گردشگری/ جاذبه های گردشگری استانبول

يكشنبه ، 21 مهر 1392 ، 05:20

استانبول در ترکیه از نظر مسافت فاصله زیادی با ایران ما ندارد و ایرانیان زیادی دلشان می خواهد از مهمترین شهر همسایه غربی دیدن کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر، استانبول ترکیه تنها شهری در جهان است که در دو قاره یعنی آسیا و اروپا قرار گرفته و شاهرگ حیاتی ترکیه به شمار می آید.

این شهر به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می شود. بخش آسیایی مملو از معماری های آسیایی و بخش اروپایی آن بسیار دیدنی و زیباست.

موقعیت جغرافیایی

شهر استانبول در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را جدا می‌کند بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی

در اواخر بهار یا اوایل پاییز می توانید از روزهای آفتابی و هوای گرم لذت ببرید. اواسط تابستان، هوا بسیار گرم و شرجی است. از اواخر آذر تا آخر اسفند، بادهای سردی از سمت دریای سیاه می وزند و مه و گاهی برف سطح شهر را می پوشاند. اما در عوض، قیمت همه چیز ارزان تر است.

اقتصاد استانبول

امروزه استانبول مرکز صنعتی ترکیه است. بسیاری از نقشه ها و طرح های تولیدی اصلی در شهر متمرکز شده است. استانبول و ایالات اطراف آن کتان، میوه، روغن زیتون، ابریشم و تنباکو تولید می‌کنند. فرآورده‌های غذایی، تولید منسوجات، محصولات روغنی، مواد لاستیکی و فلزی، چرم، مواد شیمیایی، الکترونیکی، شیشه ای، ماشینی، کاغذ و محصولات کاغذی از تولیدات صنعتی مهم شهر می‌باشند.

چشم انداز اصلی دیگر از اقتصاد استانبول گردشگری و جهانگردی است. هزاران هتل و صنعت‌های دیگر مرتبط با جهانگردی در استانبول وجود دارد که به گردشگران و بازدیدکنندگان به طور حرفه‌ای خدمت می‌کنند.

دیدنی ها

اباصوفیه


ایاصوفیه یا حاجیاسوفیا کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) ماموریت یافتند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند.در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده‌است. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر می‌باشد که بوسیله ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده‌است .

مینیا تورک

مینیا تورک با مساحت 60 هزار متر مربع شامل 15 هزار متر مربع فضای ماکت، 40 هزار متر مربع فضای سبز و آزاد و همچنین 3 هزار و 500 متر مربع فضای سرپوشیده و نیز 2 هزار متر مربع استخر و راه آبی و با گنجایش 500 اتومبیل پارکینگ در سال 2003 به عنوان بزرگترین پارک مینیاتوری دنیا افتتاح شد .

این پروژه با برنامه ریزی خاص و دقت و ظرافتی خاصی در مدت زمان ۲۲ ماه تکمیل شد. پارک مینیاتوری ترکیه (مینیاتورک) در دنیا از نظر مساحت موجود برای ماکت و مدت زمان اجرا و پایان پروژه دارای رتبه تخست در جهان میباشد و در حفیفت یک شهر مینیاتوری است . در ابتدا 105 هثر تاریخی شامل ۴۵ اثر تاریخی استانبول، ۴۵ اثر تاریخی آناتولی و ۱۵ اثر تاریخی که امروزه خارج از مرزهای ترکیه قرار دارند و در زمان امپراتوری بزرگ عثمانیها جزء قلمرو انها بحساب میرفتند در معرض دید علاقمندان قرار گرفت .

 

تنگه بسفر

در مدت اقامت خود در استانبول ، هرگز گشت و گذار با قایقهای قدیمی و سنتی در تنگه بسفر را فراموش نکنید. این تنگه در واقع قاره اروپا را از قاره آسیا جدا می کند. سواحل تنگه بسفر ترکیبی است از زمانهای گذشته و حال و به نوعی شکوه و جلال امروزی و زیبائی و سادگی گذشته را به تصویر می کشد. هتل های مدرن و ویلاهای چوبی قرار گرفته در حاشیه ساحل به همراه کاخهای زیبای مرمرین که در مجاورت قلعه های سنگی روستائی و دهکده های کوچک ماهیگیری قرار گرفته جذابیت این منطقه را دو چندان نموده است. گردش با قایق یکی از بهترین راههای تماشای اطراف تنگه بسفر است .

با گردش در این منطقه توسط قا یق که بصورت زیگزاگ حرکت می کنند شما این امکان را خواهید داشت تا تقریباً تمامی ساحلهای اطراف تنگه را از نزدیک مشاهده کنید. در صورت تمایل به گردش با قایق در این نواحی از ایستگاه امین انو سوار بر کشتی شوید.هزینه گردش با کشتی در این منطقه علیرغم زمان 6 ساعته آن بسیار مقرون به صرفه می باشد. درصورت تمایل به استفاده از قایقهای اختصاصی جهت گردش ، در اطراف منطقه خلیج آژانسهای مخصوصی وجود دارد که با مراجعه به آنها می توان به سیاحت پرداخت. در این آژانسها تورهای نیم روزه شبانه یا روزانه دایر می باشد.

میدان تاکسیم

تاکسیم یک محله مدرن و شلوغ در بخش اروپایی استانبول است. رستوران ها و کافه های باکلاس و هتل هایی همچون جیلان اینترکانتیننتال و گراند هایت استانبول، در این محله واقع اند. فست فود خور ها هم می توانند در این محله سراغ برگر کینگ بروند.

ساختمان جمهوریت در بخش غربی این میدان واقع است که به یاد جمهوری ترکیه در سال 1923 ساخته شد.

دیگر مناطق دیدنی استانبول از این قرارند: مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، کاخ دلما باغچه، بازار بزرگ استانبول، موزه باستان شناسی، کلیسای چورا، برج گالاتا، قلعه روملی حصار، برج دختر، هفت برج بدیکوله، کاخ چراغان، جزیره بیوک آدا، موزه هنرهای اسلامی، منطقه پولونزکوی و مسجد رستم پاشا.

مراکز خرید

استانبول با دارا بودن مراکز خرید زیاد محبوبیت میان همه علاقه مندان به خرید در دنیا دارد. یکی از مراکر خرید مرکز خرید آکمرکز است. این مرکز خرید شامل فروشگاه های پوشاک زنانه مردانه بچه گانه انواع اسباب بازی عینک و وسائل الکترونیک و اصولاً هرچه که شما بخوهید را در این فروشگاه خواهید یافت.

یکی از بازارهای خوب استانبول جهت خرید بازاری سقف دار است به نام بازار کاپالی چارشی. در این بازار بیش از چهار هزار مغازه و بوتیک وجود دارد. کوچه فراشان و فرش فروشان ، کوچه زرگرها کوچه پارچه فروش ها و بخش های مختلف که خرید در استانبول را متنوع می کند. بر اساس نظر کارشناسان بازار کاپالی چارشی یکی از مراکز مهم خرید در شهر استانبول است.

جالب است بدانید یکی از سوغاتی های ترکیه که به همه نقاط دنیا صادر می شود قلیان است. قلیان که در کشورهای اروپایی به شیشه معروف است از ترکیه به صورت سوغاتی و یا به گونه های مختلف صادر می شود. هنرهای دستی ، قالیچه ، ظروف سرامیکی برنجی و بسیاری دیگر از این دست از جمله خرید استانبول را شامل می شود. در قسمت غربی این بازار که همان دربدستان قدیمی است انواع اشیاء عتیقه نیز به فروش می رسد.

بازار دیگری به نام می سر چارشی نیز در استانبول می باشد. این بازار به طور تخصصی به فروش و ادویه جات می پردازد. فضای این بازار پر است از ادویه جات مختلف كه بوي آنها به مشام می رسد.

در بازار هنرهای استانبول همانند مدرسه محمد افندی که در قرن هجدهم بنا شده و یا مدرسه جعفر آقا که مربوط به قرن شانزدهم است نیز شما می توانید از صنایع دستی هنرمندان بزرگ بهره گیرید.

اما شاید مهمترین خرید استانبول پارچه و پوشاک و البسه است. برای خرید پوشاک و پارچه بهترین نقطه خیابان استقلال ، خیابان جمهوریت و خیابان روملی است. خیابان استقلال از جمله معروف ترین خیابان های شهر استانبول است که یک سر آن به میدان تقسیم یا تکسیم می رسد. آخرین دست آوردهای صنعت پوشاک و کیف و کفش به چشم می خورد. مرکز خرید آتاکوی گالریا در منطقه آتاکوی آک مرکز و مرکز خرید کاروسل در منطقه کیرکوی را نیز نباید از قلم بیاندازید. اما خرید در استانبول به اینجا ختم نمی شود. مراکز خرید از جمله پاساژ اطلس ، مرکز خرید کاپیتول در بخش آسیایی استانبول ، خیابان بغداد و خیابان بهاریه نیز برای خرید حائز اهمیت هستند. بازار صحاف ها که ترک ها با آن صحالفلار و چنیار آلتی در منطقه بیازیت از جمله مراکز خرید دیگر است. بازار هرهر مرکز خرید مبلمان و دکوراسیون خانه است. از بازارهای دیگر می توان به بازار روز کوچه چوکورجوما در منطقه جهانگیر کوچه بوبوک حمام در منطقه اسکودار نام برد.

حمل و نقل عمومی

استانبول ۲ فرودگاه بین‌المللی دارد بزرگ‌ترین فرودگاه، فرودگاه بین‌المللی آتاترک در یسیلکوی، ۲۴ کیلومتری مرکز شهر می‌باشد که از طرف و قسمت اروپاییی استفاده می‌شود اما در حال حاضر درون شهر است، فرودگاه جدید، فرودگاه سابیها جوکین در ۲۰ کیلومتری شرقی از طرف آسیایی و ۴۵ کیلومتری شرقی اروپایی مرکز شهر قرار گرفته است.

حمل و نقل عمومي در اين شهر مبتني بر تاكسي اختصاصي، تاكسيهاي ون اشتراكي، ميني بوس، اتوبوس، تراموا، قطار سبك شهري، قطار كابلي و انواع قايق و كشتي هاي مسافربري مي باشد.

تاكسيهاي اين شهر تماما به رنگ زرد بوده و محاسبه نرخ كرايه با استفاده از تاكسي متر انجام مي گيرد. با اين وجود كرايه تاكسي در اين شهر نسبتا گران مي باشد. نرخ اوليه تاكسي متر در بدو ورود به وسيله در حدود 2 دلار مي باشد و پس از طي يك مسير 10 كيلومتري در حدود 20 الي 30 دلار با توجه به وضعيت ترافيك مي بايست پرداخت نمود. اين تاكسيها فقط به صورت اختصاصي اقدام به سوار نمودن مسافر مي نمايند.

تاكسيهاي ديگر تاكسيهاي ون هستند كه در شهر استانبول به نام "دل موش" ناميده ميشوند آنها نيز زرد رنگ بوده و ظرفيت 10 سرنشين را دارا بوده و به صورت اشتراكي مورد استفاده مسافران قرار مي گيرند. اين تاكسيها در خطوط مشخصي حركت مي نمايند و كرايه آنها ثابت بوده و براي هر نفر در 1.5 لير جديد (در حدود 1 دلار) مي باشد. اين خودروها در طي مسير خود داراي ايستگاه نمي باشند و بنابه در خواست مسافر توقف مي نمايند.

ميني بوسهاي فعال در شهر استانبول داراي ظرفيتي در حدود 15 نفر ميباشند و در مسيرهاي مشخصي حركت مي نمايند. اين خودروها نيز مانند ونها در طي مسير داراي ايستگاه مشخصي نمي باشند و بنا به درخواست مسافران جهت سوار و يا پياده شدن توقف مي نمايند. كرايه ميني بوسها نيز برابر با 1 دلار (1.5 لير جديد) است.

اتوبوسهاي شهر استانبول سرويس نسبتا منظمي را در سطح اين شهر به مسافران عرضه مي نمايند. برخي از اتوبوسهاي اين شهر متعلق به بخش دولتي و برخي ديگر متعلق به بخش خصوصي مي باشند اما كرايه همه اتوبوسها يكسان و برابر با 1 دلار (1.5 لير) است. مسافران جهت پرداخت كرايه يا از بليطهاي الكترونيكي استفاده مي نمايند و يا كرايه را به راننده و يا كمك وي به صورت نقدي پرداخت مي كنند. در صورت پرداخت كرايه به صورت نقدي به راننده مسافران يك كارت الكترونيكي توسط راننده در اختيار مسافر قرار مي گيرد تا آن را در محل مربوطه قرار داده و هزينه بليط كسر گردد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► آبشار ایگوازو، یک شگفتی آرژانتینی
نامه وارده/کیش، خانه ای که متعلق به همه ماست ◄

مطالب مرتبط
بنر