر تراکم پوشش گیاهی ضعیف است. تراکم پوشش گیاهی رابطه مستقیمی با فرسایش خاک دارد که در ارتفاعات شمالی و در قسمتهای تپه ماهوری به علت فرسایش و فعالیت دامداران سیر نزولی را طی می کند. این دریاچه از نظر حیات وحش جانوری شامل قوچ، میش البرزی و کل بز است و آبزیان موجود در دریاچه تار و هویر را ماهی قزل آلای رنگین کمان زرد پر شامل می شود.


جذب سالانه 120 هزار گردشگر

گفتنی است که سالانه از این منطقه گردشگری 120هزار نفر بازدید می کنند که از سوی بخش خصوصی امکاناتی از قبیل چادرهای موقت و سرویس بهداشتی برای آنها فراهم شده است.


امکان اسکان گردشگران در شب


گردشگران این منطقه شبها نیز می توانند کنار دریاچه "تار" اسکان کنند زیرا امنیت منطقه تار به صورت شبانه روزی با یگان حفاظت محیط زیست دماوند تأمین است. شهرستان دماوند به دلیل وجود آثار تاریخی متعدد، شرایط آب و هوایی مناسب در تابستانها و وجود جاذبه های طبیعی؛ از جایگاه ویژه ای در حوزه گردشگری استان تهران برخوردار است. آنچه در این میان نقش آفرینی مهمی می کند، حافظت از مناطق گردشگری است که باید از سوی مسئولان امر و گردشگران مورد توجه قرار بگیرد زیرا این مناطق بکر، کمیاب هستند و در صورت نابودی، دیگر به شکل اولیه خود باز نمی گردند.

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► در قاب تصویر/ عجیب ترین هتل های ساخته شده در دنیا
گزارش/ تبریز توسعه یافته ترین شهرایران! ◄

مطالب مرتبط
بنر