گردشگری/ جاذبه های گردشگری قونیه

سه شنبه ، 21 آبان 1392 ، 07:25

نام قونیه برای همه ما ایرانیان یادآور مولانا، شاعر بلندآوازه ایرانی است که مقبره اش در این شهر قرار دارد.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، وجود مزار شاعر بزرگ ایران زمین بهانه ای خوب و پسندیده است برای اینکه قونیه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید.

موقعیت جغرافیایی

این شهر که به شهر درویش های مرید مولوی نیز مشهور است در منطقه آناتولی مرکزی ترکیه واقع شده است.

شرایط آب و هوایی

قونیه در تابستان دارای آب و هوای گرم و خشک و در زمستان نيز آب وهوای بسيار سرد دارد.گرمترين ماه سال نيز ژانویه است.

دیدنی ها

آرامگاه و موزه مولانا


مقبره عارف، صوفی و شاعر مشهور، مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی، و موزه ای که یادگارها و آثار او را به نمایش میگذارد، از جمله جاذبه های مشهور دنیا محسوب میشود. آثار درون موزه شامل دست نوشته های قدیمی، قرآن های خطی، آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوران سلجوقی میباشد. این آرامگاه به نماد قونیه تبدیل شده و سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب میکند.

سماع در لغت به معنای شنوایی و آواییست که شنیدن آن خوشایند است و در اصطلاح صوفی به معنی اشراق و جدا شدن از خویشتن میباشد. مراسم مذهبی درویش های مرید مولوی یکی از زیباترین مراسمیست که در قونیه انجام میشود. چرخش افراد همراه با ریتم خاص و شاعرانه موسیقی احساس پرواز و عرفان را در روح این دراویش زنده میکند. در نقاط مختلفی از قونیه و همچنین در نزدیکی مرکز فرهنگی مولانا میتوانید از دیدن این مراسم زیبای معنوی لذت ببرید.

تپه علاء الدین

تپه ای مصنوعی که توسط سلطان سلجوقی، علاءالدین کیقباد ساخته شد و امروزه درست در وسط شهر قرار دارد و از آن بعنوان پارک استفاده میشود. این تپه دارای دو جاذبه دیدنیست، مسجد علاءالدین و بقایای کاخی قدیمی در شمال تپه. در این سازه بسیاری قدیمی، کتیبه ای از جنس مرمر موجود می باشد که قدمت آن به سال ۱۲۲۱ برمیگردد.

موزه باستان شناسی

این موزه که در سال ۱۹۶۲ در مکان فعلی خود آغاز به کار کرد، در جنوب مدرسه سیرچلی در مرز شهر قونیه قرار دارد و مجموعه ای از آثار معماری، ستون ها و مجسمه های اعصار مختلفی همچون عصر برنز تا دوران بیزانس را به نمایش میگذارد، اما تابوت های زیبای رومی با تزئینات بسیار منحصر به فرد خود، آثار و سفال های یونانی، نوشته های لاتین و یونانی و موزاییک های عصر بیزانس از جمله دیدنی های این موزه محسوب میشوند.

مراکز خرید

در قونیه مراکز خرید مختلفی وجود دارد که از جمله آنها می توان کوله سیت، decors careketenciler turistik masera، m1، kombassan، kipa، harinets را نام برد.

حمل و نقل عمومی

وسایل حمل و نقل عمومی در محدوده مرکزی شهر به راحتی مسافرین را جابجا می کنند. تاکسی، مینی بوس، اتوبوس و تراموا در اکثر محدوده های مرکزی شهر وجود دارد. کرایه ی هر نفر برای تراموا یک و نیم لیر است و تاکسی به نسبت گران تر است و با تاکسی متر محاسبه می شود. به عنوان مثال در محدوده های نزدیک و مرکزی شهر حدود 7 لیر و کرایه ی مناطق دورتر حدود 20 – 15 لیر می شود. تراموا تا ساعت 12 شب کار می کند و حتی در ساعات دیروقت شب نیز شما در شهر احساس ناامنی نمی کنید. در ساعات شلوغ عصر و غروب ، تراموای شهری مملو از جمعیت می شود و جای نشستن نیست. مردان و جوانان جای خود را به زنان و افراد مسن می دهند تا بنشینند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► گردشگری/ جاذبه های گردشگری دمشق
گردشگری/ جاذبه های گردشگری مارماریس ◄

مطالب مرتبط
بنر